Verslag weekend Mittelrhein (Hammerstein)

• Marco***

Voor iedereen die kort een leuk weekend weg wil met wijn en bijv.wandelen, dan kan ik de Mittelrhein aanbevelen.

Wij waren in Hammerstein,dat ligt grofweg tussen Bonn en Koblenz.

Bij weingut Scheidgen in dat dorpje kan je een leuke fewo huren.

Voor slechts 40 euro per dag, met alles erop en eraan en 2 slaapkamers.

Het weingut zelf is ook niet onbekend, krijgt elke keer weer goede beoordelingen in Echelmann en Gault Milau.

Op het weingut kom ik al jaren en elke keer weer een weinprobe om van te genieten.

En ja, dan ga je altijd weer met meer wijn in je kofferbak naar huis dan je van plan was.

De Rivaner koop ik er elk jaar, 4.50 per fles, heerlijke zomerwijn. Zojuist weer een flesje op bij een cous-cous salade met munt.

Maar ook de Alte Reben Riesling, Felsenspiel en Meisterstuck is in de kofferbak meegegaan, en die zijn flink duurder.

Respectievelijk 12, 7.80 en 13.50 euro. Nog steeds prijzen die de wijnen meer dan waard zijn.

Toch blijft mijn favoriet weingut Sturm in Leutesdorf. Die wijnen blazen je uit je schoenen.

Wat een power, kracht en strakdroog. Mineraliteit die ik zelden zo tegen kom.

Het weingut bestaat nog niet heel lang. Maar wat een wijnen. De Steinbruch kost 14.90, maar dan heb je echt een top wijn.

In dat weekend ook Koblenz bezocht, mooie stad met nog mooie oude delen. Niet alles is oud, de stad heeft zwaar te lijden gehad van de bombardementen in 1944.

De Mosel stroom daar de Rijn in en op dat stuk de bekende Deutsche Eck. Mooi stukje om te wandelen of te genieten op een bankje van het uitzicht en de boten op de Rijn.

Voor wandelaars zijn er de Traumpfaden in de regio en natuurlijk de Rheinsteig.

Als groot wandel fan kan ik zeggen dat de Rheinsteig de mooie wandelroute is die ik ooit in Europa gelopen heb.

Boottochten over de Rijn in overvloed, dus kan ook genieten zijn op een zomerse dag.

Tot zover mijn verslag. In September ben ik er weer, dan een dagje motor rijden daar en wie weet weer met wijn terug.

(Motor huur ik daar)

Binnenkort kan ik Romke verblijden met wat doosjes uit dit gebied. Mocht je ook nog wat wijn willen, stuur me een PB en ik regel wel wat in september.

Gr,Marco

• Sander

Bedankt voor het leuke verslag!

Die Steinbruch maakt wel nieuwgierig!

Als je volgende bezoek voor de joeten-proeverij valt (ook ergens in september) dan zou ik daar wel wat flesjes van willen proberen :P.

• Hendrik de vierde

Dag Marco, heb je nog 2012 spul gedronken, en wat is je mening over deze jaargang?

Hendrik

• Marco***

Sander:

is de datum al bekend van de Joeten proeverij? Als ik kan, kom ik zeker. Zo niet, dan alsnog kan ik wat meenemen voor je.

Komt in NL wel ergens bij je terecht. Stuur anders een PB-tje voor de afstemming.

Hendrik:

2012 vindt ik persoonlijk beter dan 2011. Wat meer aroma en wat meer intensiteit. Ook de wijnboeren zijn erg tevreden over 2012.

Ik hoor ze vaak zeggen dat ze het ook wat beter vonden dan 2011. En 2011 was ook al een goed jaar.

2011 was, na het erge lastige jaar 2010 (veel zuren, vaak onrijp, mindere opbrengst) een opluchting in Duitsland.

Persoonlijk zeg ik: 2009 en 2008 waren meer veelzijdig. 2011 is wat vlakker, hoewel ik daar ook veel moois van gedronken heb.

2012 gaat daar overheen, is helemaal geweldig. Maar 2007 was het allermooist.

Gr,Marco

• Hendrik de vierde

Om te beginnen wat Morstein GG van Wittmann gekocht, ben heel benieuwd!

• John Copier

Marco, de geleerden zijn het zeker niet met je eens dat de Rheinsteig in Duitsland de mooiste wandelroute heeft. Maar voor ons wijnliefhebbers is dat natuurlijk wel het geval. Alhoewel er in Zuidduitsland langs de grens met Zwitserland en Oostenrijk en een stukje Tschechien ook een geweldige route ligt. Je loopt van Almhütt'n tot Almhütt'n. Zo'n hut is zeer primitief. Houten bedden en houtkachel. Vroeg naar bed want geen licht. Wassen in de beek. Soms loop je een stukje in Zwitserland. Enige ervaring is wel gewenst en het aansluiten bij een groep is eigenlijk een “must”. Je loopt op, pakweg 800 en 1200 meter hoogte. Het gaat dus op en neer. En ook in die regio is wijn de nationale drank. Ik heb geen idee hoe lang die mars is. Ik heb alleen stukjes gelopen. Naar men zegt heb je een week of drie nodig. Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen met een weg die je grotendeels moet klauteren. Onder München heb je in de Duitse Alpen het plaatsje Balderschwang. Dat ligt op het hoogste punt in de route. Even verderop heb je Oberstdorf. Je weet wel van het Nieuwjaarsschansspringen. En dat dorp ligt natuurlijk wel hoog. Mooi uitzicht over de Allgäu. Balderschwang is betaalbaar en voor Obertsdorf moet je een lening afsluiten.

Maar er is meer. In het Thüringer Woud ligt de Rhennsteig. Het loopt ook een stukje door het Frankenwald. Die Rhennsteig is geweldig. Ik denk zo'n 200 Km lang. Dat Thüringer Woud is lang onder de DDR ongerept gebleven. Grote delen verboden gebied. Na de Wende kwam het besef dat dit wel eens het enige ongerepte woud in Duitsland kon zijn. Het is niet zo hoog maar je loopt nog altijd op zo'n 400 tot 600 meter hoogte. Ben je daar, vergeet dan niet bij het kasteel de “Wartburg” langs te gaan. De bakermat van de hervorming. Hier is het begonnen en steen des aanstoots van Rome.Trouwens elk dorp heeft zijn eigen bierbrouwerij. Ook niet verkeerd. Ondertussen heeft men naast het voetpad ook een fietspad aangelegd. Voor de fietsers natuurlijk leuk maar voor de wandelaars maar zo zo.

• John Copier

Mittelrhein? Dat maakt bij mij wat herinneringen los. Dik 50 jaar rondzwerven in de driehoek Rhein, Mosel en Lahn. Schranspartijen en natuurlijk de wijn. Mittelrhein is zo'n beetje het laatste deel van de wijngebieden waar nog Riesling staat. Steillagen in het kwadraat. Soms wel 70%. Wat Marco met Weingut Sturm in Leutesdorf heeft heb ik met Weingut Selt in hetzelfde dorp. Bezie de feesten in augustus en september op deze site. http://www.weingutselt.de/index0.html Zo'n feest kom je niet vaak tegen. Hoe te handelen bij dat feest op 3 augustus? Ga bij de wijnboer slapen en laat je inviteren voor dit feest. Begin bij Selt en vraag wie er van de wijnboeren in de omgeving nog kamers vrij heeft. Maak met de vrouw des huizes afspraken over bestek en wat te happen. Een éénpan gerecht volstaat. Neem meer mee dan je op kan. De rest loopt op rolletjes.

Slaap je bij de wijnboer dan is het bij goed weer in het weekend altijd feest. Met paard en wagen, volgeladen met heerlijkheden, ga je de wijnbergen in. De wijnboer heeft vaak (altijd) een onderkomen (blokhut met alles er op en er aan) op de berg. Uitstappen, tafels laden en glazen vullen. Gewoon meedoen en niet afwachten.

Ga een dagje op forellenjacht. Nee, niet vangen maar eten. Aan de Lahn heb je restaurant over restaurant. Begin met een lunch op het terras van de Festung Ehrenbreitstein. Denk aan de arme drommels die tientallen meters, jaar over jaar, onder de grond hebben geleefd. Dan smaakt zo'n blauforel op z'n best. Beneden je de Deutsche Eck en boven je de zon. In het glas natuurlijk een riesling van de Mittelrhein met wellicht een wijnuitstapje naar de Mosel en dan door naar de Lahn. Tegen die tijd wordt het tijd om naar Lahnstein te gaan. Ga naar het oude Winzerhaus midden in het centrum. De naam zegt het al. Echte Duitse kost met verrassingen. Natuurlijk gaan we voor met de met de lijn vers gevangen forel.

Ons denkt verder…

• romke van dijk

Bravo John!