Top BDX 1994

• Willem(***)

Na het succes van de Ten Years After proeverij van afgelopen weekend kijk ik wel enorm uit naar de Premier proeverij 1994 op 23 november.

Dat wordt toch echt een geweldige proeverij, zoveel grote namen en zo'n mooi rijp ontwikkeld jaar met de geniale keuken van het Wereldmuseum.

Laat de voorpret hier maar beginnen, John kent alle wijnen (ik ook :D ) en in mijn klimaatkast ligt Ausone 1994 al lekker in half verheven stand te rusten.

Kom maar op met de voorpret!

Gr

Willem

• Juan

Mooie titel…..2014….heb nu al voorpret….:D

Hasta luego

John

• Willem(***)

Wat bedoel je >:D<

• JKo

Dit weekend begin ik met de voorpret…

Ik ga beide flessen uit mijn kelder graven!

Overigens is de proeverij op vrijdag de 29e. Toch?

Groet, Jeroen, die vermoed dat ook bij deze proeverij een (relatieve) underdog met de eer gaat strijken… Gokje: LMHB?

• Juan

Het is inderdaad de 29e ipv de 23e….

Winnaar….? tsja lastig……ik denk geen underdog, hoewel…met zo'n line-up is er niet eens een “underdog”….

De line-up:

Latour

Mouton

Ausone

Haut Brion

Margaux

Angelus

Palmer

Cheval Blanc

Leoville LasCases

Cos D' estournel

Montrose

La Mission Haut Brion

Lafleur

Pichon Comtesse

Valandraud

Ik zet mijn geld op Latour…

Hasta luego

John

• Dick Schinkel

Wijnvrienden,

Ben wel heel benieuwd naar jullie bevindingen van deze proeverij?

En ook al is het een wijnforum, door welke gerechten werden jullie verrast?

Met Smakelijk Groet Dick

• ChrisW

Volgens mij moet je nog bijna een maand wachten op de bevindingen :D

Gegroet,

ChrisW

• Dick Schinkel

Inderdaad Chris,

Niet goed gelezen tis de 29 novemberB)

Met Smakelijke Groet Dick

• Peter V

Afgelopen vrijdagavond met mijn wijnclubje Gilze en aangevuld met de enige echte prikbordprofessor van de Bordoo Willem G een kleine Napa vs Bordo

proeverij gedaan.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik voor de Top BDX 1994 de Valandraud 1994 zou inbrengen maar dit bleek Thijs te zijn dus dit was een mooie gelegenheid

om hem maar eens te degusteren.

1994 was natuurlijk geen topjaar voor Bordeaux, de wijnen hebben de reputatie nogal “hoekig” te zijn maar Merlot deed het dat jaar erg goed dus de ( per definitie) 2

weken vroeger geoogste Merlot gedomineerde wijnen zouden het nog wel eens goed kunnen doen.

Kicken op de rechteroever dus ( Latour had trouwens dat jaar een relatief hoger aandeel Merlot dus misschien…:)).

En hij deed het niet slecht met zijn 5e plaats.

PN: Chateau Valandraud 1994. Kleur diep donkerrood met een spoor bruine schakeringen aan de rand.

In de neus rijp rood besfruit met name zwarte bessen,kersen en pruimen, veel chocolade, espresso en getoast eik.

In de mond redelijk mondvullend, zwoel en sappig zwart fruit met een nadrukkelijke Valrhona smaak in de afdronk. Tannines fraai geintegreerd.Dit is bijna chocolade die in de lange afdronk nog geruime tijd nazinderd.

De wijn is volmaakt in balans en nu perfect op dronk denk ik.

Ik moet dus mijn mening over 1994 enigszins herzien en denk dat het wel eens een proeverij met veel mooie verassingen gaat worden.

We zullen zien, het is zo de 29e :):):)

Saluut,

Peter V

• Peter V

O ja,

94 punten >:D<