Sinds de 2007 jaargang van CdP werden 100 puntjes al veel frequenter uitgedeeld door RP dan in het verleden, maar het lijkt erop alsof de benchmark om 100 puntjes van hem te krijgen nu weer enorm verlaagd is ….
A Vertical Tasting of Alto Moncayo (door Robert Parker)
2002 Alto Moncayo 96
2003 Alto Moncayo 93
2004 Alto Moncayo 96
2005 Alto Moncayo 95+
2006 Alto Moncayo 97
2007 Alto Moncayo 100
2008 Alto Moncayo 92
2009 Alto Moncayo 100
2010 Alto Moncayo 92
2011 Alto Moncayo 95
Op het Squires Board is (denk ik begrijpelijk) wat verwarring over deze puntjes ontstaan. Dit kan toch niet de ‘gewone’ Alto Moncayo zijn? Naar verluidt zou Jorge Ordoñez echter hebben bevestigd dat het om de gewone Alto Moncayo gaat en niet de Aquilon.
Zou Parker misschien hebben gedacht dat hij wel de EUR 100+ wijn dronk toen hij de puntjes gaf? Of krijgt hij in zijn nieuwe functie betaald naar rato van het aantal 100 punters dat hij uitdeelt Of misschien zijn gewoon zijn zintuigen bij lange na niet meer wat ze ooit waren, hetgeen gezien zijn leeftijd niet vreemd zou zijn.
Op CT zijn ruim 100 notities van de 2007 Alto Moncayo; niet één bevat een hogere waardering van 95 puntjes. Ik ben zelf niet de grootste fan van de stijl van Alto Moncayo, maar ook als ik daar doorheen probeer te kijken kan ik me ook niet voorstellen dat iemand deze wijn 100 puntjes toedicht. Laten we hopen voor Parker dat blijkt dat het toch de aquilon betrof; al was het maar doordat de importeur deze wijn stiekem in de Alto Moncayo flessen had overgegoten
Gegroet,
ChrisW