Nu in het glas:
Remelluri Rioja Reserva 2007 (13,5% alc.)
Gekocht in wijnwinkel in Barcelona € 16,50
Geproefd: 26-11-2013
Middeldiepe tot diepe robijnrode kleur. Zeer vitaal nog
In de neus bramen, donkere pruimen, bosfruit, bosaarde, sous-bois en dan ook weer wat zoete, zongedroogde aroma’s, haast garrigue met ook wat vegetale tonen (venkel). Hint van luxe hout op de achtergrond. Heerlijk uitnodigende, complexe aroma’s.
In de mond veel sappig en rijp braam- en donker bosfruit. Helemaal in z’n fruitfase. Maar dan komen er toch ook aardse en kruidige tonen naar boven. Hout is aanwezig maar nauwelijks waar te nemen. Veel vulling en matières en toch ook elegant. De balans tussen de afzonderlijke smaakelementen is perfect, vooral het zoetzuurspel. Nog veel zachte en fijnkorrelige tannine aanwezig die voor veel bewaar- en rijpingspotentieel staat. Heerlijk om nu op die leeftijd te drinken, maar hij zal over 4 à 5 jaar echt top zijn. Remelluri heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld. Echte klassieke Rioja in mijn beleving die minstens 10 jaar nodig heeft om al z’n schoonheid te tonen.
Misschien niet de ideale combinatie, maar op dit moment smaakt ie hemels bij een stuk boeren Emmenthaler …ben dol op bergkazen!
Score: 17/20 (de 2005 16+/20)
Conclusie: een bovengemiddeld goede Rioja waar het houtgebruik helemaal op de achtergrond zit en waar we nog een jaar of 4 geduld moeten hebben om meer rijpheid en subtiliteit waar te nemen. Helaas heb ik er geen flessen meer van, dus dan maar op zoek!
Amitiés,
Mathieu