Proeven wij beter door veel te proeven ?

• Peter V

Na heeeel veel “ proeven ” de afgelopen 30 jaar ben ik enigszins van het pad geraakt.

Ik proef voor mijn gevoel slechter dan pakweg 10-15 jaar geleden.

De reden kan ik niet goed helder krijgen.

Teveel verwarring door de monocepages uit de Nieuwe Wereld?

Verzadigd door teveel toppers?

Ik wordt ouder?

Ik rook nog steeds?

Anyway

Ik ga op cursus, de Vinologenopleiding!

De proefgroep West Brabant lijkt een leuke groep

dus we gaan aan de slag !

Heb ik een verstandige beslissing genomen in dit opzicht ?

Graag kritiek , hoeft niet per se opbouwend te zijn

Saluut,

Peter V

• ChrisW

Als je m.b.t. de vinologenopleiding doet wat je zelf leuk vindt, lijkt het me moeilijk voor anderen om te zeggen dat je niet verstandig bezig bent :)

Alle lichamelijke functies worden natuurlijk minder als je ouder wordt; ook hetgeen je met je tong en neus kunt waarnemen. Roken zal daar zeker niet bij helpen. Daarentegen krijg je met meer proefervaring denk ik wel meer ‘achtergrondinfo’ om misschien met zelfs slechtere basisvaststellingen van geuren en smaken toch nog tot misschien wel tot betere conclusies te komen.

Als ik naar mezelf kijk, dan proef ik zeker minder goed dan tien jaar geleden. Dat komt denk ik niet door ouderdomsverschijnselen, maar door een andere manier van genieten van wijn. Tien jaar geleden liep ik zo ongeveer alle proeverijen in Nederland af en proefde meer dan 2000 wijnen per jaar. Vrijwel elke wijn werd van een notitie voorzien. Nu doe ik dat al lang niet meer; ik proef veel minder flessen maar drink nog even veel en van de flessen die ik drink, geniet ik zeker niet minder. Wel anders. Geen notities meer. Geen zoektocht naar alle geurelementen om deze te gaan omschrijven in termen die ik soms achteraf niet eens goed zou kunnen uitleggen. Nu is het vooral ‘meer of minder lekker’.

Ik gok dat als je weer in een andere omgeving komt met een fanatieke proefclub van de vinologen in wording, je weer net zo goed en fanatiek proeft als in het verleden.

Mvg,

ChrisW

• Ronald Heijden

Leuk Peter dat je alsnog gaat proberen om op het rechte pad te geraken en veel succes met de opleiding !!

Groeten,

Ronald

• romke van dijk

WSET Diplomacourse misschien Peter?

Ook lekker dicht bij, Meerle is net over de grens.

Neem het even mee in je studie naar helderheid.

groet,

romke

• Hendrik de vierde

Met de stelling ben ik het helemaal eens, zo dement ben ik dus al>:D<

Ken een aantal rokende prikkers met een verbazingwekkend proefvermogen, en vraag mij altijd al af: hoeveel beter zou dat nog gaan bij het afzien van tabak?

Heel veel plezier gewenst met de opleiding Peter. En hou je een beetje in, of die docent moet wel van heel goede huize komen:D

Hendrik

• MauriceE

Ha Peter,

Je zegt: "ik proef voor mijn gevoel slechter dan x jaar geleden.“ Misschien is het een kwestie van onderhand toch wel de variaties in de wijnwereld kennen? Dat je daardoor niet de nieuwsgierigheid en alertheid meer kan opbrengen die je eerst wel had? Waarom denk je dat je ”slechter" proeft? Herken je de druif (of blend) of wijnstreken minder goed? Kan dat komen doordat de kwaliteit van wijn maken wereldwijd is toegenomen, dat de verschillen kleiner zijn geworden, etc.? Is het echt een kwestie van slechter proeven of minder concentratie en discipline kunnen opbrengen om een wijn uiteen te rafelen, notities te maken, te scoren?

Ik heb me altijd al afgevraagd wat roken doet met je reuk- en proefvermogen, maar als ik zie hoe goed rokers het “doen” in proeverijen…. Misschien dat dat inderdaad met de jaren een onvoorzien negatief effect heeft.

En ik zou het besluit om zo'n opleiding te doen gewoon los zien van een eventueel afnemend proefvermogen! Het is toch gewoon leuk en leerzaam? En dus verstandig!?

Groet,

MauriceE

• Peter vdB

Leuke vraag, Peter. Ik vraag het me ook geregeld af.

Sommige van de betere proevers die ik ken, die roken. Niet per se slecht voor het proeven.

Veel toppers drinken - dat tast proefvermogen niet aan, denk ik, wel zal een verwende tong eenvoudiger wijnen minder gaan appreciëren… (vaak hier te lezen)

Ik denk dat de toegenomen techniek en kennis van de druiven, oenologie en vinificatie, het nu véél moeilijker maakt dan pakweg een generatie geleden om wijnen te herkennen.

En dat bedoel je, denk ik, met slechter proeven.

In mijn Wijnproeven van Michael Broadbent (uit 1980) staat een geweldig schema waarin wijnen werden gekarakteriseerd, met een geloofsovertuiging: Saumur Champigny proeft zus en zo.

De variatie binnen een zelfde herkomst is vaak echter groot.Er zijn Saumur Champigny die liefelijk en licht zijn, maar ook stevige wijnen met veel karakter die lang kunnen rijpen.

Deze week dronk ik een Nieuwe Wereld wijn, Ravenswoord Zinfandel. Mijn Lief noemde het een ‘vriendje’ en zo'n wijn was het ook: liefelijk, rondeur, gemakkelijk. Dat klopte helemaal.

Mijn beeld van Zinfandel is dat het stevige, bonkige, boerse wijnen zijn, maar daar zat ik dus helemaal naast.

Dit seizoen werd ik weer blindproefkampioen bij de sociëteit: 8 van de 12 Franse wijnen blind herkend. Ben ik best trotst op, al biedt dat geen garantie voor toekomstige resultaten.

Ik vroeg me af: waarom doe ik het nu zo goed. Ik weet het niet. Behalve dat ik met ZEN-achtige concentratie heb zitten proeven.

En zo ZEN proeven ;) dat lukt tijdens gewone proeverijen eigenlijk nooit :)-D

Enfin, studeren kan nooit kwaad. Hersens blijven daaroor vitaal, toch?

• Wim dL

Om de vinologenopleiding met succes af te ronden, moet je op zijn minst ‘aardig’ kunnen

proeven. Maar daar ben je, als het goed is, dan ook een jaar serieus mee bezig. Houdt

wel in dat je allerlei ook allerlei ‘narigheid’ moet proeven. Wijnen waar verwende types

als jij en ik niet blij van worden ;-).

Ben ervan overtuigd dat als je je daar ècht op richt, je vanzelf weer beter gaat proeven.

Heel eerlijk gezegd hoef ik niet meer zo te ‘proeven’.

Maar wil ik vooral genieten!

Veel succes met de opleiding…

(enne… als je ècht een leuke opleiding wil doen, adviseer ik je de Academie

voor Gastronomie van Peter Klosse. Heb dat na de vinologenopleiding

gedaan.).

• Mathieu Wechseler

Hi Peter,

Allereerst gefeliciteerd met je beslissing om de vinologenopleiding te gaan doen. Altijd weer interessant om met gelijkgestemden over wijn te babbelen en wellicht nieuwe inzichten opdoen of andere benaderingen verkennen. Ook zal je er weer nieuwe wijndebielen aan over houden.

Voor wat betreft dat proeven, het volgende:

De wijnwereld is complexer geworden, de wijnen zijn complexer en meer divers geworden. Ook zijn er talrijke wijngebieden en producenten bijgekomen en hebben de goed opgeleide nieuwe generaties van voormalige anonieme-wijn-producenten het roer compleet omgegooid en zijn ineens op kwaliteit met behoud van terroir of juist niet gaan inzetten. Vroeger kon je Rhône, Beaujolais, Bordoot, Bourgogne, Rioja, Toscane, Italië in het algemeen, Duitsland, Californië er zo uithalen. Toen kwamen de Chileense, de Argentijnse, de Zuid-Afrikaanse en de Bulgaarse wijnen er ook nog bij. Vervolgens hele nieuwe of herboren gebieden in Spanje en Portugal. Ook Duitsland heeft een enorme inhaalslag gemaakt. Maar zelfs dat was niet genoeg. In de klassieke gebieden begon men moderne wijnen te maken die weliswaar erg charmeerden en overweldigend over kwamen, maar toch een duidelijk karakter of herkomst misten. Dat maakt mijns inziens dat het steeds lastiger is geworden om goed te kunnen determineren waar een wijn vandaan komt. Ik betwijfel of het proefvermogen is afgenomen.

Ook betwijfel ik of een roker nog beter proeft als ie niet meer zou roken. Proeven is een ervaringsproces. Je kunt jezelf conditioneren in al die jaren. En ik ben daar sinds meer dan 35 jaar aardig bedreven in geraakt, ofschoon ik al sinds mijn 14e rook!

Proeven en proefnotities maken is voor mij niet de meest mogelijke fruittonen en overige aroma’s uit een wijn te determineren. Nee, ik maak notities om voor mezelf de gelaagdheid, de structuur, het karakter en het drinkplezier van een wijn te beschrijven. Tijdens die notitie ben ik erg gefocust en ben ik helemaal met de wijn bezig. Dat duurt even 1 ½ glas en daarna is het puur genieten!

Waar ik ook veel van heb geleerd is om te kijken of mijn eigen voorspellingen voor wat betreft hoogtepunt en houdbaarheid uitkomen of dat ik er totaal naast zit. Ook dat heb ik in de loop der jaren geconditioneerd en geperfectioneerd. Niet dat het zo belangrijk is, maar het kan handig zijn om die lekkere wijnen die dan op dronk zijn of niet te gaan drinken of juist te laten rijpen. Dat voorkomt teleurstellingen.

Dan nog iets over het proefvermogen:

Aroma’s kunnen bewust of onbewust heftige emoties oproepen. Je hebt mensen die erg visueel ingesteld zijn. Maar je hebt er ook die sterk op geuren reageren.

Zo ben ik bijvoorbeeld op het land, in een klein Belgisch dorp opgegroeid. TV was er nog nauwelijks, laat staan internet, games etc. Je moest je vermaken in de natuur. Dan leer je veel geuren kennen, en dan nog, de één had er iets mee en de ander niet. Als ik in mijn proefnotities schrijf dat de wijn naar gekneusde brandnetels ruikt, dan weet ik precies hoe plat getrapte brandnetels in mijn jeugd roken. Dat zit op mijn harde schijf! Net als zoveel andere geuren, want ik rook overal aan of werd bevangen door geuren! Ja zelfs de winter heeft een eigen, karakteristieke geur.

Amitiés,

Mathieu

• Willem(***)

Doktert,

mijn waarde vriend!

Je vraagstelling heeft een soort van lichte arrogantie in zich welke ik puur uit loyaliteit en vriendschap zal negeren in mijn poging je vraag te beantwoorden. Daarbij wil ik een poging doen u te ondersteunen in deze poging uw naderende identiteitscrisis af te wenden.

Allereerst zou ik wel eens een diepere analyse horen van u m.b.t. uw opmerking: “Ik proef voor mijn gevoel slechter dan pakweg 10-15 jaar geleden”. Hier kunnen wij wel wat meer informatie gebruiken. Want hiermee wekt u de suggestie dat u “vroeger” beter proefde terwijl ik uit ervaring kan vertellen dat (als u het goed had) dit vaak toeval was of ingegeven door echte kennerts onder ons.

Graag verneem ik daarom wat meer concrete voorbeelden om op een later tijdstip inhoudelijker daarop in te kunnen gaan. Voor nu zal ik het bij 2 tips houden, 1 korte en 1 uitgebreide:

De korte:

Herstel de maandagavond sessies in ere!

De uitgebreide:

Tips voor afnemende proefvaardigheden bij Dokterts met verontreinigende schoorsteen:

Voor de oudere wijnproevert met haperende proefvaardigheden zou een goede activiteit zijn een quiz waarbij de Doktert wat schone flessen openrukt en deze blind schenkt aan beginnende wijnproeverts. Daarbij is het een belangrijke voorwaarde dat het niveau van de quiz op het niveau van de groep is afgestemd. Een laatste voorwaarde is dat de Doktert zichzelf goed voorbereid. Denk hierbij aan het drinken van een groot aantal zeer schone flessen met oude vrienden waarbij de vrienden op basis van loyaliteit de Doktert (d.m.v. het stellen van de juiste vragen) helpen bij zijn queeste naar de herkomst van de wijn. Als aan al deze voorwaarden is voldaan, dan kan de Doktert een proeverij organiseren die ontspannend en plezierig is voor de beginnende wijnproeverts waarbij de Doktert zichzelf kan onderscheiden door zijn uitmuntende proefvermogen onder het genot van een pakje Gauloises. En de bonus voor de Doktert?: Hij heeft weer wat gedaan aan zijn haperende contacten met zijn oude wapenbroeders op het vineuze vlak en herontdekt de route naar het Elysium van de wijn.

Enkele tips bij het voorbereiden van de quiz voor de beginnende wijnproeverts:

Natuurlijk bereidt de Doktert zijn quiz over wijn goed voor! Dat betekent dat hij zorgt dat:

Er zijn Riedelt wijnglazen voor de Doktert en Ikea glazen voor de beginnerts.

De Doktert zorgt voor een vreugdewippert, een wijnkoelert, en karaf

Als het even kan (via de lokale groenteboer) wat druiven

Geschikte vragen voor de quiz

Waarvan wordt wijn gemaakt? Dan kan je de druiven laten zien!

Wat gebeurt er als je teveel wijn drinkt? Vertel hier wat verhalen uit de ouwe doos, voorbeelden zat. Check wel even bij bevriende prikkerts of de verhalen gedeeld mogen worden. Ik noem uit piëteit geen namen maar je kan mij altijd bellen :D

Waar sluit je een wijnfles mee af? Hier graag inhaken op deze laakbare vraag en houding t.o.v. een mooie fles!

Hoeveel glazen kan een ervaren wijnproevert drinken voor deze aan tafel in slaap pleurt. Hier mag het antwoord max 2 glazen er naast zitten

Wat is de toegevoegde waarde van een geit tijdens een proeverij?

Laat een beginnert een wijn beschrijven na het drinken van drie flessen wijn en beoordeel de PN op houding, volume en inhoud

Uiteraard zijn er veel meer goeie vragen echter ik doe hier slechts enkele suggesties.

In afwachting van uw reactie Doktert,

Gr

Willem***