trillingen

• dimi

Iemand tips om trillingen uit de grond tegen te gaan in de kelder ??

(wil soort rubber matten gaan halen, maar ben bang dat dat niet afdoende helpt)

Na de verhuizing blijkt dat we toch wel wat trillingen van de thalys in het huis door krijgen

(bij bezichtiging niet…reed toen bijna niets ivm ‘wat’ problemen met de fyra, nu ook nog maar een paar treinen per dag)

Overal lees je dat trillingen slechte invloed hebben op de opleg van wijnen (heeft of weet iemand daar artikelen over ??)….aangezien ik nog wel een paar flessen heb die ik wil opleggen….grrr

Voorlopig liggen ze nog bij het oude huis te wachten op de verhuizing en heb ik hier een ‘grijp’ voorraadje.

(en heb daarom ook nog niets gedaan met het mooie werkblad die ik van chrisw heb gekregen voor mooi kistenrek te maken…waarvoor nog dank (tu)(tu) )

Wil (moet,aangezien de kelder hier te klein is…of te veel wijn…nee toch echt het eerste) ook bovengronds een ruimte inrichten voor wijnopslag…maar ook daar zullen trillingen van de trein doorkomen.

Iemand tips voor wat op de grond te strooien om goede luchtvochtigheid te garanderen daar?

(zand/schelpen ??)

Hoor graag van jullie.

MvrGr Dimi

• ChrisW

Ik weet niet of trillingen echt een negatief effect hebben op het ouderen van wijn, maar het wordt inderdaad wel vaak genoemd. Als het niet teveel moeite zou kosten, zou ik in ieder geval het zekere voor het onzekere kiezen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je kasten/rekken zou kunnen plaatsen op rubber matten of misschien nog veel beter op van die rubberen voetjes voor onder een wasmachine (ik denk dat een massieve rubber mat die in elkaar is gedrukt nog veel trillingen zal doorgeven). Losse kisten/dozen zou je ook zo op een plank/plaat op de vloer kunnen plaatsen waar ook van die voetjes onder zitten.

Normaal gesproken zal het in de kelder snel vochtig genoeg zijn. Ik heb voor bepaalde piekmomenten (zoals nu in het najaar als de temperatuur daalt en de hoeveelheid vocht wat door de lucht kan worden opgenomen daalt) een luchtontvochtiger in de kelder. Als ik denk dat het iets te droog is zoals in het afgelopen voorjaar dan gooi ik wat water over de vloer (er ligt 4-5 cm grind dus dat zakt mooi onder het grind en verdampt langzaam). Zo'n laag grind kan ook nuttig zijn om eventuele oplossingen om trillingen tegen te gaan onder kasten/rekken/kisten weg te werken (wel gewassen grind bestellen of het zelf wassen; anders worden de wijnflessen wel erg stoffig :) )

Succes!

Mvg,

ChrisW

• dimi

Beste CrisW,

Klopt, heb ook gekeken naar matten uit rubber granulaat…demping op demping en idd misschien ook nog extra blokjes zoals voor de wasmachine.

(moet ook nog checken of die rubber matten geen geur afgeven)

De luchtvochtigheid van de kelder is goed, alleen wil wat meer inlvoed op de (extra) ruimte die ik nog moet gaan inrichten, bovengronds.

Misschien is het met trillingen wel een fabel…maar liever safe than sorry.

Zal eens naar het grind gaan kijken…zal dan wel gewassen bestellen, mijn vrouw zal niet blij zijn als ik dat in de wasmachine gooi :D

MvrGr Dimi

• John Copier

Geen idee of trillingen, die zo af optreden, van invloed zijn op de wijn. Die vraag kan ik dus niet beantwoorden.

Wel heb ik ervaring met trillingen die door apparatuur kunnen ontstaan. Ook trillingen die zich van elders via de grond naar vloeren kunnen verplaatsen. Wij leverden machines die zelf ook trillingen veroorzaakten maar ook last hadden van trillingen van elders. Wij hebben indertijd TNO ingeschakeld om dat probleem op te lossen. Kortweg komt het er op neer dat je een vlakke schuimlaag (geen idee meer welke naam dat had) op de grond aanbrengt met daarop een vlakke metalenplaat van een milimeter of 3. Kan ook dikker zijn maar het is al weer dik 10 jaar geleden dat ik daarmee te maken had. Die schuimlaag was ook niet zo dik. Wel moet je even tijd nemen voor het uitharden. Daarna de plaat er op en wonder de trillingen zijn weg. Wij hebben eerst zelf het wiel proberen uit te vinden met rubber en stalenveren. Dat werkte dus voor geen meter.

In jouw geval zou ik eerst maar eens zekerheid zien te vinden bij de openingsvraag alvorens geld in een oplossing te steken.

Op Google zal wel iets te vinden zijn.

Succes.

• ChrisW

Ik ben bang dat dit één van de onderwerpen is waar meer anekdotes over de wereld in worden gestuurd dan wetenschappelijke studies :D

Met een heel korte google search kwam ik telkens slechts uit bij één onderzoek naar het effect van trillingen op wijn, waarbij de trillingen in de testomgeving een negatief effect zouden hebben gehad, maar ik heb geen idee hoe de testomgeving zich verhoudt tot bijvoorbeeld Dimi's kelder in de buurt van de Thalys.

Effect of vibration and storage on some physico-chemical properties of a commercial red wine

by Hyun-Jung Chung, Jin-Ho Son, Eun-Young Park, Eun-Jeong Kim and Seung-Taik Lim

Abstract

The effect of vibration on some physico-chemical characteristics of a commercial red wine was studied. Wines were aged under four different vibration degrees (1, 5, 10, and 20 Gal) for 18 months. The pH of the wine was 3.4 before storage, and it did not change significantly during storage. The total acidity of the wine ranged from 5.8 to 6.5 g/L during the storage. The total acidity increased slightly with aging up to 9 months, and this increase was more substantial at the highest vibration level (20 Gal) than at the other, lower vibration levels. The amounts of tartaric and succinic acids and tannins decreased during storage. On the other hand, refractive index increased during the first 3 months and thereafter it remained constant. The changes in organic acids, tannins, and refractive index were more accelerated when the wine was stored at higher levels of vibration than at lower levels of vibration. The propanol and isoamyl alcohol contents were higher in the wine stored at low levels of vibration.

De oplossing van John is wel een mooie. Ik denk dat een goedkopere en op zich niet te moeilijk te implementeren oplossing zou zijn om gebruik te maken van de speciale isolatieplaten die gebruikt worden om ruimtes te isoleren tegen omgevingsgeluid. Eén van de oplossingsrichtingen daarvoor die ik in mijn vorige huis een keer heb gebruikt om een muur te isoleren is denk ik erg vergelijkbaar met wat John beschrijft: een isolerende absorberende laag (foam) wordt geplaatst tegen de met trillingen besmette wand (maar kan ook vloer of plafond zijn) en daartegen wordt in de schone ruimte plaatmateriaal met massa geplaatst (die vrij moet blijven van eventuele besmette wanden/vloeren/plafonds). Voor een wand zijn 1 of 2 lagen gipsplaten geschikt. Voor de vloer is divers ander plaatmateriaal geschikt, zolang het maar massa heeft, maar ik vermoed dat je ook wel kant en klare geluidsisolatievloerplaten kunt kopen.

Mvg,

Chris

• ChrisW

Als je zoekt op ‘geluidsisolatie vloer’ dan kom je denk ik als je google afbeeldingen kiest op heel veel niet te complexe en mogelijk niet te dure isolatieproducten die je zou kunnen gebruiken.

Zoals misschien het volgende:

vloerplaten isolatie

Geen idee wat het kost :)

Mvg,

ChrisW

• sjaak kaptein

Heb als wijnliefhebber van eenvoudige en soms gecompliceerde wijnen sterk de indruk dat er dikwijls veel te truttig met wijn omgegaan wordt.

Wijn blijft een drank om vooral van te genieten.

Sjaak Kaptein

• Mathieu Wechseler

Sjaak, ik begrijp wat je bedoelt, maar toch. Je kostert je kelderjuwelen die soms gebaat zijn bij behoorlijk lange rijping. Zie maar de discussie over Daumas Gassac of neem een mooie Barolo die zich na 15 jaar of langer helemaal blootgeeft. Dan gun je jouw kindjes een veilige kinderstoel(kamer) om later teleurstellingen te voorkomen. Volkomen “ligit”

Maar aan de andere kant, ben ik het wel met je eens dat wijn meer kan hebben dan we allemaal denken. Mits donker en relatief koel gelagerd en ook geen continue, persistente omgevingsgeuren.

“Donker gelagerd” vind ik persoonlijk één van de belangrijkste criteria.

Amitiés,

Mathieu

• dimi

Beste Allen,

Dank voor het meedenken.

Je vind best veel over akoestische oplossingen, geluid is ook een trilling…maar ben bang, toch iets anders dan direct door de grond doorgegeven trillingen.

Denk dat het een oplossing zal gaan worden tussen ChrisW en John.

Denk dat ik het eerste maar kleinschalig ga proberen met een (granulaat)rubbermatje en dan toplaag van bv gipsplaat (voor vochtigeruimte, 2x verspringend) en dan grind erop en dan glaasje water….en maar afwachten.

Hoop dat de treinen een beetje op tijd rijden :D

Je moet wat over hebben voor je hobby:S

@Sjaak:

Heb vele wijnen, deel voor direct genot, deel voor opleg/afwachten wat de ontwikkeling gaat doen….over 10 tallen jaren.

Bij het eerste deel zal de invloed zeer beperkt zijn, maar als je over 10tallen jaren gaat praten ?? Wie zal het zeggen

De post van ChrisW laat zien dat er duidelijk meetbare veranderingen optreden, maar hoe die zich in smaak gaan vertalen ??

Dus maar liever safe than sorry…en zodra iemand anders het heeft geprobeerd over tientallen jaren, misschien dat ik dan zeg het had niet gehoeven.

(uit test blijkt ook dat (licht)schommelende temp. beter ontwikkelde wijnen geven dan bv (langdurige) opslag bij een temp in een klimaatkast. Er zullen ook genoeg chateaus zijn die redelijke partijen wijn hebben liggen met div. afsluitingen om te kijken hoe die zich houden / ontwikkelen op lange termijn)

MvrGr Dimi

• John Copier

Ik denk dat piepschuimplaten van een cm of drie wel voldoende zijn. Dat was ongeveer de dikte die men op de vloer spoot. De structuur van die aangebrachte schuimlaag leek op de structuur van een spons terwijl piepschuimplaten van bolletjes zijn. Wellicht werkt het ook. Zorg evenwel voor een stabiele plaat van metaal. Hout werkt niet. Waarom weet ik niet meer. Het kan zijn dat met metaal betere resultaten werden bereikt. Deze metalenplaat mag niet de muur raken. Blijf daar een cm vandaan. Ik heb geen idee of jouw stellingen aan de muur zijn bevestigd. Zo ja dan kan dat alles wel eens vergeefse moeite en kosten zijn. Dan heb je de vloer trillingsvrij gemaakt maar komt het toch via de muur bij je wijn.

Ik persoonlijk zou ik er niet zo zwaar aan tillen.

Verhuizen kan ook een optie zijn.:D