Gisteren bij vriend Frits en z’n miss in Haarlem op het eten geweest.
Frits kan ècht goed koken en weet de wijnen perfect bij de gerechten te combineren.
Bij het aperitief hadden we boeren Appenzeller en Nederlandse gerijpte geitenkaas.
Daarbij dronken we een Silvaner Grosses Gewächs 2011 van Hans Wirsching. Geweldig glas wijn met veel karakter en diepgang, maar op dit moment nog wat nerveus en in disbalans. Is gebaat bij een jaar of twee flesrijping om dan weer herproefd te worden.
Ook dronken we een Viognier “Les vignes d’à Côté” 2011 van Yves Cuilleron. Wat een topwijn is dit…een echte aanrader voor Viognier-liefhebbers.
Het voorgerecht bestond uit lamsham met rucola, foie gras op toast en een overheerlijke filet amercicain die absoluut niet onvermeld mag blijven.
We dronken daarbij een Bellivière Jasnières uit 2005. Mooie combi, zeker bij de foie gras. Iets mollige Chenin Blanc.
Tussengerecht een perfect gegaarde tonijn met geroosterde sesam en wakamé en een reuzengamba en wat ansjovis. Hierbij een Meursault…ben even het huis kwijt.
Als hoofdgerecht een perfect gegaarde longhaas met z’n eigen jus, sugarsnaps en een kleine aardappelgratin.
Hierbij dronken we een Dominus 2004 uit Napa Valley van Christian Moueix.
Een echte topper, zie hieronder mijn aantekeningen:
Dominus 2004 (14% alc.)
Napa Valley / Christian Moueix
Donkere kersenrode kleur met klein oranje randje.
Aan de neus rijp cassis- en braamfruit, sous-bois (kreupelhout) en ook aardse tonen. Vervolgens vanille en het geheel is omlijst met luxe hout. Fraaie, complexe aroma’s die met en met vrijkomen. Goede gelaagdheid.
In de mond veel rijp cassisfruit, mooie kruidigheid en ook hier die aardse tonen. Tannine is mooi versmolten. Wat ook opvalt is de mooie frisheid in de wijn. Elegante en tegelijkertijd krachtige wijn. Die 14% alcohol is op geen enkel moment waarneembaar. Uitstekende balans tussen zoet, zuur, bitter en matières. Structuur en complexiteit en toch dat typische Napa-karakter. Een beetje jammie, maar dan gewenst.
Intense afdronk met veel indrukken op het einde.
Topwijn,…een “grand seigneur”
De wijn is nu reeds perfect op dronk en houdt dit nog zeker een jaar of 6 vast en ontwikkelt daarna wellicht nog tertiaire aroma’s.
Score: 18,5/20
Nadat we de wijn wat gekoeld hadden, kwam die mooie frisheid en het fruit nog meer naar voren.
Als dessert kwam een overheerlijke frambozentaart met een ganache van witte en donkere chocolade op tafel. Voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de maaltijd. Daarbij dronken wij een Vintage Port 2000 van Niepoort.
Ik had mijn bedenkingen voor wat betreft de scherpe zuren van de frambozen bij het zoet van de Vintage Port. Maar niets was minder waar. De zuren en het frisse fruit kwamen samen met de chocolade en de romigheid terug in de Vintage Port (zelfde indrukken) waarbij alles naadloos op elkaar aansloot. Een leermoment voor mij.
De Vintage Port was overigens in topvorm. Heerlijk uitgerijpt en superzacht.
Frits en Yvonne, bedankt voor jullie enorme gastvrijheid, passie en gezelligheid. Altijd weer een feest om in Haarlem te zijn!
Amitiés,
Mathieu