trillingen

• dimi

Beste John,

Dank, ik ga gewoon div. proefopstellingen maken :D

Ruimte is nog leeg en was idd van plan om stellingen te plaatsen, maar nu nog maar even over nadenken (onder het genot van een wijntje)

Nee , denk niet dat ik ga verhuizen, ga gewoon wat deuren van de thalys los schroeven, dan wordt die ook buiten gebruik gesteld en heb ik geen trillingen meer (tu)

MvrGr Dimi

• iRalph

Als je het leuk vindt, moet je je hier vooral mee bezighouden. Maar niet omdat de wijn zo veel zal verschillen. Ten eerste zal je het nooit weten hoe de wijn zonder trillingen geproefd zal hebben en ten tweede denk ik dat andere zaken veel meer invloed hebben zoals hoe heb je geslapen de nacht voordat je de wijn gaat nuttigen, wat heb je die dag gegeten, wat heb je net van te voren gegeten, wat eet je erbij, ben je wat verkouden, hoe is je humeur, zit je in een relatie crisis, hoe gelukkig ben je, etc, etc

Ikzelf ben ook nogal een audio liefhebber

Als ik zie hoeveel mensen bakken met geld uitgeven aan net weer een betere eindversterker, of kabeltjes, etc. Om je rot te lachen. 80% van het geluid wordt bepaald door akoestiek: welke vloer heb je, welke gordijnen hanger er. Zijn de gordijnen open of dicht, waar zit je, etc, etc. Allemaal zaken die veel en veel meer bepalend zijn dan luidspreker kabels van 100 euro de meter…

Met wijn is het idem zo, is mijn bescheiden mening. Maar nogmaals, als je het leuk vindt om zo lekker aan te rommelen: vooral doen. Dat is de beste reden.

My 2 cents :)

• ChrisW

John Copier Schreef:

——————————————————-

Zorg evenwel voor

> een stabiele plaat van metaal. Hout werkt niet.

> Waarom weet ik niet meer. Het kan zijn dat met

> metaal betere resultaten werden bereikt.

Beste John,

Is het niet gewoon zo dat om hetzelfde effect met hout als met staal te bereiken je een ongeveer 10x zo dikke plaat nodig hebt? Volgens mij is de voornaamste nuttige werking van het staal ‘massa’. Staal is zo'n 10x zwaarder dan de gemiddelde houtplaat, maar voor praktisch thuisgebruik maakt dat staal niet persé beter.

Mvg,

ChrisW

• ChrisW

John Copier Schreef:

——————————————————-

Zorg evenwel voor

> een stabiele plaat van metaal. Hout werkt niet.

> Waarom weet ik niet meer. Het kan zijn dat met

> metaal betere resultaten werden bereikt.

Beste John,

Is het niet gewoon zo dat om hetzelfde effect met hout als met staal te bereiken je een ongeveer 10x zo dikke plaat nodig hebt? Volgens mij is de voornaamste nuttige werking van het staal ‘massa’. Staal is zo'n 10x zwaarder dan de gemiddelde houtplaat, maar voor praktisch thuisgebruik maakt dat staal niet persé beter.

Mvg,

ChrisW

• Juan

Leuk verhaal Ralph, maar als blijkt dat over een jaar of 15 tot 20 een significant deel van de topflessen uit Dimi's kelder miserabel presteert dan ben je daar meer dan goed ziek van en zeg je 1000 keer….“: ”had ik toen maar“………en we kunnen allemaal wel roepen dat we denken te weten wat wel en wat geen (dan wel beperkt) invloed heeft, uiteindelijk weten we maar 1 ding zeker…namelijk: dat we het niet weten. En dus is het logisch dat Dimi ”iets“ gaat doen aan de situatie…..wat dan ook, alles ”helpt"……

Hasta luego

John

• Robèrt Koopman

Juan Schreef:

——————————————————-

> uiteindelijk weten we maar 1 ding

> zeker…namelijk: dat we het niet weten.

Zo is dat!

En als een keldereigenaar iets aan deze trillingen wil doen moet hij dat gewoon doen.

• John Copier

Chris,

Het rapport heb ik natuurlijk niet meer. Maar de uitkomst ken ik wel. Een metalenplaat van ca 3 mm (kan ook dikker geweest zijn) gaf het beste resultaat. Nu stond er op de vloerplaat ook een zware machine met stelvoeten opgesteld. Met die drukpunten valt hout dan al snel af. Maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.

Niets doen is natuurlijk een optie maar over een reeks van jaren niet meer terug te draaien. Uitproberen op een klein stukje vloer met wat proefopstellingen.

• sjaak kaptein

Ik gun iedereen zijn neiging om wijnen als baby's te behandelen,

maar ervaar het geluid van Ralph als uiterst verfrissend.

Sjaak Kaptein

• Robèrt Koopman

Maar die heeft dat weer met oude roestbakken ;)

• dimi

Tijdje niet actief langs geweest,

De meeste bedankt voor de input,

Met sommige kon ik wat…met andere wat minder:S

Ik ga wat proefjes doen en zal dan de voor mij beste oplossing toe gaan passen.

MvrGr Dimi