Richtung Heimat

• Willem(***)

Zo voelt het iedere keer weer als ik richting de Moezelt mag reizen, een reis naar huis..

Na een afwezigheid van bijna 2 jaar (td) werd het weer eens hoog tijd, de reden was er ook deze keer! Jorg presenteerde zijn 2012 jaargang en vierde tegelijkertijd de opening van zijn verbouwde Vinothek. Daarvoor mocht ik een uitnodiging ontvangen en dus de wagen gisteren die kant opgestuurd. Het was lekker rustig op de weg dus in goed 3 uur naar Lieser kunnen sturen.

Daar (mag ik zeggen) werden we met open armen ontvangen door Petra en Jorg en liep Sofia als prinses tussen alle feestelijkheden door te dartelen. Na een 1ste blik op de werkelijk erg mooi verbouwde Vinothek was het tijd voor de serieuze zaken, de jaargang 2012 doorproeven. Een voor mij prima jaargang na de impressies die ik gisteren op diverse plaatsen heb kunnen opdoen.

Jorg spettert met zijn Alte Reben, zet stappen met zijn Spatburgunder Unfiltrierten zijn Kabinett wijnen (Trocken en Feinherb) mogen er zijn. De nieuwe “Kultwein” DuellDie Jorg samen met Erik Manz maakt kon mij minder bekoren.

Echter als genoemd de Alte Reben is uitstekend, en in mijn optiek worden met deze wijn de mogelijkheden van de wijngaard en Jorg goed weergegeven:

De Thanisch Alte Reben; verwijzend naar de 35/40 jaar oude wijngaarden waar deze wijn werd gemaakt. De wijn is gemaakt van 100% riesling in de voorheen Süssenberg, later opgenomen in wijngaard Niederberg-Helden.

Gouden strogeel van kleur met een zweempie groen. In de neus honing, appel en peer en vleugje limoen. Een “schone” en zuivere in de mond met wederom appel en peer samen met het containerbegrip als het gaat om Duitse Riesling mineralen. Ook als altijd een vleug zoet in de mond. Een prima balans. Mooie wijn in de Jorg stijl, niet voor de liefhebbers van Riesling van Rebholz en consorten.

Later op de dag met mijn maat Kees wat gaan rondtoeren, niet na een copieuze lunch :D op het zon overgoten terras van Weissen Bar.

Al rijdend kwamen we uit in het Walhalla van de Riesling liefhebber namelijk Graacher Schaferei dus bovenop Graacher Himmelreich. Hier wilden op een echt Duits terras een bak koffie drinken met wat water, al snel kregen we door bij een wijnboer op het terras te zitten: Philipps-Eckmannn. Niet eerder van gehoord dus na de koffie moest er wijn op tafel natuurlijk! Na bestudering van de kaart bleek dit te kunnen, proefbeetjes van 1dl die zoals JC zou roepen tegen schofterige prijzen op de kaart stonden. De topwijn deed per 1dl wel 1.80€!

En dat van die 1dl kwam natuurlijk niet goed, er werd gewoon 2dl ingekieperd terwijl die 1.80€ gewoon moest worden betaald, je kan wel zien dat het crisis is!

Afijn, de wijn: Keurig, soms spannend en gecontroleerde vergisting. Na de koffie lastig proeven (bakkie filterteer) dus maar de Alte Reben in de kofferbak getieft om later thuis door te proeven. Volgens diverse bronnen een coming star dus direct maar even afgesproken dat een prikkers delegatie welkom is voor een uitgebreide proeverij. Uiteindelijk maken wij wel uit wie er coming is, of niet…

Aardige wijnboer met snor, aardige vrouw (ook met snor). Heerlijk terras voor een openlucht tasting:

http://www.weingut-philipps-eckstein.de/weine/weine/Weinbild-1.jpg

Bij het afscheid bleken dit goede vrienden van Jorg te zijn :D toeval bestaat niet..

JC ken jij dit weingut?

gr

Willem

Ps. ik stuur Robert enkele foto's

• Robèrt Koopman

De foto's staan in het bericht.

Hoe was de rosé Willem? :D

• Sander

Leuk verslag, Willem!

Heb je wat meer info mbt tot die zgn. “kultwijn”?

• romke van dijk

Leuk Willem!

Die Jorg is een fijne kerel, mag zijn vrouw ook zeer!

Inderdaad een mooie verbetering zijn proeflokaal. Trok de stijl van zijn woonhuis mooi door.

Ik denk dat je Phillipps-Eckstein bedoeld. Heerlijke plek, super uitzicht. En heel gemuetlich :)

Wijnen zijn dik voldoende. Ietsje verderop ook een heel leuk hotel met een prima keuken en geen eigen wijngaarden.

Daardoor komen veel top-producenten met hun gasten daar fantastische wijnen zeer betaalbaar drinken met een eenvoudige maar prima keuken.

“KEMMER´S PANORAMA HOTEL”

Groet,

romke

• Chris

Mooi verslag Willem en heel herkenbaar, bedankt.

Gr.Chris,

• John Copier

Kent ons Willemt. Marco*** is er enige geweken geleden ook geweest. Dat was geen tip van mij. Hij kende het kennelijk al. Ik heb hem nog wel op de stille omloop van Graach naar de Schäferei gewezen. http://wijn.startpagina.nl/prikbord/16513581/16518196/re-hotel-moselschild-te-urzig-langs-de-mosel#msg-16518196

Toch is kennen een groot woord. Ik kwam er in de vorige eeuw toen het weingut nog zijn vorige eigenaar had. Het terras op het dak van de Mosel ken ik wel. Dat terras was er toen ook al. Werelduitzicht. Ik heb daar ooit op een zondagmorgen in de volle zon gezeten terwijl de Mosel in diepe mist lag. Wel de boten en het verkeer horen maar niet zien. En dan komt plotseling dat zilverenlint uit de mist tevoorschijn. Ze serveren/serveerden eenvoudige maar heerlijke Duitse kost. Marco kan je de rugnummers verstrekken. Ze verhuren (nu) ook kamers. Uitzicht vanuit je mandje is/moet enorm zijn. De wijnen van Eckstein vind je ook bij de snelle hap op de kop van Bernkastel bij de aanleg van de rondvaartboten. (Wij hebben daar indertijd ook een vorkje geprikt)

Mooi is natuurlijk dat de Schäferei aan de Panoramastrasse ligt. Hoe verzin je het.

• John Copier

Willemt, een onderzoek moet grondig zijn. Kan je nog wat vertellen over die twee bijvrouwen?:D

• Willem(***)

Sander Schreef:

——————————————————-

> Leuk verslag, Willem!

> Heb je wat meer info mbt tot die zgn. “kultwijn”?

Hey Sander,

het betreft hier een wijn gemaakt van Pinot Blanc (van kalkgronden) in 50/50 gemengd met Riesling van (Leisteen gronden). Dit maken Jorg en zijn vriend Eric Manz.

In het algemeen: Appel (jonge frisse appel) en citurstonen, geen complexe wijn, meer een vriendelijke DDW. Geen enorme spanning of extractie, eerder een sappig glas. Erg enthousiast? Niet direct, in mijn optiek 2 druiven waar topwijn van gemaakt kan worden maar dan wel apart in een fles.

RZ: 5,8 g/l · WS: 6,8 g/l · Alc. 12,5% vol.

gr

Willem

http://www.thanisch.de/weinduell/images/wein-flasche.jpg

• Marco***

Inderdaad, Phillipps-Eckstein is een erg leuk adres. Ik heb er al vaker over geschreven op dit prikbord.

Mooie wijnen en het terras met uitzicht is als in het paradijs.

Eten is eenvoudig, maar vers en lekker. Bestel daar de schinken met brot en je eet je vingers erbij op.

In het weekend een tafeltje reserveren op dat terras, want je bent niet de enige die hier graag gaat lunchen met een wijn erbij.

gr,Marco