Botrytis

• Peter V

Nog aanbevelenswaardig is overigens de

Parfum Botytris van Ginestet meen ik.

Saluut

Peter V

• sjaak

Parfum botrytis

Prachtig

Het magische genieten van botrytis begint bij mij wanneer het analyseren ophoudt

Sjaak Kaptein

• Peter V

Sjaak,

Het genieten van wijn heeft op zich al iets magisch in zich

Er over praten houdt ook analyseren in

Wat is daar mis mee ?

Dan maar beter terug naar de olijvenpagina.nl

Saluut

Peter V

• paul

oeii… ik heb altijd een vrij sterke saffraan associatie bij botrytis. maar daar hoor ik verder niemand over hier. Wordt die saffraan dan door iest anders veroorzaakt?

• Mathieu Wechseler

Hi Paul,

Saffraan zou zomaar kunnen. Botrytis vertoont veel geurnuances.

Vanavond staat op het programma: Rabaud Promis 2003 Sauternes. Ik ga er eens op letten!

Amitiés,

Mathieu

• Mathieu Wechseler

Mooie wijn die Rabaud Promis en hij paste uitstekend bij de pannacotta met kaki en mandarijnensaus!

Bij het proeven (en ook in mijn eerdere aantekeningen over die wijn) kwamen ook florale tonen naar voren. Geur van bloemen kan ook door de meeldraden komen! Dus ik begrijp die saffraan wel. Maar of dat nou typisch bij botrytis hoort, durf ik niet te zeggen.

Amitiés,

Mathieu

• Peter vdB

Bekend fenomeen op een (blind) proeverij: als je iemand iets hoort zeggen, dan ga je het zelf pas ruiken en proeven.

Paul zegt saffraan te associëren met edele rotting.

Ik dronk gisteren Gewurztraminer Selection de grains nobles 2007 Anne Boecklin van de Cave Viticole Kientzheim,

een prachtig glas wijn, fraai goudkleurig, in de neus heel rijk met na het openen van de fles passiefruit en later vooral abrikozen.

Ik heb geen idee of selection de grains nobles altijd gepaard gaat met edele rotting? Zou toch wel moeten, denk ik.

Het achteretiket zegt in ieder geval van wel. In de neus overheerst honing-achtig fruit en als je je neus langer in het glas blijft houden,

iets van botrytis, maar wat dus zo ongelofelijk moeilijk is te verwoorden. Ja, misschien wel saffraan, maar dat ruik ik niet zo vaak.

Turks fruit, ja. Boter, ja. En ja, ook iets ‘chemisch’ als je daar op gespitst bent. In januari staat een dessertwijnen proeverij op het programma.

Daar zie ik nu al naar uit! (:P)

• John Copier

Jouw Gewurztraminer Selection de grains nobles 2007 van Anne Boecklin is een uiterst curieus sapje. Sapje is niet denigrerend bedoeld. Ik ken van dit huis de 2004 en 2009. Kort geleden de laatste nog op de proeftafel gehad. Prachtige wijn.

Saffraan is niet altijd saffraan. Laatst een doosje uit Ibiza gekregen, laten meenemen, en dat spulleke heeft een bedwelmende geur. Het kan natuurlijk zijn dat de leeftijd van de saffraan een rol speelt. Ibaza is kort geleden geoogst terwijl mijn huis saffraan al een tijdje in de kast staat. Toch heb ik bij saffraan meer associaties met smaak dan met geur. In een vissoep ruik ik het beter dan bij risotto. Nee is geen kwestiek van hoeveelheid. Geen idee hoe dat komt. Wellicht dat iemand anders een idee heeft waarom saffraan in het ene gerecht beter tot uitdrukking komt dan in een ander gerecht. Het kan natuurlijk ook zijn dat het aan mij ligt.