Welke wijn combineren met risotto?

• John Copier

Twee dingen volgens McGee.

1e. Rode wijn heeft tannines.

2e. De risotto laat tijdens het bereidingsproces zetmeel en endosperm los en dat maakt risotto tot risotto.

De tannines helpen alles omzeep. En als laatste, er zit meer risotto in de pan dan paddenstoelen. met andere woorden; er zitten meer elementen in het gerecht die een witte wijn rechtvaardigen dan een rode wijn.

Mijn advies is, ga opzoek naar de waarheid en zet een rode en een witte naast het gerecht. Wij lezen de uitkomst graag.

• Sander

Endosperm? Of je er nu wit of rood bij drinkt, het klinkt zo toch meteen een stuk minder smakelijk :).

• Juan

Een serieuze trappist…..

Hasta luego

John

• Sander

John… ga jij nou tips geven mbt. wijn-spijs???!!! :D

• Juan

Juist niet….

Hasta luego

John

• H.P.B.

Als Italianen risotto eten is dat meestal als lunch… Gemaakt met de Bouillon die ze toch al hadden en misschien een beetje witte wijn en kaas die er toevallig voorhanden is…

Als ze er zo midden op de dag al wat bij drinken is het een eenvoudige rode tafelwijn al dan niet aan aangelengd met wat water, maar meestal blijft het bij het laatste… water dus

• Juan

Logisch……dan kan je ook het beste genieten van de risotto……

Hasta luego

John

• Stefvdvorst

Dick,

Ik verlang naar een nieuwe proeverij van ons clubje…

Het wachten is op Wil!

• Peter vdB

Zó!! Even niet gekeken en dan ineens veel berichten. Hartelijk dank, het experimenteren kan beginnen. Gerijpte Brunello, spekkie naar mijn bekkie. En Pinot Gris zie ik ook helemaal zitten. Nebbiolo vind ik lastiger, Piemonte is de enige streek waarvan ik om verder onverklaarbare redenen de wijnen vaak niet kan waarderen. Er zijn gelukkig uitzonderingen, ik heb besloten toch ook maar eens Barbaresco in de kelder te gaan leggen. Er is één vak waar ook enkele Barolo liggen. Maar bijvoorbeeld Gattinara twee weken geleden gedronken en mijn medeproevers keken me verbijsterd aan toen ik (te eerlijk) zei dat de wijn een klap in mijn gezicht was. Ontembare bittters. Bwah.

Het type risotto maakt volgens mij ook nog wel wat uit. Ik heb ook een lekker recept waarbij de risotto is gemaakt met prosecco, en die is er dan ook lekker bij.

@John, Hitte staat op het verlanglijstje voor december.

• WilD

Ha ha, check mail >:D<