Müller-Thurgau

• John Copier

Dit jaar is de 100-ste geboortedag van de Müller-Thurgau. Of het waar is weet ik niet maar de eerste aanplant in Duitsland was naar men zegt op het “Fürstlich Castell'sches Domänenamt” in Franken. Nu heffen ze op het kasteel de glazen met de Casteller Bausch Spätlese Trocken 1971. Geen kunst want voor dat jaar duiken ze één verdieping lager de kelder in. Ik moet het doen met het jaar 2009. Ok nie sleg.

Klein drupje bij de 12 uur bammetjes. Zalfje, dik en kruidig. Hangt nog tegen de huig. Man dat gaat vanavond bij het lam een feest worden. Aardappeltaartje en een frisse salade met radijsjes. Oom John heeft nog wat Hollandse sperzieboontjes. Kunnen er ook bij. Goeie zet die aanplant van de M-T 100 jaar geleden.

• Peter vdB

Het is niet zo'n populaire druif onder ‘kenners’, denk ik. Maar uitstekend met dit warme weer. Zou het meer moeten drinken.

• Marco***

O ja, zeker zijn er mooi Muller-Thurgau's. Wat mij het meest is bijgebleven is de Muller-Thurgau van Tiefenbrunner uit Sud-Tirol, Italie.

De “Feldmarschall Von Fenner” heet die en kost 19 euro. Een geweldige mooie wijn die ook potentie heeft tot verdere ontwikkeling.

De 2010 begint vanaf 2014 op dronk te komen.

Ook de basis wijn van Kellerei Burggrafler uit Merano (ook Sud Tirol) is een echte dorstlesser met een hoge doordrink factor. En kost daar slechts 5.50.

Gr,Marco