Kurkers,
Veel eet en drink genot daar in Spanje
Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen en foto's ( ook van de gerechten )
Met Smakelijke Groet Dick
En een fraai weekend was het!!!
Nog nooit zoveel moois in 3 dagen achtereen gegeten en gedronken.
Ik zal de foto's in een paar etappes naar Robèrt sturen. Als hij ze in het goede berichtje kan plaatsen, dan geeft mijn korte toelichting nog enige duidelijkheid.
Vrijdagavond was ik mijn camera helaas vergeten. De wijnen staan al hierboven. De gerechtjes waren fantastisch! Voor 28 euro een verrassingsmenu van 6? gangen. De kort gebakken foie met rosbief is me het meest bijgebleven. Ik hoop eigenlijk dat er nog wat smartphone foto´s van die gerechtjes van één van de anderen komen van die fraaie avond. Wat een enthousiaste jonge chef/bekende van John, die zich enorm had uitgesloofd ons iets voortreffelijks voor te zetten. In Nederland zou je blij zijn als je dit menu onder de 100 euro per couvert voorgezet zou krijgen.
Zaterdag bezoek aan El Sequé en lunch met Carlos.
Carlos laat ons eerst het verschil tussen druiven van jonge en oude stokken monastrell proeven. Ook in vergelijking met syrah. Wat een verschil. Syrah is dan het minst indrukwekkend.
Daarna van het vat wijn in diverse stadia geproefd.
Over de selectie na de oogst (Zie de foto's). Eerst met de hand selecteren. De goede trossen gaan op de lopende band. Een machine scheidt eerst de druiven voor het grootste deel van de steeltjes. Daarna worden de minder goede druiven van de goede gescheiden d.m.v. een luchtstroom.
Het restmateriaal wordt vergist en gestookt en het resultaat als wijnalcohol verkocht. De laatste restanten gaan terug de wijngaard in als “mest”. (Ik kan even niet op een beter woord komen.)
De lunch:
Als wijnen een prachtige Corton Charlemagne en een paar fraaie klassieke Bordoots. Montrose 96 al heel mooi op dronk. Barton 2008 eigenlijk nog in de fruitfase. Prachtwijn met veel toekomst!
De gerechten……….Een kok vergeeft me nooit dat ik van niet alles precies meer weet wat het was, maar er zijn voor mij simpelweg te veel mooie dingen voorbij gekomen om het allemaal te onthouden. En om nu twee schriften met notities te gaan bijhouden wordt me te gek. Dan zou ik aan genieten niet meer toe komen. Maar heerlijk was het allemaal!
Zaterdagavond; KURK avond.
Na een al heftige lunch ook nog de KURK avond.
Restaurant Vintage zette ons een voortreffelijk diner voor. En de wijnen mochten er ook zijn! Zie de foto's.
Gerechtje 1. Tonijntartaar met sesamzaad en bieslook. Heerlijk!
Gerechtje 2. Foie met pistache nootjes en bosbessencompote. Voortreffelijk!
Gerechtje 3. De Spaanse variant van risotto …. zonder boter als ik het goed heb onthouden….En absoluut zeer smakelijk.
Gerechtje 4. Het meest malse stukje rundvlees ooit? Waarschijnlijk wel. Hemels! De mangosaus er naast was heel bijzonder en beslist een succes..
Gerechtje 5. met de rode kool. Oei, weer vergeten wat het verder was, maar het was heerlijk! (Heb je als lezer niets aan….sorry…)
Gerechtje 6. Mini saucijzenbroodje met konijn. Het enige dat wat tegenviel. Er was een belangrijke voetbalwedstrijd op TV….. De chef wilde de laatste minuten niet missen…. De verlenging duurde iets te lang… De bodem was daardoor iets te hard en het vlees een beetje uitgedroogd, maar zeker nog zeer smakelijk. Na het mooiste stukje rundvlees ooit, is het hem vergeven!
Voor het dessert zijn de foto's zonder toelichting voldoende neem ik aan.
Bij mijn foto’s 3
Diner in 1 Michelin ster restaurant Casa Alfonso.
John was zo slim geweest lang van tevoren te reserveren, want anders was de zaak waarschijnlijk al gesloten geweest. (Ze sluiten namelijk een aantal maanden voor het winterseizoen.)
We hadden de grote ruimte voor onszelf. Daarnaast nog één tafel bezet met vrienden van de chef en een tafel met waarschijnlijk passanten. De zwarte brigade bestond uit één persoon. De rest was al met verlof. Zodoende moest het keukenpersoneel bijspringen bij de bediening.
De jonge keukenhulp of souschef, ik weet het niet precies, had wat moeite met de keuze van de wijnglazen, maar hij liet zich met een leergierige glimlach instrueren. (Later bij een fraai gerechtje nog een ontwapenende toelichting van hem.)
De wijnen waren weer voortreffelijk! Selosse V.O. Fantastisch! Niet op de foto Chivite 2005, maar wat een fantastische wijn is dat!
Gerechtje/amuse 1. Droge tonijn met sherry. Vergeef me het feit dat ik niet herkende welke sherry….
Gerechtje/amuse 2. Heel bijzondere mini pizza punt.
Gerechtje/amuse 3. Mossel…?… heel apart en heel lekker.
Gerechtje/amuse 4. Duivenpootje.
Gerechtje/amuse 5. Mini tosti met truffel (tartufo?) en kaas. Heerlijk! Graag 10 porties….
Gerechtje 6. Garnalen…. WOW! Ze smolten op de tong. Mooiste garnalen ooit, Zonder twijfel.
Gerechtje 7. Tagliatelle van inktvis. Geen elastiek, maar zacht en mals met een heerlijke bite. We loofden het gerechtje en de eerder genoemde keukenman, die met de glazen geen raad wist, kwam met trots melden dat dit zijn gerechtje was. Hij voegde er aan toe dat de chef het maar niets vond, omdat er niet genoeg baconsmaak in de saus zat. Hoe ontwapenend wil je het hebben? Eén van onze tafelgenoten wilde zijn hoofd in het bord stoppen om het tot de laatste druppel op te likken. Ik zal Eric maar niet bij naam noemen…, want zoiets doe je natuurlijk niet in een sterrentent!
Gerechtje 8. Het ziet er wat rommelig uit en dat is het ook. v.l.n.r. een halve walnoot, het binnenste van een tomaat en een halve aardbei ….. hadden jullie vast zelf al gezien…. ;-). Het bijzondere is het pijpje. Nee, geen rauwe ham, maar iets van tomaat en gelei met als inhoud iets fris; ik weet niet meer precies wat… Lekker, maar niet bijzonder. De gedroogde abrikozen hadden jullie vast ook al herkend.
Gerechtje 9. Komkommersalade met ….? Overall oké en fris, maar wat mij betreft niet heel bijzonder. Variatie op spoom om naar andere gerechten over te gaan?
Gerechtje 10. Spaanse Risotto. Zie eerdere posting. Misschien was dit wel de Spaanse variant zonder boter….
Gerechtje 11. Heek. En wel op een perfecte manier gegaard.
Gerechtje 12. Rund. Niet ieders stukje was even mals en het haalde het niet bij het rundvlees van Vintage van gisteravond, maar het was bij de meesten toch wel oké. (Wat zijn we toch verwende nesten!)
Gerechtje 13. Drie soorten ijs. Ananas, mango en aardbei. De ananas heeft het gewonnen.
Gerechtje 14. Helaas vergeten wat het precies was.
Gerechtje 15. De koffie smaakte me prima.
Wat een straf was vanavond weer….. ;-)
Gerechtje 5 was de langzaam gegaarde nek van het iberisch varken.
Mijn scores van de Champagne en Rioja's die avond:
La Grande Dame Rosé 1998: 94/100 (rosé champagne kan dus wel “bijzonder” zijn)
Castillo Ygay Reserva Especial 1995: 97/100 (wat een neus……)
Artuke 2011: 92/100 (met afstand de goedkoopste wijn van de afstand)
El Bosque 2005 94/100: (Traditioneel gemaakt met moderne invloeden)
El Pison 2005 99/100: (net zoals de Artadiproeverij bij Willem staat hij als een huis)
La Nieta 2005 95/100: (Rioja in de Bourgogne stijl en dat is duidelijk waarneembaar)
Amancio 2004 96/100: (Romige grootse modernist)
Prachtig om de traditionele en moderne Rioja's zo blind na elkaar te proeven. Een avond om in te lijsten!
Hasta luego
John
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?