Top BDX 1994

• ChrisW

Het bevochtigen van de onderkant van de kurk komt door wijn; aan de bovenkant en daarbuiten speelt een heel ander verhaal zich af. Het grootste verschil tussen een heel droge kelder en een heel vochtige kelder is dat er meer wijn verdampt bij een heel droge kelder; het droogt buiten ook sneller als de luchtvochtigheid 30% is i.p.v 90%. Het vulniveau bij een koude, vochtige kelder met constante temperatuur zal beter blijven dan bij een warmere droge kelder met wisselende temperatuur. In de laatste kelder wordt de wijn ook aan meer zuurstof blootgesteld.

Mvg,

ChrisW

• Apostata

Daar heb je gelijk in, dus maatgevend is het vulniveau en niet de conditie van het etiket.

• Juan

Zoals ik al aangaf. ik koop regelmatig kelders op en kan dus spreken uit ervaring. De flessen waar de kwaliteit gemiddeld het hoogst is gebleken komen uit kelders met een zeer hoge luchtvochtigheid waarbij als gevolg van die luchtvochtigheid ook de etiketten zijn aangetast. Dus als ik een kelder betreed met veel flessen gerijpt spul die er allemaal als “nieuw” uit zien dan is de kans aanwezig dat de flessen te droog hebben gelegen. Uiteraard is dat geen regel. Wel een uitgangsnorm. Uiteraard is de vulgraad het belangrijkste. Flessen met een high fill en een enorm bevlekt etiket heb ik het liefst.

Ongeveer de helft van de flessen van afgelopen vrijdag kwamen uit 1 kelder waarvan de afkomst bekend was. Dat helpt.

Hasta luego

John

• Apostata

Bon, begrijpelijk.