In wijngebieden, waar je bij ieder domein wijn kunt kopen, zijn vaak weinig (goede) wijnwinkels te vinden. Da's zonde.
In Chinon staat een standbeeld van Rabelais aan de doorgaande weg, vlakbij kun je de plaats inrijden en daar is een centraal pleintje.
Achteraan ligt La Cave Voltaire waar je wat kunt drinken, eenvoudige snacks kunt gebruiken en… wijn kopen.
La Cave Voltaire
13 Rue Voltaire, 37500 Chinon
Tel: 02.47.93.37.68
Bij mijn laatste bezoek kocht ik enkele bijzondere flessen van domeinen die ik niet kende.
Mijn ervaringen daarmee zijn heel fijn, het is leuk zo domeinen te leren kennen en die op een lijstje te zetten voor een toekomstig bezoek.
Zo ook, deze.
La Diablesse 2004, Château de Goulaine, Chinon, 100% cabernet franc
Vin naturel staat op het achteretiket. En dat er depot in de wijn kan zitten. Dat laaste vind ik vrijwel altijd een aanbeveling, niet gefilterde wijn heeft veel smaakstoffen.
Vin naturel, daarmee heb ik wisselende ervaringen, in ieder geval is het voor mij geen voorwaarde om wijn te kopen, te genieten.
Zelden heb ik in een Loirewijn die ik opende zovéééél fruit geroken. Wow, bramen, bramen en nog eens bramen. Kardinaalrode kleur langs de rand.
Gemiddeld qua kleur, niet zo enorm dik. Mooie neus met verweven cederhout, leer en wat kruidigheid. Aangename toffee toets in de aandronk, prima aanwezige zuren.
Krachtige wijn maar met veel rondeur, op dronk nu. Fantastische Chinon, heel karaktervolle wijn.