Bordeaux 2003

• Sander

Het was wederom een memorabele avond!!! Wijnen, eten en gezelschap van hoog niveau B).

De kwaliteit van de wijnen was over de hele linie erg hoog. Rijpe, volle, stevige wijnen, waarvan veel al best wat ontwikkeling toonden (maar ze zijn dan ook al 10 :) ), naar mijn mening nu prima op dronk, geen enkele reden om nog langer te wachten (op wat uitzonderingen zoals bv. Leoville Barton na, die echt nog wel piepjong was). Eigenlijk presteerden vrijwel alle appelaties goed, ook die waar je het niet zo van zou verwachten. Ik had flink wat wijnen verwacht met last van hitte en gebrek aan zuren, dit viel enorm mee.

Pavie voor mij de enige echt tegenvallende wijn: alcoholisch, geen enkele balans.

En dan Pape Clement… wat een monsterlijke wijn!! Perfectie.

Alle deelnemers en John en Jens in het bijzonder: enorm bedankt voor een niet te vergeten avond!

• Robèrt Koopman

Altijd leuk om foto's te zien van heerlijke gerechten, mooie flessen en……

• Dick Schinkel

De Ten Years After proeverij was wederom weer een prachtig wijn -en spijs feest !!!!

John, dank voor de perfecte organisatie, mede wijndebielen voor jullie inbreng en natuurlijk Jens en zijn keukenbrigade voor de prachtige gerechten.

Bordeaux 2003, heel mooie en grootse wijnen zijn er gemaakt, vele nu al mooi op dronk, een aantal zullen zich in de nabije toekomst nog mooier gaan presenteren.

Mijn top 3 van deze avond:

Pape Clement 2003

Wooow wat een neus, dit is wijnparfum, dik zwoel fruit, veel van alles, pure chocolade,

grafiet, compleet in neus en mond, wordt steeds mooier in het glas 99 DSP

L' Hermitage Blanc 2009

Snuffel wijn pur sang, krachtig zonder log te zijn, amandel, bloemen, finesse

98 DSP

Leoville Poyferre 2003

Heel mooie neus met bergen rijp cassis fruit, diksap, complex.

Zeer mooie lange afdronk 98 DSP

Dit zijn wel heel bijzondere mooie proeverijen, mannen nogmaals bedankt!

Met Smakelijke Groet Dick

• Juan

12 proevers

25 wijnen uit 2003 waarvan 23 Bordeaux en 2 piraten uit NAPA en Toscane

alles blind in het glas

iedere wijn krijgt een score op de 100 schaal van Parker

alle wijnen zijn bij binnenkomst Bottles geopend (tussen 19.00 en 19.30 uur)

Hieronder de uitslag met achter de wijn de gemiddelde score

Pape Clement 99,17

Leoville Poyferre 97,42

Angelus 96,5

Montrose 96,25

Pontet Canet 96,17

Clos Fourtet 96

La Gaffeliere 95,75

Le Plus Fleur Bouard 95,5

Valandraud 95,08

Branaire Ducru 95

Lafon Rochet 94,33

Dominus 93,92

Troplong Mondot 93,67

Palmer 93,42

Sociando Mallet 93,33

Sassicaia 93,25

Cos D'estournel 93,18

Leoville Barton 93,17

Lascombes 92,5

Pichon Baron 92

Calon Segur 91

Pavie Macquin 90,92

Lynch bages 90,25

Pavillon Rouge 90,17

Pavie 88,5

Enkele Conclusies:

- de wijnen presteerden op hoog niveau, waarbij veel wijnen nu al heel erg lekker zijn maar er nog veel reserve is om te bewaren danwel verder te ontwikkelen

- De top 5 komt allen uit een ander gebied

- Veel wijnen van de rechteroever scoren goed. Hoezo 2003 een slecht jaar voor de Merlot in Bordeaux???

- De duurste wijn van de avond, Pavie, is de slechtste! Zonder discussie een mislukte wijn zonder toekomst. “De Engelsen” hebben dus gelijk met deze wijn. Overigens slaan “Deze Engelsen” de plank volledig mis als het over de rest van deze wijnen gaat……

- Hulde voor de “goedkoopste” wijn van de avond: Lafon Rochet

- Grootste discussiewijn was Leoville Barton met individuele scores van 90 tot 96. Van “stelt me toch teleur” tot “superjonge klasbak”……

- Het was een fantastische avond om nooit meer te vergeten!

Op naar het volgende avontuur: TOP Bordeaux 1994 in het Wereldmuseum!

Hasta luego

John

• Juan

Hendrik,

Ik geloof niet dat het flesverschil groot is…..met deze fles Pavie was niets mis…..behalve dat de kwaliteit van de wijn niet best was…..

En wat Franse wijn betreft ben jij natuurlijk nog in opleiding…..;)

Hasta luego

John

• Juan

Overigens werd de Dominus niet als piraat ontdekt…..altijd leuk! B)

Hasta luego

John

• sjaak

Natuurlijk ben ik ook benieuwd welke 2 Champagnes er gedronken zijn

En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de indrukken van deze Champagnes

Sjaak Kaptein

• Juan

Sjaak,

Tijdens het drinken van de champagnes was ik druk bezig met de voorbereidingen van de proeverij en heb ik geen notities gemaakt. Beide champagnes waren mooi waarvan 1 zelfs prachtig! (de1e van de 2)

Anderen zullen vast nog met bevindingen komen.

De 2 witte waren ook geslaagd.

Domaine Chevalier 2003 blanc viel niet bij iedereen even goed maar kon mijn waardering zeker krijgen (93/100)

De Hermitage blanc van Chave 2009 was niet van deze wereld! Groooootse wijn….enorme gelaagdheid en zeer lang! 98/100

Hasta luego

John

• Juan

Jan,

Je kan gerust zijn…..Sociando was geweldig met nog een mooie toekomst!

Hasta luego

John

• Sander

Champagne 1: 2008 Fromentin Leclapart Grand Cru Brut Millésimé: Pinot noir gedomineerde champagne. In de neus citrusfruit en vooral uitbundig toast. Mooie frisheid en mineraliteit. Een elegante champagne. Rond de 17 euro af domein, geweldige prijs-kwaliteitverhouding. 91p.

Champagne 2: 2004 L. Aubry Fils Le Nombre d'Or Campanae Veteres Vites Brut: Gemaakt van alle 7 toegestane druivenrassen. Helder lichtgeel, fijne mousse. In de neus oxidatieve tonen, noten, citrusfruit, ananas, toast. Goede concentratie en complexiteit, mooie mineraliteit. 93p.

Etiketten zijn te zien op de foto's.