Die Weine der Frau Wechsler!

• Mathieu Wechseler

Onlangs kreeg ik een e-mail van een wijnhandel uit Duitsland waar ik wel vaker wat bestel.

In de aanhef stond: Die Weine der Frau Wechsler!

Ik dacht nog: “het moet ook niet gekker worden, hoe weten zij nou welke wijnen mijn vrouw lekker vindt”!

Maar al gauw bleek dat de wijnmaakster Katharina Wechsler heet. Had van verbazing niet eens gezien dat er in haar achternaam een “e” ontbrak.

Getriggerd door het verhaal - een jonge vrouw die Westhofen Rheinhessen wilde verlaten en in Berlijn ging studeren, maar na haar studies toch koos om terug te keren naar haar “Heimat” om wijn te gaan maken – bestelde ik de proefdoos van 3 flessen Silvaner en 3 flessen Riesling.

Katharina Wechsler wordt overigens getipt als “jong aanstormend talent”.

De wijnen zijn inmiddels binnen en ik kon natuurlijk niet weerstaan om ze ff te proeven.

Hieronder mijn bevindingen:

Silvaner trocken 2012

Katharina Wechsler Westhofen Rheinhessen

geproefd: 14.09.2013

Hele lichte strogele kleur. Kleur is helder, maar er lijken wat vaste bestanddelen rond te dwarrelen, gistcellen van “sur lie”? of non filtré? Het kunnen ook gistingsbubbeltjes zijn!

Aan de neus meteen die karakteristieke Silvaner-toon, beetje floraal, beetje zeep, beetje kruisbes, beetje wit fruit, beetje nootmuskaat en dan ook mooie minerale tonen. Subtiel en zuiver allemaal.

Goede gelaagdheid.

In de mond sappige groene tonen (appels, limoen, grassig) gevolgd door strakdroge en ziltige mineraliteit. Ook mooi vettig (glycerine) en filmend vanaf het middensegment tot in de finale.

Veel matières en vulling. Ook hier mooie zuivere indrukken. Krachtig, elegant en finesse. Wijn met karakter.

Geeft nu al veel drinkplezier, maar kan zeker nog 2 à 3 jaar worden bewaard.

Score: 15,5/20

Wijn voor bij de asperges of gesmoorde sperziebonen met een scheut goede olijfolie

———

Westhofen Riesling trocken 2012

Katharina Wechsler Westhofen Rheinhessen

geproefd: 14.09.2013

Lichte strogele kleur met wat gistingsbubbeltjes.

In de neus zuiver, mollig Riesling-fruit. Ook wat vegetale en minerale tonen en wat kruisbessen.

In de mond mollige aanzet, rijpe kruisbessen, reine claude, appel en dan die mooie ziltigheid die voor complexiteit zorgt. Goede vulling, rijke smaak, mooie zuurgraad die voor grip zorgt…kortom structuur! Alles mooi in balans. Wellicht nog wat nerveus, flesrijping zal de wijn goed doen.

Middellange, filmende afdronk.

Inderdaad een elegante wijn met finesse en karakter.

Score: 16/20

Heerlijk bij een forel à la meunière met gewone “Dampfkartoffeln” en een klont roomboter.

• Peter vdB

Mooie aantekeningen, Mathieu. Rheinhessen is de moeite waard.

• Willem(***)

Dampfkartoffeln :D

Mooi Mat!

• Mathieu Wechseler

Ha die Willem,

Jij bent de man van de details.

Sybille kein Kunz is de absolute aardappel-queen en maakt(e) de meest fantastische aardappelgerechten, maar weet vooral veel van al die heerlijke, verschillende rassen!

Dampfkartoffeln oftewel gestoomde aardappelen geven de essentie van de aardappel weer!

Amitiés,

Mathieu

• Peter vdB

En onze Opperdoeze Ronde natuurlijk!

• Mathieu Wechseler

Topaardappel, Peter.

“De aardappel” …je kunt er zoveel mee. Net als “het ei”, kent onnoemlijke mogelijkheden!

Amitiés,

Mathieu