Beste Prikkers,
Met stijgende verbazing, observeer ik het publicitaire geweld dat verschillende wijnverkopers in stelling brengt om hun wijnen te verkopen.
Ik heb het dan vooral over de vele pagina's die aan advertenties worden besteed. Meestal om vrij modale wijnen te promoten.
Is dit lonend? Zijn de verkochte aantallen plus marge per fles zodanig dat de forse kosten van dergelijke advertenties (meer dan) goedgemaakt worden?
Even de oogst van dit weekend van de kranten die alhier bezorgd worden:
Vrijdag:
1. By the grape meldt paginagroot in NRC dat ze een nieuwe winkel hebben in Amsterdam (in totaal nu 3 winkels (sic));
2. In zelfde krant, nóg een halve pagina van BTG over een pakket bestaande uit een worstje, een fles wijn en een gedicht van Nico Dijkshoorn;
Zaterdag:
3. Wijnbeurs meldt paginagroot in het Volkskrant Magazine dat ze 6 flessen De La Jasse aanbieden voor €40,=;
4. Volkskrant Wijnwinkel plugt over twee hele pagina's 4 wijnen in prijscategorie €6-8 (met hulp van Onno Kleyn);
5. Leon Colaris pakt paginagroot uit in NRC om 6 modale Bdx (€ 9-15) te promoten;
6. By The Grape pakt (weer) paginagroot uit in NRC om 3 Spaanse wijnen (w.o. een rosé) van € 5,= te verkopen;
7. Het FD heeft ook een wijnwinkel en plugt paginagroot 3 Rioja's tussen de €5-10.
Ongetwijfeld profiteren de andere kranten ook van de schier onuitputtelijke marketingbudgetten van onze wijnhandels. En mn de vele uitingen van BTG doen vermoeden dat hier serieus veel geld achter zit.
Maar mijn vraag blijft overeind: is er een business rationale voor dit gedrag? Verdient dit zich terug?
Wellicht hebben jullie hier nog enige overpeinzingen over.
Groeten,
Jan