Syrah/Shiraz proeverij

• Peter B

Prikkers,

29 November a.s. hebben wij met onze Dordtse wijnvrienden (waaronder Ronald Heijden, Sander en ik) een Syrah/Shiraz proeverij. De bedoeling is om te kijken of de verschillen tussen oude- en nieuwewereldsyrah zo duidelijk zijn als we allemaal denken. Iedereen zal een oude- en een nieuwewereldsyrah inbrengen die blind geschonken zullen worden.

Tussen de 6 en 8 deelnemers lijkt ons ideaal en er zijn nog een paar plaatsen vrij!

Nu weet ik dat er deze avond ook nog ergens een klein Bordeauxproeverijtje ;) is, waar reeds een aantal prikkers acte de presence geven, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk…

Interesse, laat maar even weten!

Groeten,

Peter

• Juan

Onlangs dit thema nog gedaan in België (ook op prikbord gezet). De grote Franse klassieke namen kregen toen vuistslag na vuistslag van de nieuwe wereldwijnen……hopelijk zitten er een paar mooie RhôneRangers uit USA in de line-up….

Helaas ben ik aanwezig bij dat BDX proeverijtje een paar kilometer verderop…..

Have fun!

Hasta luego

John

• Sander

Hopelijk zitten er ook een paar mooie Rhones in de line-up ;).

Sander… een klassieker (:D ( op dit moment genietend van een prachtige 2001 Ogier Cote Rotie)

• Juan

Begrijp me niet verkeerd Sander….ik hou enorm van mooie en grote klassiekers! Graag zelfs! Alleen is de laatste jaren heel vaak gebleken dat ze in blindproeverijen “verliezen” van hun counterparts van de overkant van het water…..

Hasta luego

John

• Sander

Ik begrijp ook wel wat je bedoelt. Ik kan me goed voorstellen dat bij een blindproeverij de modernere, sexier shiraz het heel goed doet naast de klassieker gemaakte Syrah. Ik vermoed dat veel van de klassieke wijnen die op de proeverij in Belgie niet zo goed scoorden, wat beter zouden scoren als je ze niet 1 tegen 1 zou proeven, maar los, voor een knisperende open haard :).

Op de 2003 Bordeaux-proeverij heb ik zelf gemerkt dat ik de wat modernere, zwoelere wijnen in zo'n line-up vaak makkelijk hoger scoor dan een wijn waar je wat meer “je best voor moet doen” (Leoville Barton vind ik daar bv. een voorbeeld van), als je begrijpt wat ik bedoel :).

Ik kijk erg uit naar de Syrah/Shiraz-proeverij, ik ben heel benieuwd hoe het deze keer gaat uitpakken, het zal wel weer een leerzame avond gaan worden. The proof of the pudding en zo :).

Trouwens een wat vergelijkbaar geval gisteravond nog meegemaakt bij een Noord/Zuid-Rhone proeverij. De bovengenoemde Cote Rotie (stevig in de zuren, elegant) scoorde bij een aantal mensen erg goed en had duidelijk de voorkeur boven een dikke, moderne Chateauneuf. De meerderheid had echter de voorkeur voor de Chateauneuf. Ik durf niet te zeggen welke wijn nu eigenlijk de “betere” was.

• romke van dijk

Hoi Sander,

Is de Ogier Cote Rotie 2001 nu erg verandert? Gister hoog in het zuur en wat te weinig vulling…

Als je mij vraagt naar mijn lieveilings gebied hoor je Pauillac dicht gevolgd door Cote Rotie…

Overigens ken ik de reputatie van Ogier hier niet zo goed. In andere gebieden middle of the road… imho

… romke

• Sander

Nee, niet echt veel veranderd. De neus is wat fruitiger geworden, minder rundvlees en bosgrond (zou Daan dan gelijk hebben gehad met z'n “dit begint net wat te worden”? :) ). De vulling vond ik gisteren al wel in orde (maar om echt “groot” te zijn had het zeker nog geconcentreerder mogen zijn) en juist die zuren vind ik in deze wijn erg mooi. M'n speekselklieren hebben het er maar zwaar mee :). Ik denk dat dit het type wijn is waar smaakverschillen duidelijk naar voren komen en die voor en tegenstanders heeft. In Cellartracker verschillen de beoordelingen ook best beoorlijk van elkaar.

• Peter vdB

Klassieke wijnen naast modernere wijnen zetten, het blijft ongemeen boeiend. veel plezier dus!

Johns manier (blindproeven) is wel nodig, want ik heb gemerkt dat als je ‘open’ proeft proevers vaak toch voorkeur geven aan klassiek.

Eigenlijk is dat ook een interessant fenomeen: kiezen voor een bekend imago.

Ik denk dat de merkwaarde van de klassiekers vaak ijzersterk is.

• sjaak

Heb eigenlijk nooit het wow gevoel gehad bij wijnen van Ogier

Altijd toch wat te gewoon

Sjaak Kaptein

• Chris

Peter,

Zal wat moeten onzetten om dit mee te maken, zal je laten weten of dat lukt na het weekend als dat niet te laat is.

Lijkt mij een prachtige proeverij !!.

Gr.Chris,