Top BDX 1994

• Juan

Klinkt goed zeg!!!

Hasta luego

John

• Juan

Nog 1 nachtje slapen……..zouden ze bij Wereldmuseum al weer nuchter zijn na het “sterren”-nieuws….?

Bij de line-up is nog een fles toegevoegd: L'evangile.

We starten met wat wit:

Grange des Peres blanc 2001

Corton Charlemange 2008 Rapet

ongetwijfeld komt er nog een bubbel bij en iets zoets…..

Laat het feest beginnen!

Hasta luego

John

• Stefvdvorst

Ben benieuwd naar de resultaten…?!

• Mathieu Wechseler

Ik ook!

• Dick Schinkel

Zag gisteren reeds de foto's en resultaten op Delectable B)-

Moet heel mooi zijn geweest………

Ben wel benieuwd naar de gerechten van het Wereldmuseum…..

Met Smakelijke Groet Dick

• Juan

Hierbij de uitslag: (de gemiddelde score van 9 prikkers)

Latour 96,00

Cheval Blanc 95,56

Lafleur 94,11

Ausone 94,00

Montrose 93,78

Pichon Comt. 93,78

Haut Brion 93,44

Cos d'Estournel 92,56

Mouton 92,44

Angelus 91,89

Palmer 91,78

L'Evangile 91,67

La Mission HB 91,56

Margaux 91,44

Las Cases 91,11

Enkele conclusies:

* 94 drinkt op dit moment prachtig

* Rechteroever is beter dan linkeroever

* Ondanks linkeroever…doet LATOUR het WEER! Hulde…..

* Wereldmuseum is een wereldtent

Overigens gaf ik de hoogste score aan een witte wijn: Grange des Peres Blanc 2001 98/100

Corton Charlemagne Rapet 2008 was ook erg mooi 95/100

De avond werd geopend met een prachtige verfijnde champ (mannen help me even met het huis) 95/100

Afsluiter was Lafaurie Peyraguey 2001 94/100

Last but not least schonk Wereldmuseum een magnum Aalto PS 2001……geweldig! 96/100

Hasta Luego

John

• Peter V

Weer een TOP avond gehad in het Wereldmuseum, voor mij de 1e keer dat ik met dit restaurant kennis mocht maken.

Toplocatie met terecht 1 Michelin *, maar de gerechtjes waren niet helemaal mijn ding maar in die beleving stond ik alleen geloof ik.

Anyway, de wijnen waren van hoog niveau en misschien was het meest opmerkelijke nog wel dat ze allemaal volledig op dronk en uitgerijpt waren,tout á point, maar enkelen

met nog best de potentie om nog jaren mee te kunnen. En…….eindelijk eens een Lafleur zonder kurk >:D< maar helaas de Valandraud mét kurk, jammer.

Recent in een Napa-Bordeaux proeverij de Valandraud 1994 nog geproefd en hij zat toen met 95 punt in de top 5.

We waren met 9 proevers en de scores lagen unaniem zeer dicht bij elkaar, met uitzondering van 1 proever de Montrose bijvoorbeeld unaniem 94 pnts.

The rankinglist:

Winnaar! 1 Latour 96,00

2 Cheval Blanc 95,56

3 Lafleur 94,11

4 Ausone 94,00

5 Montrose 93,78

5 Pichon Comt. 93,78

7 Haut Brion 93,44

8 Cos d'Estournel 92,56

9 Mouton 92,44

10 Angelus 91,89

11 Palmer 91,78

12 L'Evangile 91,67

13 La Mission HB 91,56

14 Margaux 91,44

15 Las Cases 91,11

Over Latour was iedereen het wel eens, wat blijft dit toch een fenomenale wijn maar met voor mij althans één heel duidelijk gegeven: Latour heeft altijd tijd nodig om het achterste van zijn tong te laten zien. Dont touch a bottle before his 20th anniversery.

1994 was echt geen superjaar voor Bordeaux, de Merlot deed het dat jaar erg goed dus de verwachting was dat de rechteroever en Latour ( met dat jaar procentueel een hoger Merlot aandeel) wel eens

in de top 5 zouden kunnen komen.

Aardig gelukt dacht ik ! :D

Saluut,

Peter V

• Sander

Mooie resultaten! Ik kijk al uit naar de plaatjes (:P).

2001 Aalto PS magnum, dat is nog eens een leuke geste ::o.

• Peter Z.

Wat een heerlijk relaxte en mooie proeverij weer! Ook het Wereldmuseum mag er zijn overigens! Dit zijn de avonden om te koesteren.

De wijnen presenteerden zich inderdaad heel mooi, ik denk juist op hun piek. Alleen bij Evangile had ik het idee dat dat deze binnen een paar jaartjes gedronken moet gaan worden, terwijl voor aantal andere wijnen (bijv. Latour, Cheval Blanc, …) enkele jaartjes extra geduld dan weer geen kwaad zal doen. Overall was 19 jaar oud absoluut een mooie leeftijd om dit jaar door te proeven.

De bubbel was van Pierre Péters, cuvée Les Chétillons 2005 (Blanc de Blancs). Pierre Péters is één van de huizen om goed in de gaten te houden, hier komt mooi spul vandaan! Al drie keer aan hun deur gestaan in Mesnil, maar steeds niets beschikbaar af domein. Ook hun reguliere vintage bubbel is zeer aan te bevelen, soms voor een prikkie te bestellen bij de lunch in restaurant Le Mesnil, zo hebben Thijs en ik dit huis ontdekt. Thijs, dank voor het meenemen van deze fles!

John, bedankt voor de organisatie! En iedereen weer bedankt voor het inbrengen van van zo'n mooie line-up!

• Anne-Wies

Wow! Dat moet een prachtige avond zijn geweest, en dat bij mij om de hoek! Ik troost me met de gedachte aan mijn bezoeken aan en proeverijen bij Mouton, Palmer, Haut-Lafitte, Latour, Haut Brion, Yquem, Suduirat, Vieux Château Certain, Le Pin en Domaine de Chevalier vorige week. Was hard doorwerken ;-)