2 Bummers vanavond

• Jan

Prikkers,

Vandaag een lichte teleurstelling te verwerken.

Als eerste een Codoulet de Beaucastel 2007 opengemaakt. Helaas Kurk.

Vervolgens een Mas Daumas 2005 opengetrokken. Van deze wijn vind ik het moeilijk om er iets van te vinden.

Eigenlijk stelde hij teleur want hij gaf op geen enkele wijze een wow factor.

Vlakke neus, bijna 1 dimensionaal. Ik moet wel zeggen dat de fles zo uit de garage kwam (koud!) en gelijk de fles geopend is.

Herkent iemand zich hierin?

Is de 2005 nog te jong?

Hoor graag jullie ervaring.

Dank en groeten,

Jan

• Chris

De rhone 2007 nog vorige maand gedronken , niks mis mee heerlijk sap en nog wat fruit, wordt m.i. niet beter.

Mas is meestal erg geslaagd in iedergeval de 1995 en 1996 die ik recentelijk gedronken heb.

Gr.Chris,

• Mathieu Wechseler

Hoi Jan,

Jammer van die Coudoulet, kurk dan wel te verstaan. Van de zomer heb ik een paar keer de witte Coudoulet gedronken (o.a. in een uitstekend restaurant in Gigondas). Wat een mooi glas wijn is dat. Kost dan ook wel een paar centen (prijs van een subtop witte Chateauneuf), maar zeer de moeite waard.

Dan de Daumas Gassac 2005 - een aantal jaren terug via een bekende prikker aangeschaft :D. Vorige week vrijdag had ik deze wijn tijdens een proeverij “en petit comité” ook open getrokken. Weliswaar al vier dagen van tevoren rechtop in de huiskamer gezet en 6 uur voor de proeverij op schouder gezet.

Ik vond hem bijna helemaal uitgerijpt en ik miste eveneens het woweffect. En dat eendimensionale begrijp ik wel. Desondanks vond ik het een aangename, rijpe en elegante wijn. Maar ik moet toegeven dan Daumas Gassac betere tijden gekend heeft. Dat ie het moest opnemen tegen o.a. een Brunello di Montalcino uit 2007 en een Ygay Gran Reserva uit 2000 hielp ook al niet echt mee!

Van Daumas Gassac heb ik vanaf jaargang 1982 tot 1990 onafgebroken genoten. Toen vond ik het wel geweest met m'n jaarlijkse en-primeur-kist (met uitzondering van de 2005) en heb daar geen spijt van gehad.

Amitiés,

Mathieu

• Apostata

Op zich wel vreemd dat de Mas zich zo toont. Ik herken dit beeld wel bij jonge exemplaren, die lijken altijd eenvoudig te zijn. Maar na een jaartje of 10 wachten komt het werkelijke potentieel bovendrijven en behoort deze wijn tot een van de meest illustere van Frankrijk. Is de 2005 dan - in weerwil van Mathieus commentaar dat 'ie rijp is - toch nog te jong? Ik acht de kans groot, tenzij er een enorme kanteling in de wijnfilosofie op het bedrijf heeft plaatsgevonden die me geheel is ontgaan.

Beoordelingen van een Mas door bijv. RP cs neem ik nooit serieus. Van een baby kan ook ik niet voorspellen of het het beroepsonderwijs of een Academie bezoekt. Maar als de ouders beiden het laatste deden, is de kans groot dat hij in hun voetsporen treedt, maar een 100%-tje is dat niet. Dat is zo ongeveer de status van een net gebottelde Mas: je hebt alleen vermoedens. Koop het spul, koester en wacht minimaal 10 jaar. En daarna nog eens 10 om échte wijn te proeven.

A

• Mathieu Wechseler

Koop het spul, koester en wacht minimaal 10 jaar. En daarna nog eens 10 om échte wijn te proeven.

Ik hoop dat je gelijk hebt, ook al voor Jan's gemoedsrust. Want als ik het goed heb, was het een geboortewijn voor z'n zoontje. Maar ik kon het potentieel niet waarnemen en vermoedt dat dit exemplaar eerder voor de korte tot middellange termijn is. Hoe dan ook, zoals ik al schreef, de wijn is rijp, lekker en elegant maar het bekende woweffect ontbrak.

Amitiés,

Mathieu

• Jan

Dank voor jullie reactie.

@ Mathieu: ik heb deze wijn ook via dezelfde Prikkers-actie aangeschaft. Zal een seen hartig woordje spreken met de organisator:(

Dit was inderdaad een geboortewijn maar gelukkig heb ik nog een truclading andere geboortewijnen gekocht. Bovendien verwacht ik dat ik de meeste geboortewijnen van mijn kinderen al opgedronken heb ruim voordat mijn kids 18 jaar zijn (weten zij veel:)).

Ik zal de MDG in elk geval nog een tijdje volgen. Ben benieuwd.

Groeten,

Jan

• Juan

Jan,

Als je nog veel verwacht van de MdG 2005 dan raad ik je aan om de resterende fles(sen) te verkopen. Het is een vrij “eenvoudige” wijn die nooit complex gaat worden. Dat geldt overigens voor alle MdG wijnen na 1997.

Je kan MdG verdelen in 3 groepen:

1982 - 1989 grootse complexe wijnen voor de “eeuwigheid”

1990 - 1997 mooie wijnen waarvan sommige jaargangen zelfs zeer mooi kunnen zijn

1998 - heden commerciële vrij “simpele” wijnen om jong te drinken

Dat werd ook duidelijk tijdens de Mas Daumas Gassac proeverij waarbij we alle jaargangen dronken. Een duidelijke verandering van stijl.

Kan me dus helemaal vinden in de bevindingen van Mathieu….en volgens mij was hij niet eens bij de MdG tasting….

Hasta luego

John

Ps jammer van de CdB 2007 met kurk……wij hadden afgelopen maandag een fles Aro 2001 Muga met kurk…..grrrrrr

• Mathieu Wechseler

Hi John,

Was inderdaad niet bij de Daumas Gassac proeverij. Jouw analyse klopt feilloos, want mijn laatste jaargang die ik op rij aanschafte was 1990 ….en die deed mij besluiten om er niet meer mee door te gaan!

Amitiés,

Mathieu

• Dick Schinkel

Hi Mathieu,

Hoe was de Ygay 2000?

Nog laten liggen?

Met Smakelijke Groet Dick

• Mathieu Wechseler

Hi Dick,

De Ygay 2000 stond als een huis! De winnaar van de avond. Mooi uitgerijpt, maar nog zat zijdezachte tannine en matières en fruit ook. Kan zeker nog 5 jaar mee, mits je dan wel van een ietwat tertiaire aroma's houdt. Ik denk zelfs dat de wijn nog 10 jaar mee kan, al geef ik toe dat dit een gevaarlijke uitspraak is voor degenen die hem nog hebben liggen!

Amitiés,

Mathieu