Alto Moncayo 2007 & 2009 .... 100 RP ?

• ChrisW

Sinds de 2007 jaargang van CdP werden 100 puntjes al veel frequenter uitgedeeld door RP dan in het verleden, maar het lijkt erop alsof de benchmark om 100 puntjes van hem te krijgen nu weer enorm verlaagd is …. :S

A Vertical Tasting of Alto Moncayo (door Robert Parker)

2002 Alto Moncayo 96

2003 Alto Moncayo 93

2004 Alto Moncayo 96

2005 Alto Moncayo 95+

2006 Alto Moncayo 97

2007 Alto Moncayo 100

2008 Alto Moncayo 92

2009 Alto Moncayo 100

2010 Alto Moncayo 92

2011 Alto Moncayo 95

Op het Squires Board is (denk ik begrijpelijk) wat verwarring over deze puntjes ontstaan. Dit kan toch niet de ‘gewone’ Alto Moncayo zijn? Naar verluidt zou Jorge Ordoñez echter hebben bevestigd dat het om de gewone Alto Moncayo gaat en niet de Aquilon.

Zou Parker misschien hebben gedacht dat hij wel de EUR 100+ wijn dronk toen hij de puntjes gaf? Of krijgt hij in zijn nieuwe functie betaald naar rato van het aantal 100 punters dat hij uitdeelt :D Of misschien zijn gewoon zijn zintuigen bij lange na niet meer wat ze ooit waren, hetgeen gezien zijn leeftijd niet vreemd zou zijn.

Op CT zijn ruim 100 notities van de 2007 Alto Moncayo; niet één bevat een hogere waardering van 95 puntjes. Ik ben zelf niet de grootste fan van de stijl van Alto Moncayo, maar ook als ik daar doorheen probeer te kijken kan ik me ook niet voorstellen dat iemand deze wijn 100 puntjes toedicht. Laten we hopen voor Parker dat blijkt dat het toch de aquilon betrof; al was het maar doordat de importeur deze wijn stiekem in de Alto Moncayo flessen had overgegoten :)

Gegroet,

ChrisW

• Sander

In zijn artikel heeft Parker het diverse malen over “The top wine is their old vine 100% Grenache cuvée called Alto Moncayo”, “the flagship wines” etc. Aquilon wordt geen enkele keer genoemt in het artikel. Hij is dus duidelijk in de veronderstelling geweest dat hij de topcuvée proefde ipv de instapper :).

De proefnotities van Parker van zijn maatje Solomon nam ik al ruime tijd niet meer al te serieus, nu is het ook wel duidelijk hoe serieus de rest genomen moet worden :D.

Monica Larner vroeg zich laatst al af “Is 92 the new 90?”. Misschien is het nu ook “Is 100 the new 95?” :P.

• ChrisW

Ik denk dat de stelling ‘Is 92 the new 90’ niet juist is.

Als je naar het aantal wijnen kijkt dat een bepaalde score krijgt van de WA moet je nu eerder spreken over ‘95 is the new 90’ :)

In de laatste Wine Advocate kregen 539 wijnen 94 puntjes of meer. Het aantal wijnen dat zo'n score kreeg van de WA in de tijd dat ik me wat fanatieker met wijn begon bezig te houden (zo tussen 2000 en 2003) was minder dan 50 per uitgave van de WA. Toen was het nog overzichtelijk :)

Ik denk dat er wat betreft de punten - en zeker ook de 100-punters - met name vanaf 2007 een enorme punteninflatie is opgetreden. Terwijl voor de 2005 jaargang in Bordeaux ( the vintage of the century) nog slechts 2x 100 puntjes werden uitgedeeld, is het aantal dat daarna is uitgedeeld enorm omhoog gegaan. Alleen door Parker zelf trouwens; zijn collega's zijn veel minder scheutig met de puntjes. Misschien dat Parker zich wel geroepen voelt om dat te compenseren. Zelfs een subtopper uit Spanje (een gebied dat net aan iemand anders binnen de WA is vergeven) lijkt in zijn eentje in 10 jaargangen nu al net zoveel keer 100 punten toebedeeld te krijgen van Parker als de gehele 2005 Bordeaux jaargang. Ergens is er volgens iets op zijn meetlat verschoven :D

Gegroet,

ChrisW

• Dick Schinkel

Hoi Chis,

Lijkt een beetje op het Celler Cal Pla Mas den Compte 2009 verhaal :D

http://wijn.startpagina.nl/prikbord/read.php?3319,16172076,16192027#msg-16192027

Heb zelf diverse jaargangen Alto Moncayo gedronken, mooie wijnen trouwens, maar kwam nooit hoger dan 90 puntjes,

De Aquilon daarentegen is een super wijn, de 2005 scoorde heel hoog bij een Prikkers blind proeverij (tu)

http://wijn.startpagina.nl/prikbord/read.php?3319,13939862,14056687#msg-14056687

Ben benieuwd hoe dit verder afloopt…………………………………………

Met Smakelijke Groet Dick

PS. Als meneer Parker een maximale score geeft, gaat dat nieuws heel snel de wereld over! Over invloed in de wijnwereld gesproken………

http://www.wellesleywinepress.com/2013/11/amazing-deal-alert-parker-goes-100.html

• Juan

Snap deze verontwaardiging bij een aantal mensen niet. Alto Moncayo is een wijn die geweldig in elkaar steekt en vanaf zijn 1e jaargang een trouwe groep fans heeft. Ik koop de wijn al 8 jaar met heel veel plezier. Vanaf het begin was deze wijn voor Spaanse begrippen (zeker gezien zijn herkomst) “aan de prijs” waardoor Spanjaarden zelf de wijn links lieten liggen. Kenners hadden hem al snel ontdekt en genoten van de kwaliteit indien deze stijl “de jouwe is”. Ik heb de wijn regelmatig 96 tot 98 punten gegeven en heb ook al diverse keren meegemaakt dat in een blinde line-up mensen dachten dat ze een Sine Qua Non in hun glas hadden (wat ik overigens goed begrijp gezien de stijl, druif en kwaliteit) en de betreffende wijn rond dezelfde hoogte scoorden. Ruim een maand geleden dronken we met KURK in Spanje de 2007 nog en waren we onder de indruk.

Of deze wijn voor iemand 100 punten waard is, of het je stijl is, etc etc etc is uiteraard voor een ieder anders en is niet anders dan bij iedere andere wijn die 100 punten krijgt. Er zijn wel meer wijnen die ongeveer deze prijs hadden toen ze voor het eerst 100/100 kregen. Zo zijn er ook meerdere 100 punters die de genoemde gemiddelde scores op cellartracker hebben….wat dat betreft is dat ook maar subjectief….net zoals het hele scoringssyteem door wie, wanneer en hoe dan ook….

Misschien nog even ter verduidelijking wat over Alto Moncayo (aangezien Sander aangeeft dat dit de “instapper” zou zijn….). De Alto Moncayo die nu 100 punten heeft gekregen is de 1e wijn van Alto Moncayo. De 2e wijn is Veraton de Alto Moncayo. Dan maakt dit huis ook nog een cuvee prestige. Deze cuvee is de Aquillon. Voor mij persoonlijk gaat de Aquillon gemiddeld niet boven de Alto Moncayo. De 2005 is hierop een uitzondering. Die Aquillon is groots!

Overigens is het weer een andere discussie waar de toenemende aantal 100 punters vandaan komen…….1 ding is in ieder zeker: het aantal kwaliteitswijnen is de laatste 10 jaar over de hele wereld enorm toegenomen en vanuit dat perspectief snap ik het zeker. Of het met deze aantallen voor het gros “geloofwaardiger” wordt is een andere vraag…..misschien tijd voor een “herijking”….

Parker is hier in geen uitzondering….Bij Jancis, Platter's, WS, Guia Penin etc etc stijgen de score jaar na jaar…..ook het aantal wijnen met een perfecte score zijn bij deze recensenten significant toegenomen.

Hasta luego

John

• ChrisW

Het is geen ‘verontwaardiging’ wat hierboven denk ik wordt uitgesproken, maar ‘grote verrassing’ en ‘ongeloof’.

Ik weet dat alles wat de messias zegt voor sommigen waarheid is, maar ik hoor niet tot die groep en heb alleen een abonnement op de WA in de verwachting dat ik nuttige adviezen ontvang die ik (in meerdere betekenissen) kan volgen. Als de gewone Alto Moncayo in twee van de afgelopen jaargangen 100 punten krijgt, kan ik het in ieder geval totaal niet meer volgen. Als een criticus 100 punten aan 2 wijnen toekent terwijl op CT dezelfde wijnen door meer dan 100 mensen nooit meer dan 95 puntjes hebben gekregen, dan is dat niet goed voor je positie als criticus waar mensen adviezen van opvolgen. Dat geeft namelijk niet alleen twijfel over deze oordelen maar ook over alle andere oordelen over andere wijnen. Deze zelfde reactie lees je overigens ook op het prikbord van de messias volgers; het Squires Board. Enkele van zijn volgers zijn ‘lost’ als het om dit oordeel gaat en ik denk dat er velen zijn die denken dat Parker een fout heeft gemaakt door te proeven met in het achterhoofd de gedachte dat hij de topwijn aan het drinken was.

gegroet,

ChrisW

• Willem(***)

Bij je woorden gekozen “de Messias volgers” moet ik waarschijnlijk een smiley lezen Chris :D

Gr.

W

• Juan

Blijkbaar heb ik een ander Parker abonnement dan jij…..ik zie nergens mensen die “lost” zijn en als die er wel zouden zijn is dat ook prima…. Ongelofelijke verrassing is het zeker….net zoals de 1e keer Pure Barroche, Beaucastel VV, SHL 09 etc etc….leuk voor Alto Moncayo. Sommigen vinden het terecht en zijn er blij mee…anderen weer niet. So be it. Zoals ik al zei: alles is subjectief en draait vooral om persoonlijke smaak…..

Hasta luego

John

• Juan

Voor de personen die niet lid zijn van Wine Advocate maar wel graag willen weten welke wijn(en) 100/100 krijgen is er afgelopen weekend, naast de 2 jaargangen Alto Moncayo, nog een wijn die de perfecte score heeft gekregen. Een wijn van 10 euro……

Alvear PX anada 2011

Dit kost in Spanje 9 euro. In NL is de prijs 12 euro maar Inmiddels uitverkocht zag ik. Misschien heeft iemand alles opgekocht…..:D

Hasta luego

John

• Sander

Juan Schreef:

——————————————————-

> Misschien heeft iemand alles opgekocht…..:D

Zo'n idee had ik al :D. 18 flesjes besteld, maar helaas niet meer leverbaar :(.

Mocht je weer van die zoete troep af willen…. ;)