Wijnkast uitzetten in de winter of niet

• Jan

Prikkers,

Ik heb een wijnkast in de garage staan. Deze ligt (uiteraard) vol en hiernaast liggen nog verschillende rekken met wijn en dozen/kistjes.

De huidige temperaturen zijn voor mij prima voor wijnopslag. In de zomer ligt dat anders, dan kan het flink (te) warm worden.

Mijn vraag is: kan het kwaad als ik de wijnkast uit doe en pas weer aanzet in de zomer?

Weegt de evt electrabesparing op tegen de impact op de wijnkast?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groeten,

Jan

• iRalph

Ik denk niet dat hij verwarmt toch? Volgens mij trekt hij derhalve nauwelijks stroom in de winter

• Mvdhoorn

Hi Jan,

Naast het regelen van de temperatuur, regelt de kast ook de vochtigheid en lucht circulatie. Zelf zou ik de kast aan laten staan. Eventuele besparing is hooguit een flesje wijn….

Wat betreft de andere wijnen…. zorg iedergeval dat er geen vrieskou ontstaat in de ruimte…

En in z'n algemeen… er zijn al wat discussies gepasseerd op het forum over temperatuur (schommelingen) en impact op de wijn

Cheers,

Marco.

• Jeroen

Hoi Jan,

Ik weet niet welke kast je hebt, de mijne vebruikt 0,5 Kwh per dag en staat eveneens in de garage.Geloof dat dit nog nieteens een flesje kost:)-D

Deze kast verwarmt wel degelijk en houdt idd het vochtgehalte op peil.Zet hem maar eens een dag aan op 15 graden en open dan de deur, dan voel je wel degelijk dat hij verwarmt!

Het lijkt me sowieso verstandig om hem aan te laten om een constante ontwikkeling/rijping van de wijnen te realiseren.

Eigenlijk mag dat helemaal geen rol spelen als je nagaat hoeveel kostbare wijnen erin liggen.

Succes,

Jeroen

• Jan

Jeroen, Maco en Ralph,

Dank voor jullie reacties.

Kastje blijft aan:)

Groeten,

Jan

• Robèrt Koopman

Hoe koud kan het worden in je garage?

Veel koelkasten en vriezers mogen niet al te koud staan.

• Juan

Ik weet het…..hiermee roep ik weer ellende op me af…..en dan moet je weten dat het me al meer dan 24 uur gelukt is om niet te reageren……..MAAR……is dit niet heel erg Hollands?

En nee, ik bedoel het niet respectloos, niet arrogant, hou (in principe) ook niet van “verspilling” etc etc, maar waar hebben we het hier nou over? We hebben het over jouw passie….die kast ligt vol met jouw “kinderen” (anders schaf je niet zo'n kast aan namelijk….toch?)….geen idee van de waarde van die kinderen, maar laat ik uitgaan van 100 flessen a 25 euro is 2500 euro. en dan zit ik heel voorzichtig (want de goedkopere flessen liggen in dozen en rekken naast de kast)……..als je de kast in de wintermaanden zou uitzetten bespaar je 15 euro? 20 euro?……kortom: minder dan 1% besparing om een bepaald risico te lopen (ook al is ie misschien minimaal) met je “kinderen”……

Ik bedoel het uiteraard niet persoonlijk maar vraag mij echt af of dit soort “overdenkingen” ook buiten het Calvinistische Nederland voorkomen???…….misschien ligt het echt wel aan mij en vindt het merendeel van het prikbord dit niet vreemd maar normaal. Kortom: spoor ik gewoon niet!…:S:S ….Daar hou ik terdege rekening mee!

Binnenkort maar eens op consult bij de Doktert in Gilze…….hij kan me vast helpen…..

Hasta luego

John

• Jeroen

Robért, ook weer een vraag waar je eindeloos over kunt discussiëren…

Begrijpelijk dat je je zoiets afvraagt en ik heb er geen verstand van…maar heb al mijn wijnkasten,diepvriezers etc in de garage staan waar het in de zomer misschien wel 25-30 graden en de winter 3-8 graden wordt.

Al 15 jaar nergens last van, het zal wellicht wel een paar KWH uitmaken….

Jeroen

• Juan

De afgelopen 2 winters stond er bij mij een klimaatkast buiten onder de veranda. Volgens mij is het beide winters regelmatig dik 20 graden onder nul geweest en heeft ie in ieder geval maandenlang in de vrieskou gestaan. Aan de kast is niets te merken en werkt hij nog steeds perfect.

Hasta luego

John

• Robèrt Koopman

Bij een te koude omgeving kan je condensvorming in de electronica krijgen, dat kan de levensduur van de kast ook beperken.

De stroombesparing weegt daar niet tegen op, dat bedoel ik eigenlijk.