Hoewel het aanpakken van vervalsers volgens mij niet topprioriteit is in China, hebben ze een vervalser van wijnen opgerold die op industriële schaal héél veel verschillende wijnen namaakte. De vervalsingen bleven zeker niet beperkt tot de Lafite Rothschilds van deze wereld. Het geeft denk ik aan dat wijnvervalsing een industrie is geworden waar minimaal honderden miljoenen euris per jaar in omgaan.
link near slechte vertaling van Chinees artikel
Link naar artikel voor degenen die iets beter Chinees kunnen lezen dan ik … maar ook met plaatjes
Het is al weer jaren geleden dat ik bij de ‘gerenommeerde’ veilinghuizen wijnen van naam heb gekocht … en ik denk dat ik dat voorlopig ook maar zo laat:) Sinds door het Rudi K. verhaal duidelijk is geworden hoe actief de veilinghuizen proberen vervalsingen te weren en aan te pakken (niet dus) ga ik mijn vingers er in ieder geval niet aan branden.
Het inherente probleem blijft volgens mij dat de prijzen van sommige flessen dusdanig hoog zijn geworden en de wijnen tegen zulke lage kosten zijn na te maken, dat dit niet goed kan gaan tenzij er heel erg hard tegen vervalsers en ook met name degene die de wijnen op de markt brengen (waaronder in het geval van Rudi K. een paar van de grootste veilinghuizen) zou worden opgetreden. Als dat niet gebeurd, zullen er m.i. de komende jaren steeds meer valse wijnen in het Europese handelscircuit opduiken.
Volgens mij zouden veilinghuizen standaard aangifte moeten doen als er een vervalste wijn wordt aangeboden. Dat hoor je toch ook te doen als je een vals briefje van 500 euris krijgt of een vals schilderij krijgt aangeboden? De huidige praktijk is volgens mij nog steeds heel anders. Als de fles dubieus is maar niet 100% vaststaat dat hij vals is, wordt hij gewoon geveild en als wel wordt geconstateerd dat de wijn vals is … dan krijg je je fles terug zodat je deze elders kunt gaan verkopen en worden je andere wijnen - waaronder wellicht betere vervalsingen - gewoon geveild. Het voorbeeld van Rudi K. gaf mooi aan dat de veilinghuizen veel te bang waren om niet alleen een grote aanbieder te weren (zonder aanbod ook geen gevulde veiling), maar ook om een grote klant tegen het hoofd te stoten (Rudi K. was ook de grootste koper op veilingen).
Mvg,
ChrisW