Proeven wij beter door veel te proeven ?

• Peter V

Beste wijnvrienden,

Dank voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee, in elk geval voldoende stof voor refecteren.

Net terug van een paar weken vakantie Champagne en Elzas en een weekje Ibiza ( met 16 uur vertraging ) de eerste lesdag gemist….:(

Voor degenen die Ibiza nog eens willen aandoen, Totem wines eens aandoen. Schitterende winery en top wijn. Ze hebben daar de hele Chardonnay gerooid

en zijn weer de oorspronkelijke inheemse druiven gaan aanplanten. Top !

Proefgroep West Brabant is okee, wel generatie jonger en superenthousiast met links naar Makro proeverijen waar we misschien eens naar toe moeten ….B)-

Kuch…ff wennen B)

Waarom ik die opleiding ga doe is niet om een diplomaatje te halen of zo, ik heb daar niks aan op mijn leeftijd en heb ook absoluut geen behoefte of noodzaak om te kicken met zo'n papiertje.

Ik wil alleen beter leren proeven !

Of dat daar lukken gaat, we zien wel.

Voorbeeld: Wie kan een houtgerijpte Pinot Noir uit Zuid Afrika determineren van een Spätburgunder ?

Maar erger nog: Zich verwarren met een Cabernet Franc uit de Loire versus een Merlot uit Canada….

Niet lachen nu !

Wie kent de Bonarda druif ????

Iedereen hier natuurlijk, maar als die uit Argentinie komt, wat maakt dan de specificiteit dat je die wijn daar kunt plaatsen ?

Etcetera……

@ Chris: Dat alle lichaamsfuncties minder worden naarmate je ouder wordt is een dicutabiel gegeven :)

@ Romke: Je hebt om toegelaten te worden tot de vinogenopleiding al minimaal een WSET 2 diploma nodig….kan ik dus nx mee.

@Hendrik: Hahaha….ik hou mijn mond wel. Kan allen een probleempje geven bij Gert Crum in het najaar want dan gaan we Bourgogne doen met natuurlijk

de loftuid over DRC. Al geregeld met de Fysiotherapeut hier dat hij mijn muil dichttaped dus dat komt goed.

@Maurice: Hier raak je me we Maurice, herken ik . TNX

@Peter v/d B: 8 van de 12 blind ………X(

Heb nx met ZEN en geloof niet in de hemel.

Wel superscore ! Welkom in het team En Primeur bij uitvallers :)

@Wim: Amie !!!!

Wijn en spijs combies zijn voor mij de ultieme synergie voor nonsense en flauwekul geleuter.

Sinds een gelakte paling met een een Magnum Leoville las Cases 1982 uit Magnum heb mogen degusteren waar sommigen wel waar matches in zagen….ben ik wel klaar met wijn en spijs.

KUL: !

• ChrisW

@ Peter,

Het onderstaande artikel verklaard denk ik veel. Als jouw proefclub een generatie jonger is dan begin je wel met een handicap aan de wedstrijd :)

Ik denk dat ik mijn drink- en kelderstrategie maar ga aanpassen; alle lichtere wijnen moeten in de komende 10-15 jaar gedronken zijn en plaatsmaken voor een universele collectie zware wijnen die ik dan nog wel kan ruiken en proeven.

Ook geen wonder dat Parker alleen nog maar zware wijnen aanbeveelt; de rest kan hij gezien zijn leeftijd waarschijnlijk niet meer ruiken en proeven :D Wel een wonder dat hem nog steeds magische proefkwaliteiten worden toegedicht. Dat lijkt een beetje hetzelfde als het beschouwen van een 70 jarige voormalige topsprinter als nog steeds de snelste man op de 100 meter. Of misschien komt er toch meer kijken bij wijnproeven dan alleen hetgeen met de tong en neus wordt waargenomen… Met meer kennis en proefervaring neemt in ieder geval ook de beschikbare bibliotheek aan vooroordelen toe. Dat helpt in ieder geval om iets te vinden van een wijn (wat al wat moeilijker wordt bij blind proeven zoals als voor de vinologenopleiding volgens mij veel gebeurd; iets waar Parker zich verstandig genoeg niet te veel publiekelijk aan waagt)

Why Does My Food Have Less Flavor?

By ERIC NAGOURNEY

They are a ghastly orange color when they tumble out of their crinkly package with its flamelike logo, and salt mines and chemical plants may come to mind when you eat the first one, but, man, those tortilla chips are tasty. Or maybe it’s just that you can actually taste them. Because sorry, Charlie: as we get older, there may come a time when we find ourselves drawn not to food with good taste or food that tastes good but simply to food that has any flavor at all.

Blame your aging taste buds, if you want. You’ll probably be wrong, but there are a lot more of them (about 9,000) to point the finger at than the likely real culprit, your nose. “When people talk about their taste, they’re really talking about the smell rather than the taste,” said Dr. Scott P. Stringer, chairman of the otolaryngology department at the University of Mississippi Medical Center.

As it happens, taste buds do diminish as people get older, usually starting at 40 to 50 in women and 50 to 60 in men (why later for them is unknown). And those that remain do not, so to speak, step up to the plate to make up for their departed colleagues. No, they begin to atrophy, and sometime around age 60, people may notice that they have lost some taste sensation, usually beginning with salty and sweet tastes and then bitter and sour ones.

But it is the changes in the nose that really matter. Among them, said Dr. Stringer, a member of the American Academy of Otolaryngology – Head and Neck Surgery, are a decrease in the number of sensor cells that detect aromas. These cells routinely die out and are replaced, but in older people the replacement process does not work as well.

There are also declines in the nerves that carry the signals to the brain, and in the olfactory bulb, which processes them. Beyond that, the sense of smell may also be diminished by a reduction in the amount of mucous that is produced, a thinning of the nose lining and hormonal changes. (Some diseases, injuries to the head and some medicines may also affect smell.)

The decrease in the sense of smell and taste occurs gradually, and many people do not realize what is happening. Some never realize any change at all, researchers have found after studying subjects who said their sense of smell was fine but were unable to detect some aromas.

In some cases, if the loss of smell is severe enough, it can pose serious risks. A study published in 2006 in Science of Aging Knowledge Environment found that 45 percent of the elderly subjects tested could not detect the warning odor in natural gas. Food may also become less appealing, leading to nutrition problems among older people who stop eating as much as they should.

Then there are those who, in a quest for flavor, may seek out foods higher in salt and sugar. This can make other health conditions worse. To say nothing about those orange fingertips.

• Peter V

Tnx Chris,

Leuk artikel maar kan dit niet onderschrijven.

Gedegen wetenschappenlijk onderzoek door KNO collegae is naar mijn bescheiden mening sinds de uitvinding van de neustampon ( ca 300 BC) ook nooit geschied.

Ik ruik veel beter en meer dan pakweg 10 jaar geleden ! :):):)

Wat wij wijngeeks hebben is een infectie door dat rare wijnvirus voor proeven en ruiken, wat overigens onlosmakenlijk met elkaar verbonden is denk ik.

Toen ik in een straatje in de oude binnenstad van Ibiza liep 2 weken geleden ruikte ik dingen die mijn medelopers niet ruiken…. associaties met wijn…en soms spijs.

Dat verward mij niet, het gaat om het (vooruit maar…..organoleptisch (pffffft) determinerend) proeven.

Daar heb ik een probleem mee ( denk ik).

Morgen volgende cursusdag :D

Saluut,

Peter V

• Peter V

Willem***

Dit is natuurlijk een frontale aanval op mijn integriteit en beste bedoelingen met hier wat te posten met het verzoek om reflectoire informatie over een mij bezighoudend issue.

Ik kom hier nog een keer op terug maar dan niet hier.

(tu)

Saluut,

Peter V

• ChrisW

Peter,

Volgens mij heb jij mogelijk last van ontkenningsverschijnselen of zit je nog voor de leeftijdsgrens dat het snel bergaf gaat :D

Ik ben geen expert, maar volgens mij is het wel meer dan eens vastgesteld dat op een gegeven moment je zintuigen het langzaam gaan laten afweten; dat geldt niet alleen voor geur en smaak, maar ook voor geluid en zicht.

Veel plezier met de cursus morgen.

Mvg,

Chris