Lekker witje voor een habbekrats

• H.P.B.

Als bekend waag ik me vanwege allergie maar zelden aan witte wijn (7 van de 10 keer krijg ik vrijwel direct een astmaaanval, zoals ook bij biertjes met gisting op de fles en champagnes)

Maar voor de gasten moet je toch af en toe een gokje wagen en deze lukte…

El Meson Rioja Blanco 100% Viura… Kost een drol bij de groothandel maar ik gooi er bij iedereen hoge ogen mee…

Uit de koelkast Verrassend fris en droog dorstlessend met een citrusachtig zuurtje en tikkie kruidigheid… echte terraswijn maar ook bij zomers eten goed inzetbaar…

allemansvriend waarvan iedereen toch wel zegt, hé… dat is toch weer eens wat anders!

Op kamertemperatuur… lekker vol in het fruit en minerale tonen (in de verte dan heh)

Ik zeg als absolute leek in wit: Kwaliteit hoeft niet veel te kosten…

• Juan

Dat ligt aan je definitie van kwaliteit……zoek je een lekkere dorstlessende verfrissende witte wijn in deze warme dagen dan hoeft het niet veel te kosten.

Zoek je complexiteit met een enorme lengte in een witte wijn dan kom je er niet met een klein bedrag.

Blijft een feit dat gemiddeld genomen “kwaliteit” in wit voor minder geld te vinden is dan rood.

Wij hadden afgelopen zaterdag als “indrinker” voor rood de Reignac 2001 (Bordeaux Superieur). Hij blies ons volledig uit ons sokken. Deed absoluut niet onder voor een wijn van 100+ euro…..

Hasta luego

John

• romke van dijk

Ging een belletje rinkelen… Reignac 2001

Blijft leuk!

http://www.reignac.com/fr/actualite/l-incroyable-degustation.html

Haast? Vanaf minuut 8

Groet,

romke

• H.P.B.

Klopt… maar mijn referentiekader is bij wit dus hooguit 5% dan wat het bij rood is…

Complexietijd en lengte zoek ik niet in wit omdat ik het nooit drink vanwege die allergie.

Heb er nu op verschillende dagen wat glazen van op en het gaat nog steeds goed, dus het lijkt erop dat ik een geschikte wijn voor bij het zwembad gevonden heb :)

t.o.v. veel goedkope witten vond ik het een uitblinker. Vaak is het karakter- en smaakloze bulk maar dit was duidelijk van druiven gemaakt.

Je merkt dat dan ook aan de reacties van de mensen die gewend zijn die standaard goedkope meuk te drinken (met of zonder ijsklontje)

Of het ze er ook daadwerkelijk toe aanzet bij hun aankopen iets verder te kijken dan het eerste schap weet ik niet… zou mooi zijn…