Revolutionaire wijnopener?

• Twan Kroon

Dag Chris,

Ik begrijp dat daar een verschil in zit. Echter met een injectienaald de fles ingaan gebeurt ook zonder dat er zuurstof bijkomt. Je steekt de naald er vrij eenvoudig in, houdt de fles ietwat schuin en onttrekt de wijn aan de fles net zoals je bloed aan een bloedvat onttrekt.

Het aantal flessen dat je in je leven in 5 fasen wilt opdrinken schat ik op tussen de 0 en 1. Mocht het toch ietwat vaker voorkomen is het een kleine moeite er wat argon in te spuiten, waarbij het niet noodzakelijk is dat dit gelijktijdig gebeurt. Wanneer het om een eenmalig kleine uitname uit de fles gaat om bijvoorbeeld te proeven hoe de wijn ervoor staat is het geen probleem om de fles weer een paar jaar weg te leggen.

Ik kan me voorstellen, eigenlijk niet, dat wanneer dit een dagelijkse of wekelijks ritueel is zo'n apparaat wel handig is.

Ik vind het persoonlijk veel gedoe om niets. Ik heb een “kast” vol van deze ideeën.

Groet,

Twan

• H.P.B.

En verder kan ik me slecht voorstellen dat er wijnliefhebbers zijn die hun wijn via een injectienaald inschenken om de fles te kunnen verpatsen met iets anders erin…

Dit doen alleen criminelen die wat willen verdienen maar die moeten dan eerst een dure fles kopen, deze leegdrinken en doorverkopen… hun winst is dan op zijn best de gratis topwijn…

Volgens mij zit het verdienmodel van criminelen anders inelkaar…

• iRalph

Zo is dat. A solution for a non-exisiting problem

• ChrisW

Geen behoefte aan zo'n apparaat? :D

Volgens mij heeft de uitvinder ervan er inmiddels vele honderden in no time tegen zo'n USD 300 verkocht. En dat is een eerste batch waarbij mensen weten dat ze potentieel een nog niet perfect uitontwikkeld apparaat kopen; ze worden zelf onderdeel van het testteam.

Ik denk dat er veel behoefte is aan een wijnopener die het in de huiskamer mogelijk maakt om een fles wijn in meerdere keren - over een langere tijd - te nuttigen. Natuurlijk zal het merendeel van de wijndrinkers het niet nuttig vinden, maar het kleine deel van de wijndrinkers dat het wel wil hebben is denk ik in aantallen groot genoeg om er iets voor op de markt te brengen.

Mvg,

ChrisW

• iRalph

Chris, een Amerikaans verhaal moet je altijd even door 10 delen ;)

• ChrisW

iRalph Schreef:

——————————————————-

> Chris, een Amerikaans verhaal moet je altijd even

> door 10 delen ;)

als dat de prijs betreft van het apparaat en capsules dan bestel ik er gelijk een aantal :D

• ChrisW

De kurkindustrie zou dit apparaat in ieder geval moeten gaan omarmen omdat je met deze opener wel flessen met kurkafsluiting kunt openen, maar geen flessen met schroefdopafsluiting.

Misschien dat de grote kurkproducenten de intellectuele rechten ervan maar moeten kopen en met de enorme EU-subsidies - die ze nu onder meer gebruiken om onzinnige PR-verhalen de wereld in te sturen - de productie en verspreiding van het apparaat fors kunnen sponsoren :) Dan heb ik er ook nog wat aan.

Mvg,

ChrisW

• Robèrt Koopman

:D

• ChrisW

Inmiddels stromen op de Amerikaanse wijnfora de gebruikerservaringen met de Coravin binnen. De meeste ervan zijn heel erg positief. Het lijkt echt een ‘game changer’ te zijn.

Een paar mislukte ervaringen zijn ook gerapporteerd waarbij de wijn na het inspuiten van argon langs de kurk of door het gat in de kurk dat door de naald is gemaakt eruit blijft lopen. Dat lijkt me echter geen onoverkomelijk probleem want dan kun je alsnog besluiten om de kurk eruit te trekken en de hele fles te consumeren (of gedeeltelijk af te gieten in een kleiner flesje).

Eén enorm groot voordeel lijkt me in ieder geval dat het veel laagdrempeliger wordt om wijnen te drinken die ik nu veel te weinig drink. Ik denk daarbij vooral aan dessertwijnen waarbij het openen van een hele fles (of zelfs halve fles) voor mij heel vaak net een stap teveel is. Met de Coravin wordt het heel gemakkelijk om daar nog even een klein glaasje van te drinken. Zodra het apparaat in Europa te koop is, ga ik het dan ook proberen.

Mvg,

ChrisW

• Hendrik de vierde

Maar Chris toch, een Sauternes smaak mij de 2e en 3e dag vaak aanzienlijk beter zonder enig gekloot met wat dan ook:D

Er staat hier bijna altijd een fles in de koelkast.

Hendrik