Zomaar proeverij

• Peter vdB

Zomaar proeverijen, dat zijn vaak de leukste. Berry is een uitstekend gastheer.

Meursault Les Tillets 2011 Vincent Girardin

Vuursteen en mineralen in de neus, maar ook viooltjes. In de neus heeft deze wijn al een enorme intensiteit. De smaak kenmerkt zich op dit moment door hoge zuren, opmerkelijk hoge zuren en best wel wat bitters. Vanille. Stevige constitutie die later waarschijnlijk zich gaat uiten in vettigheid. Nu vooral een raszuivere chardonnay en nerveuze, hele mooie wijn.

Graacher Riesling 2011 Hochgewächs trocken, weingut Kees Kieren

Mineralen en de eerste impressie geeft ook een zoetje, feinherb denk ik, maar dat blijkt op de tong al anders: prachtige milde zuren, medium concentraat, bloemig, true to type riesling, fraai glas met perfecte balans.

Monsanto Cuvee Tinscvil 1997, Toscana igt

Gemaakt van 75% sangiovese en 25% cabernet sauvignon. Tuilé kleur. Vuursteen in de neus, aanvankelijk een stinkertje maar met meer lucht komt de neus in balans. Milde aandronk, best nog hoge zuren, volstrekt op dronk. Pruimen in de neus, leer ook. Volstrekt op dronk zijnde, én vitale wijn, geen spoor van vermoeidheid, prachtig gerijpt. Monsanto is een bijzondere wijn, die altijd goed kan rijpen.

Château Cantemerle 2006 Haut Medoc Grand Cru Classé

Kardinaalrood. Cassis en pruimen in de neus. Ik zie deze wijn aan voor een rechteroeverwijn, want wat een fantastische fluwelen rondeur! Ik hoor een andere proever ‘Pomerol?’ raden. Pas bij het terugproeven ruik ik laurier en een zekere strengheid. Er zit maar liefst 40% merlot in deze Grand Cru, een altijd betrouwbaar domein. Goed concentraat, mooi afgeronde wijn, nieuw cederhout.

Argiano 2006, Brunello di Montalcino

Rood zomerfruit en kruidigheid in de neus. Echt wel een charmeur! Goed concentraat, best hoge zuren, hout is nadrukkelijk maar niet storend aanwezig. Fraai.

Château Pineraie 2000 Cahors, Cuvee l’Authentique

100% cot/malbec. Rijke neus met veel cederhout, cassis en kreupelhout. Chocolade in de krachtige smaak, voor de een kan deze wijn nog liggen, de ander merkt op: er is nauwelijks tannine meer aanwezig. Hoe dan ook: krachtige wijn, heerlijk drinkbaar.

Erdener Treppchen 2001, Riesling Spätlese, weingut Erben-Stephan Ehle

Bloemig en rijk. In de mond volstrekt de smaak van vanille roomijs én daarbij een perfecte balans. Roomboterbabbelaar. Kan volgens mij moeiteloos nóg tien jaar ouderen, want het is een zeer evenwichtige riesling, echt heel fraai en voor mij dé wijn van de avond.

San Pedro Riesling 2008, Late Harvest Reserve Chili

Zéér expressief, floraal en bloemig. Vette smaak met mooie bitter/zuur balans, later bloemen, nog eens bloemen en bloemen.

• Dick Schinkel

Mooie notitie's Peter,

Spontane proeverijtjes kunnen vaak heel verrassend uitpakken……….

Met Smakelijke Groet Dick

• Chris

Goed bezig , en wat Dick zegt de zomaar proeverijtjes kunnen erg goed uitpakken maar met dit soort wijnen wordt het al wat gemakkelijker >:D<.

Gr.Chris,

• Rob van Ginneken

Leuke wijnen. Viel die Meursault stiekem nou tegen, denk ik als ik de pn lees? Ik dacht trouwens dat jullie alles open hadden geproefd?

Fijne vakantie allemaal! Rob

• Peter vdB

Blind geproefd, Rob. De Meursault was de eerste wijn die we proefden. Ik herkende de chardonnay niet, vooral door die hoge zuren. Het is een heel zuivere wijn, nu nog veel te jong. Ik ben razend benieuwd hoe de wijn zich zal ontwikkelen. Het is nu een wijn waarin de nervositeit dominant is, maar zal zich prachtig ontwikkelen. Enjoy Spanje, Rob.