Revolutionaire wijnopener?

• ChrisW

Het is een erg grappig ding.

Op het Parker-forum is er al heel veel over geschreven. Diverse mensen aldaar hebben het ook geprobeerd en kennelijk werkt het systeem zoals het geadverteerd wordt.

Ook op dit forum is het al eerder voorbij gekomen: coravin

Ik vraag me nog steeds af hoe je nu kunt voorkomen dat flessen wijn haast perfect op een heel eenvoudige manier vervalst kunnen worden. Als je de leeggedronken fles Lafite 2000 weer via eenzelfde soort naald vult, kun je hooguit aan een paar minuscule gaatjes zien dat de fles vervalst is. Bij veel oudere capsules kun je dat echt niet zien en zelfs als je het al zou zien, hoeft alleen de capsule vervangen te worden.

Volgens mij gaat er op ebay een nog levendigere handel ontstaan in perfect uitziende en recyclebare lege flessen wijn :D

Mvg,

Chris

• ChrisW

Volgens mij kun je het vrij dure apparaat zelfs meer dan gaan terugverdienen door de lege flessen te verkopen :D

Lege flessen Lafite waar de kurk uit is gehaald, doen kennelijk al ruim EUR 300,- in China ( Prijs lege fles lafitemarkt voor vervalste wijnen ).

Kun je nagaan wat bepaalde duistere types (die ongetwijfeld via marktplaats of ebay eenvoudig te vinden zijn) over zullen hebben voor een perfecte lege fles lafite waar de kurk en capsule nog op zit :) Ik denk dat ze nu vooral in China de dure wijnflessen bijna oneindig kunnen recyclen.

Ik koop al geruime tijd geen ‘topwijnen’ meer op veilingen vanwege het al aanwezige risico op vervalsingen, maar met de komst van dit apparaat gaat er potentieel een nog groter risico op het kopen van vervalsingen ontstaan.

Mvg,

Chris

• Twan Kroon

Ik test al 15 jaar mijn wijnen op deze manier en het werkt uitstekend. Ik gebruik hiervoor echter gewoon een goede injectienaald. Ooit begonnen toen een “foute zending” terug moest naar de producent en deze eerst een fles ter controle wilde hebben. Je zal zien dat ik net die ene goede fles terugstuur en daarom wilde ik een controle uitvoeren. De injectienaald was het enige dat ik wist te bedenken. Scheelt toch een paar knaken vergeleken met dat apparaat.

• ChrisW

Twan Kroon Schreef:

——————————————————-

> Ik test al 15 jaar mijn wijnen op deze manier en

> het werkt uitstekend. Ik gebruik hiervoor echter

> gewoon een goede injectienaald. Ooit begonnen toen

> een “foute zending” terug moest naar de producent

> en deze eerst een fles ter controle wilde hebben.

> Je zal zien dat ik net die ene goede fles

> terugstuur en daarom wilde ik een controle

> uitvoeren. De injectienaald was het enige dat ik

> wist te bedenken. Scheelt toch een paar knaken

> vergeleken met dat apparaat.

@ Twan,

Het ‘bijzondere kunstje’ van de Coravin opener is denk ik niet zozeer dat er door een naald wijn uit de fles wordt gehaald, maar dat er tegelijkertijd een gelijke hoeveelheid argon gas terug in de fles wordt gespoten. Dat inerte gas zorgt ervoor dat de wijn niet verder gaat oxideren en dat je wellicht, zoals Parker getuigde op basis van zijn eigen ervaringen, de fles wijn over een periode van vele jaren kunt leegdrinken.

Als je er in bent geslaagd om in een huis-tuin-en-keuken-opstelling ook wijn met via een naald uit de fles te halen en tegelijkertijd een inert gas terug te spuiten dan bent ik wel benieuwd naar hoe dit te realiseren is. De coravin is namelijk nog best wel duur in gebruik omdat je vrij dure kleine cilinders met argon bij Coravin moet bestellen, welke per glas nog wel op een redelijk bedrag komen (kennelijk vooral als de fles iets leger wordt).

Mvg,

Chris

• Robèrt Koopman

Even met Google op argon gas gezocht, een 1 liter fles met 100% argon kost 17,50.

Stond er niet bij maar ik denk dat het op 200 Bar druk staat, heb je erg lang wat aan lijkt mij.

• Hendrik de vierde

Als ik het dus goed begrijp: 1 men neme een infuus standaard en zet em naast je luie stoel.

2 Hang daarin de Palmer o.i.d.

3 steek er 2 holle naalden in. Een voor het gas, de ander met een kraantje, en klaar is Kees!

Hendrik

• Robèrt Koopman

Je vergeet nog een paar stappen…..

4 fles leeg, vul af met Roemeens gekleurd water.

(miljoen flessen van verkocht, geen drinker klaagde erover)

5 zet op eBay en begin bij 100 euro

• ChrisW

Robèrt Koopman Schreef:

——————————————————-

> Even met Google op argon gas gezocht, een 1 liter

> fles met 100% argon kost 17,50.

> Stond er niet bij maar ik denk dat het op 200 Bar

> druk staat, heb je erg lang wat aan lijkt mij.

En de hele kleine cilindertjes van Coravin kosten USD 10,- per stuk; daarvan heb je er heel veel nodig voordat je een volume hebt van 1 liter :)

Volgens de website zou je daar ‘up to’ 15 glazen mee kunnen uitschenken, maar volgens mij waren de eerste gebruikerservaringen iets minder positief op dit punt en werd het systeem niet alleen erg langzaam bij wat legere flessen maar nam ook het argonverbruik per glas toe.

Mvg,

ChrisW

• H.P.B.

Wijn en technisch vernuft… het gaat gewoon niet samen…

Alles wat je nodig hebt zijn een goeie kurkentrekker en een glas… en het probleem waaruit dit apparaat voor uitgevonden is kan ook prima opgelost worden met een goed gezelschap