Clos Mogador 2005

• Juan

Mooi bericht! welkom!

Hasta luego

John

• Dick Schinkel

Hallo Marco***

Hoe was het bij Clos Mogador?

Met Smakelijke Groet Dick

• Marco***

Hallo Dick en anderen,

Vlak na mijn Spanje wijnreis ben ik vrij ernstig ziek geworden en heb ook een operatie ondergaan.

Ben nu voor het eerst weer eens op prikbord aan het lezen.

Zodra mijn hoofd wat meer aan wijn toe is, zal ik hier nog wat schrijven over Clos Magador en mijn bezoek en ervaring daar.

gr,Marco

• Dick Schinkel

Gelukkig dat je herstel goed verloopt Marco, kijk uit naar je belevinissen

• Marco***

Hier komt ie Dick:

In Gratalops worden we welkom geheten door de eigenzinnige René Barbier. Van origine Fransman.

We waren met een grote groep en ze namen ons mee in 2 aparte groepen. In een busje en een jeep door de steile wijngaarden.

Wijngaarden vielen op door de aparte terras bouw.

Veel leisteen en droge grond. René kwam 30 jaar geleden naar dit gebied. Nu is inmiddels icoon in dit gebied en maakt er super wijnen.

Een plezierige man en je hangt aan zijn lippen.

In de produktie ruimte een aparte pers methode. De inmiddels vergiste druiven worden naar een zeer oude pers gebracht.

Op de plaat van de pers ligt een platte mand waarop de druiven worden gelegd. Daarna volgt een langzame persing.

Een oude methode die ik nog nooit had gezien.

3 wijnen na de rondleiding kregen we te proeven:

-2010 Priorat, Vi de Vila Grattalops, Manyeles, Clos Mogador. (90% cariñena en 10% garnacha) Rood paars, veel fruit, iets alcoholisch, maar ook elegant, nog jonge tannines, te jong ?, bramen, kersen. (50 euro de fles)

-2011 Priorat, Clos Mogador. (cabernet, cariñena en syrah) Ook al erg jong, maar heerlijk. Veel fruit, maar ook tannines, in balans. Maar moet toch echt beslist nog rijpen.

-2011 Priorat, Nelin, Clos Mogador. (70% grenache blanc, 10% macabeo en 20% andere rassen) Gedeeltelijk in beton gerijpt en op hout. Krachtig, kruidig, vol. Maar ook complex. Enorm lange afdronk. Na 7-8 jaar op z’n mooist volgens Barbier.

Een bezoek om nooit te vergeten. Priorat is een gebied waar ik beslist naar terug ga. Niet alleen voor de wijn, maar ook om te wandelen. Heb er veel wegwijzers gezien voor de wandelaars. En wat is er mooier om na zo'n wandeling ergens te eten en een heerlijke Priorat wijn te drinken?

Als ik dat nog mag meemaken, dat zou toch echt geweldig zijn.

Gr,Marco

• Dick Schinkel

Mooi verhaal Marco, ik heb zelf de tour ook gemaakt maar dan met Renée Jr.

Een onvergetelijke tour inderdaad, heb de afgelopen acht jaar de Priorat jaarlijks bezocht en een paar keer zelfs 2 maal.

Er liggen alweer plannen klaar om volgend voorjaar weer te gaan, om weer enkele cellers te bezoeken en natuurlijk te genieten van dit mooie gebied, de mensen, de Calalaanse keuken en natuurlijk de wijnen.

Hoop dat jij dit ook weer gaat meemaken.

• Dick Schinkel

Leuk stukje, PN's en foto's over Clos Mogador door Torsten Hammer, een Duitse Priorat liefhebber!

http://www.torsten-hammer-priorat-guide.com/blog/derpriorathammer/wp-content/uploads/2014/01/Gratallops-Clos-Mogador.pdf

• Patrik

Thanks Dick, verhelderend

Grts

• Dick Schinkel

You're welcome Patrick

• Hendrik de vierde

Beterschap gewenst Marco.