Tips Cahors

• Sander

Dit jaar zullen we onze zomervakantie doorbrengen in Cahors.

Ik ben niet heel erg bekend met dit gebied en ken eigenlijk alleen Lamartine en Du Cedre. Onze verblijfplaats is, heel toevallig :), gelegen naast Chateau Lamartine, dus een bezoek aan dit huis staat natuurlijk op het programma.

Wat zijn verder de niet te missen wijnhuizen, winkels, restaurants, bezienswaardigheden etc. in dit gebied?

• JoostB

Sander,

Mijn persoonlijke favoriet (naast du Cedres) is Cosse-Maisonneuve! Hele goede wijnen gemaakt door een jong dynamische duo… Ook leuke ontvangst gehad een jaar of 7 geleden.

Leuke outsider en zeer klassieke producent (pas op: klassieke Cahors is niet altijd even makkelijk te drinken ;-)) is Domaine d'Homs. Je kon er (7 jaar geleden?) nog veel oudere jaargangen proeven. Echte Malbec wijnen, zonder houtrijping, die een jaar of 10 nodig hadden om op dronk te komen;-) voor het contrast hebben ze overigens ook een Cahors met flinke houtlagering!

Veel plezier!

Groet,

Joost

• Monique

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van Clos Triguedina, zowel de Clos (meer fruit gedomineerd) als de Probus (heel stevig), mooi proeflokaal, ook nog redelijk wat oudere jaargangen verkrijgbaar en vriendelijke ontvangst door een juffrouw die ook een goed mondje Engels spreekt. Verder La Pineraie, de 2004 vorig jaar gedronken in een hostellerie daar in de buurt (hostellerie de Vert) en in Nederland meteen een doosje besteld. Niet echt gezellig binnen in die hostellerie, maar wel de mogelijkheid om in de tuin te eten met een fantastisch uitzicht op het water en de bergen en niet onbelangrijk, echt heerlijk gegeten daar! Ook Ch. Gaudou hebben wij meermaals bezocht, bijzonder vriendelijke ontvangst en ook mooie stevige wijnen. De Cedre bestel ik regelmatig bij Sauter, op het chateau zijn de prijzen ongeveer gelijk en de ontvangst vond ik behoorlijk koel. Om heel eerlijk te zijn de slechtste ervaring van alle bezoeken die wij in al die jaren in meerdere landen gehad hebben. Mijn man spreekt vloeiend Frans, dus daar kan het niet aan gelegen hebben… Ik ben niet zo van de punten en proefnotities (ik ben meer een“ plezier wijn-drinker”), dus je moet het helaas doen met mijn subjectieve oordeel. Veel plezier daar in een prachtige omgeving!

Vriendelijke groet, Monique

• Sander

Joost, Monique, bedankt voor de bruikbare tips! Daar ga ik me eens in verdiepen.

• John Copier

Er is veel van hetzelfde maar er springen er wel een aantal (ver) bovenuit.

In geheel willekeurige volgorde.

Clos Triguedina in Pont-L'Évêque. Vergeet de kazen uit dit gebied niet.

In dezelfde plaats Château Pineraie.

Domaine de Théron in Prayssac

In dezelfde plaats Domaine Cosse-Maisonneuve.

De door jou al genoemde Château Lamartine in Soturac.

Uiteraard Du Cèdre.

Je moet beslist naar Château Cantalauze in Duravel Geweldige prijs/kwaliteit.

Als laatste Château La Caminade in Parnac.

• John Copier

De dagmarkt in Cahors. In de overdekte markthal aan de Place Chapou. Eenden en nog eens eenden. De gevulde maagjes en nekjes dan. De confit, levers en rillettes. De kazen en het brood. In de juiste tijd van het jaar de truffels. Buiten de markthal al te ruiken. De markthal is in de ochtenduren en van dinsdag t/m zondag open.

• Monique

Bestel vooral eens een salade Gésiers, héérlijk!

Groeten, Monique

• Mathieu Wechseler

Ja heerlijk Gésiers. Kippenmaagjes. Triguedina is ook één van mijn favorieten. Prince Probus -> prestige cuvée

Amitiés,

Mathieu

• Sander

Salade Gésiers at ik al eens in de Dordogne. Een Nederlands stel naast ons zat er ook van te smullen. Nadat ze de serveerster vroegen wat Gésiers nu eigenlijk precies was hebben ze de salade met geen vinger meer aangeraakt :D.

• sjaak

Heb nu verschillende keren de Cahors wijnen van Chateau Famey geproefd

Behalve Cahors maken ze ook Vin de pays du Lot.

Chateau Famey is in Belgisch bezit

Ze hebben een meer dan deskundige oenoloog die de wijnen maakt

De Malbec wijnen uit Cahors zijn dikwijls aan de wat harde weinig uitnodigende kant

Bij Chateau Famey is de hoofdindruk: Lekker en heel lekker met toch het karakteristieke karakter van de Malbec

Voor mij één van de verrassende ontdekkingen van 2012

Sjaak Kaptein