Mijn indrukken en proefervaringen:
Cos d'Estournel 1990, topwijn die volledig ontwikkeld is. Een serieus glas met de nobele eigenschappen van een BDX op GCC level. Een statig herenhuis met impressies die daarbij horen, leer, en geuren rondom het buro vd heer der huizes. Blijft gedurende de hele avond ook staan als een (heen)huis. 98PT
Schafer Hillside Select 2002, topwijn in zijn vroege jeugd, power, sap en veel van alles in een zeer jeugdige fase nog. Dit gaat fantastisch worden tussen 5-15 jaar 99PT
Harlan 1994, wat een feest om dit weer te mogen drinken, alles wat bij de Cos staat gaat hier ook op maar dan met die heerlijke kenmerkende sappigheid en verleidelijkheid van deze streek. Geniaal glas wat prachtig ontwikkeld is. 99PT
Catena Zapata 2006, heul errug jong, gekooide kracht en uit het vel barstend sap. Al zeer soepel maar liever ook de komende 8 jaar vanaf blijven en dan de volgende fles proeven. 97PT
Ermitage Chapoutier 1991, voor mij WOTN wat een sexbeest in het glas. Enorme wulpse wijn met veel verleidelijkheden, dit beweegt als een ballerina met alles op de juiste plaats die soms wat meer laat zien dan gewoon. Kruidigheid, spicy, lengte. Ik heb er van genoten. 100PT
Pontet Canet 2000, power to the Pontet! Nu al enorm goed drinkbaar, maar verder even lekker afblijven voor minimaal 5 jaar. Veel sap en concentratie, niks fluweel of ontwikkeling maar gewoon jonge wijn met potentie. 97PT
Sassicaia 1985, de 3de ontwikkelde wijn en niet de minste, direct herkenbaar aan de zuren en de ontwikkelde Cabernet druifjes. Ik zat er alleen 3 jaar naast met verder spot on. In de neus gaf de wijn niet alles leek het wel, fragiel maar aanwezig, in de mond een topper met aristocratische eigenschappen, beetje als de mond vd Cos maar dan Italiaans. 98PT
Enkircher Kabinett 2009, een ontdekking die ik een mand geleden deed, sponti wijn die simpelweg erg lekker is, de neus en de mond zijn lekker. 92PT
Clemens Busch auslese Marienburg Lange Goldkapsel 2007, in 1 woord? Fabeltastisch!!!!! Wat een enorme goeie, lekkere topwijn. Auslese noemt men dit ik ken de Fiche Technique niet maar dit gaat buiten de kaders van een auslese. In de neus en mond een Beerenauslese tot TBA ervaring, echter de frisheid (zuren) houden je bij de les. Niet eerder gedronken maar ik geef dit zomaar 99PT
Donnhoff Auslese 2006 Hermansholle Lange Goldkapsel, Een stappie terug na de CB maar ook in zijn soort heel mooi, hier meer beheersing en slankheid. 97PT
Gr
Willem