Doktert,
mijn waarde vriend!
Je vraagstelling heeft een soort van lichte arrogantie in zich welke ik puur uit loyaliteit en vriendschap zal negeren in mijn poging je vraag te beantwoorden. Daarbij wil ik een poging doen u te ondersteunen in deze poging uw naderende identiteitscrisis af te wenden.
Allereerst zou ik wel eens een diepere analyse horen van u m.b.t. uw opmerking: “Ik proef voor mijn gevoel slechter dan pakweg 10-15 jaar geleden”. Hier kunnen wij wel wat meer informatie gebruiken. Want hiermee wekt u de suggestie dat u “vroeger” beter proefde terwijl ik uit ervaring kan vertellen dat (als u het goed had) dit vaak toeval was of ingegeven door echte kennerts onder ons.
Graag verneem ik daarom wat meer concrete voorbeelden om op een later tijdstip inhoudelijker daarop in te kunnen gaan. Voor nu zal ik het bij 2 tips houden, 1 korte en 1 uitgebreide:
De korte:
Herstel de maandagavond sessies in ere!
De uitgebreide:
Tips voor afnemende proefvaardigheden bij Dokterts met verontreinigende schoorsteen:
Voor de oudere wijnproevert met haperende proefvaardigheden zou een goede activiteit zijn een quiz waarbij de Doktert wat schone flessen openrukt en deze blind schenkt aan beginnende wijnproeverts. Daarbij is het een belangrijke voorwaarde dat het niveau van de quiz op het niveau van de groep is afgestemd. Een laatste voorwaarde is dat de Doktert zichzelf goed voorbereid. Denk hierbij aan het drinken van een groot aantal zeer schone flessen met oude vrienden waarbij de vrienden op basis van loyaliteit de Doktert (d.m.v. het stellen van de juiste vragen) helpen bij zijn queeste naar de herkomst van de wijn. Als aan al deze voorwaarden is voldaan, dan kan de Doktert een proeverij organiseren die ontspannend en plezierig is voor de beginnende wijnproeverts waarbij de Doktert zichzelf kan onderscheiden door zijn uitmuntende proefvermogen onder het genot van een pakje Gauloises. En de bonus voor de Doktert?: Hij heeft weer wat gedaan aan zijn haperende contacten met zijn oude wapenbroeders op het vineuze vlak en herontdekt de route naar het Elysium van de wijn.
Enkele tips bij het voorbereiden van de quiz voor de beginnende wijnproeverts:
Natuurlijk bereidt de Doktert zijn quiz over wijn goed voor! Dat betekent dat hij zorgt dat:
Er zijn Riedelt wijnglazen voor de Doktert en Ikea glazen voor de beginnerts.
De Doktert zorgt voor een vreugdewippert, een wijnkoelert, en karaf
Als het even kan (via de lokale groenteboer) wat druiven
Geschikte vragen voor de quiz
Waarvan wordt wijn gemaakt? Dan kan je de druiven laten zien!
Wat gebeurt er als je teveel wijn drinkt? Vertel hier wat verhalen uit de ouwe doos, voorbeelden zat. Check wel even bij bevriende prikkerts of de verhalen gedeeld mogen worden. Ik noem uit piëteit geen namen maar je kan mij altijd bellen
Waar sluit je een wijnfles mee af? Hier graag inhaken op deze laakbare vraag en houding t.o.v. een mooie fles!
Hoeveel glazen kan een ervaren wijnproevert drinken voor deze aan tafel in slaap pleurt. Hier mag het antwoord max 2 glazen er naast zitten
Wat is de toegevoegde waarde van een geit tijdens een proeverij?
Laat een beginnert een wijn beschrijven na het drinken van drie flessen wijn en beoordeel de PN op houding, volume en inhoud
Uiteraard zijn er veel meer goeie vragen echter ik doe hier slechts enkele suggesties.
In afwachting van uw reactie Doktert,
Gr
Willem***