Zondagavondwijn

• Sander

De peren staan al heel de dag te stoven, een reerug ligt op temperatuur te komen, pastinaak en aardappel gaan zo meteen door de stamper, dus een goed moment om vast een passende fles open te trekken.

1988 Clos Saint Jean, Chateauneuf-du-Pape

Etiket, vulniveau en kurk zijn in een perfecte (nieuw)staat. De importeur verzekerde me dat het om een originele botteling gaat en dat de wijn sindsdien in hun kelder heeft gelegen. In dat geval: chapeau voor die kelder!!

De kleur is colabruin, in het midden nog enigszins robijnrood. De geur is op en top herfst: een nat bos, paddestoelen, truffel, eikenhout, in de verte laat volgens mij iemand zijn bouvier uit :). In de mond sappig rood fruit, rookworst, eikenhout. Stevige, ronde tannines en frisse zuren maken het geheel af.

Duidelijk een wijn op leeftijd, maar ik kan dit wel waarderen. Laat de herfststormen maar komen :).

• Dick Schinkel

Hey Sander,

Mooie PN

Dat ziet er allemaal heel goed uit(tu)

Hoeveel SanderPuntjes voor de Ch9?

Met Smakelijke Groet Dick

• Hendrik de vierde

Sander die peertjes zijn echt wel gaar!

Alhier een Syrah van Mullineux 2010, na een heftige zatedag goed binnen te houden:D

• Sander

Ik vind het moeilijk om wijnen zoals deze een score te geven. De wijn heeft duidelijk betere tijden gekend, een score geven vind ik dan niet helemaal eerlijk. Maar voor mij op dit moment toch zeker nog goed voor 89p.

• Dick Schinkel

Alhier staat klaar:

Met Smakelijke Groet Dick

• Juan

Ben benieuwd Dick. Onlangs 7 jaargangen in mijn bezit gekregen waaronder de 2001….laat het ff weten…

Hasta luego

John die vandaag geen alcohol drinkt…..compensatie van gisteravond ….

• romke van dijk

Gaaf Sander,

Dit was uit de tijd dat er niet 6 cuvees waren. Dus de basis wijn bevatte dan ook wijn van de beste percelen.

Uit ervaring weet ik dat deze wijnen niet kapot gaan, wel ouder worden. Prachtige notitie, kan helemaal meeproeven. Heb een hekel aan Bouviers. :)

Groet,

romke

Overigens was jouw Ventoux prima, heel gezond en genereus. Maar niet wow. Dank daarvoor dus!

• Sander

M'n dag begon pas om 12 uur, maar de peren waren inderdaad gaar :). Tevens ontdekt dat een 2010 Eternum Viti met kurk prima geschikt is om bij de peren te kieperen (:P).

• sjaak kaptein

Doe ook een keer mee met dit regelmatig terugkerend aangename gezelschapsspel

In een verborgen hoek vond ik een aantal flessen Anjou rood 2000 van Domaine Hervé Duloquet

Hervé Duloquet leeft niet meer

Zijn wijnen kenmerkten zich door frisheid natuurlijkheid en concentratie

Zijn specialiteit was Coteaux du Layon in diverse zoetheden

Bewonderde altijd zijn gedrevenheid en vakmanschap

En nu een rode Anjou uit het zeer gewone jaar 2000

Een wijn waar ik ondanks de kwaliteiten van Hervé beperkte verwachtingen van had

Kleur Midden fluwelig rood,transparant

Geur Behoorlijke intensiteit, zuiver. Meen de Cabernet Franc te herkennen

Smaak Lekkere intensiteit. Heeft die speciale voor mij herkenbare wat moeilijk te definiëren smaak van de Cabernet Franc

Prachtig evenwicht tussen Cabernet Franc fruit, frisse zachte zuren en zachte onderbouwende tannines

Mooi op dronk, heerlijk evenwichtig. Geen spoortje vermoeidheid

Heeft alles ontwikkeld dat mogelijk is

Eigenlijk is het woord lekker of heerlijk het meest van toepassing

Hou van een wijn die tot het eind van zijn leven enigszins blijft tegenspartelen

Was dit een grote wijn? Nee

Was dit een verrassend lekkere wijn? Jààà.

Eigenlijk weer een herontdekking van de Cabernet Franc

Moet daar in de toekomst wat meer van drinken

Sjaak Kaptein

• Sander

Cabernet Franc uit de Loire drink ik inderdaad ook veel te weinig. Ik heb hele goede herinneringen aan bv. Philippe Alliet Chinon Coteau de Noiré, maar drink het eigenlijk vrijwel nooit. Dat moet ik maar weer eens doen, bedankt voor het onder de aandacht brengen :).