Heerlijke glazen van ruim onder de tien euro uit oa. Spanje

• Sander

Geen inspiratie vandaag, dus ik heb Juan's titel maar ongegeneerd gepikt (:P).

In het kader van de crisisbestrijding :D, nu in het glas:

2010 Domaine La Blaque, Pierrevert

Gemaakt van 90% Shiraz en 10% Grenache in Pierrevert, een kleine appelatie in de Provence.

Donker robijnrood. In de neus rijpe bosbessen en kersen, gebraden rundvlees, koffie. Soepele aanzet met een goede concentratie aan bosfruit, provencaalse kruiden, tabak. Fraaie zuren maken de wijn sappig. Een behoorlijke tanninestructuur, vrij lang aanhoudend. 91p

Dit kost rond de 7 euro, een grandioos mooie wijn voor het geld. Blind zou ik het waarschijnlijk voor een behoorlijke Cote Rotie hebben aangezien.

Maar het kan nog gekker :) :

2008 Muriel Reserva, Rioja.

Zwoele geur van gestoofd fruit, vanille, tabak en specerijen. Mooie volle en soepele wijn met wederom gestoofd fruit, cacao, voldoende frisheid. Goede lengte en mooie ronde tannines. Doet me heel erg aan de Luis Canas Seleccion de Familia denken. 91p…. en dat allemaal voor vier en een halve euro ::o.

• Hendrik de vierde

Wie kan er nog onder dat geld?:D

Er komt veel fraais uit Spanje voor bijna nx!

• Peter B

Let wel op… de Bodegas Muriel Reserva 2008 is deduidend anders dan de 2007. Die is uit balans en heeft een vervelende afdronk!

Peter

• romke van dijk

Grappig Sander, om Bodega Muriel loop ik meestal met een grote boog om heen Meuriel voor mij in de wandelgangen.

Ik ga deze zeker is proberen.

La Blaque zou ik graag is willen proeven, waar heb je die vandaan?

En die joetten proeverij waneer gaat die van start?

Groet,

romke

• Sander

Muriel had ik me ook nog nooit eerder aan gewaagd. Ik zag een artikeltje in Decanter waarin deze wijn 95+ punten kreeg toebedeeld 8-). Dat haalde me toch over de streep om het eens te proberen (puntendrinker die ik ben :) ).

Voorgaande jaargangen van La Blaque kocht ik altijd in Frankrijk. Nu een leuke wijnhandel in Geldern, Duitsland gevonden, ze waren er zelfs bereid om het pakket bij een Nederlands postkantoor aan te bieden.

In Nederland gek genoeg nergens te vinden….

vwb de Joeten-proeverij: Ronald, kom er maar in :D.

• sjaak kaptein

Sander,

Heb de Domaine La Blaque met de AC Pierrevert kunnen proeven en drinken dankzij een genereuze gift van jou.

Een wijn die ik met veel plezier gedronken heb

Pierrevert is net als de Luberon, Ventoux, Grignan les Adhemar één van de gebieden die bij de zogenaamde nieuwe school van de Rhône behoren

Gebieden die gedurende de laatste 30 jaar door hun druivenrassen, door verbeterde technieken en heel veel gedreven liefdevol werk van wijnboeren waardevolle

deelnemers van de grote Rhône familie zijn geworden

Maar om deze wijn met een ( behoorlijke? Wat betekent dat in dit geval?) Côte Rotie te vergelijken is complete onzin.

Je laat je meeslepen in je enhousiasme voor deze wijn

Weet niet hoeveel Côte Rotie wijnen bij jou proefervaringen behoren?

Côtes Rotie met zijn intense magische Syrah finesse, dikwijls aangevuld met Viognier is echt enige klassen beter

Sjaak Kaptein

• Sander

Sjaak,

Om mijn vergelijk met een Cote Rotie als onzin te bestempelen, vind ik onzin ;).

Ik herken diverse kenmerken in de wijn die ik ook in Cote Rotie tegenkom, vandaar mijn opmerking dat ik de wijn blind wellicht voor een Cote Rotie zou aanzien (een knappe proever die de wijn blind voor een Pierrevert zou aanzien overigens :) ).

Maar ik ben ook maar een amateur, proevers met veel meer ervaring dan ik zou dat wellicht nooit overkomen en zouden dat als onzin kunnen bestempelen 8-). Ik bezoek vrij regelmatig proeverijen en ondanks dat er regelmatig flink gediscussieerd wordt over wijnen en meningen behoorlijk uiteen kunnen lopen, kan ik me toch niet herinneren dat “onzin” weleens op een proeverij wordt geuit.

“Een behoorlijke Cote Rotie” is inderdaad een wat onduidelijk begrip en voor meerderlei uitleg vatbaar… laten we zeggen een Cote Rotie die ik met 91 punten zou waarderen ;). Ik heb diverse Cote Roties gedronken, oa. meerdere jaargangen van Jaboulet, die ik een stuk minder geslaagd vond dan de La Blaque.

Natuurlijk zijn er vele Cote Roties die hier heel dik overheen gaan en waar ik een stuk emotioneler van word, dat lijkt me wel voor zich spreken.

• Peter B

En niet zomaar onzin, Sander, maar complete onzin.>:D<

• sjaak

Sander,

Op een prikbord voor liefhebbers van goede wijnen hoort het woord onzin voor elkaar respecterende wijnliefhebbers niet thuis

Neem ik terug.

Zeker als ik merk dat ik daar iemand onbedoeld min of meer mee kwets

De enige overeenkomst tussen beide wijnen is het Syrah percentage

Voor de rest blijf ik nog steeds vinden dat er een belangrijk niveauverschil is tussen beide wijnen

Sjaak Kaptein

• Sander

Geen probleem, Sjaak.

Hopelijk drinken we snel weer eens een goed glas samen… misschien wel een mooie Cote Rotie :D.