Voor iedereen die kort een leuk weekend weg wil met wijn en bijv.wandelen, dan kan ik de Mittelrhein aanbevelen.
Wij waren in Hammerstein,dat ligt grofweg tussen Bonn en Koblenz.
Bij weingut Scheidgen in dat dorpje kan je een leuke fewo huren.
Voor slechts 40 euro per dag, met alles erop en eraan en 2 slaapkamers.
Het weingut zelf is ook niet onbekend, krijgt elke keer weer goede beoordelingen in Echelmann en Gault Milau.
Op het weingut kom ik al jaren en elke keer weer een weinprobe om van te genieten.
En ja, dan ga je altijd weer met meer wijn in je kofferbak naar huis dan je van plan was.
De Rivaner koop ik er elk jaar, 4.50 per fles, heerlijke zomerwijn. Zojuist weer een flesje op bij een cous-cous salade met munt.
Maar ook de Alte Reben Riesling, Felsenspiel en Meisterstuck is in de kofferbak meegegaan, en die zijn flink duurder.
Respectievelijk 12, 7.80 en 13.50 euro. Nog steeds prijzen die de wijnen meer dan waard zijn.
Toch blijft mijn favoriet weingut Sturm in Leutesdorf. Die wijnen blazen je uit je schoenen.
Wat een power, kracht en strakdroog. Mineraliteit die ik zelden zo tegen kom.
Het weingut bestaat nog niet heel lang. Maar wat een wijnen. De Steinbruch kost 14.90, maar dan heb je echt een top wijn.
In dat weekend ook Koblenz bezocht, mooie stad met nog mooie oude delen. Niet alles is oud, de stad heeft zwaar te lijden gehad van de bombardementen in 1944.
De Mosel stroom daar de Rijn in en op dat stuk de bekende Deutsche Eck. Mooi stukje om te wandelen of te genieten op een bankje van het uitzicht en de boten op de Rijn.
Voor wandelaars zijn er de Traumpfaden in de regio en natuurlijk de Rheinsteig.
Als groot wandel fan kan ik zeggen dat de Rheinsteig de mooie wandelroute is die ik ooit in Europa gelopen heb.
Boottochten over de Rijn in overvloed, dus kan ook genieten zijn op een zomerse dag.
Tot zover mijn verslag. In September ben ik er weer, dan een dagje motor rijden daar en wie weet weer met wijn terug.
(Motor huur ik daar)
Binnenkort kan ik Romke verblijden met wat doosjes uit dit gebied. Mocht je ook nog wat wijn willen, stuur me een PB en ik regel wel wat in september.
Gr,Marco