Rieslingproeverij

• Peter vdB

Erdener Treppchen 2012 Riesling Kabinett, Jos. Christoffel Junior, Mosel

Loepzuivere wijn, aangename bloemetjesgeur, de smaak combineert een lekker zoetje met strakke zuren. In de neus ook wat abrikoos en mineraal.

Heel prettige wijn met prima prijs/kwaliteit verhouding. GM 91

Unterstenbersch 2012 Fass 12, Peter Lauer, Saar

Citrus en appel in de neus, sappige aandronk met wat mineralen, goed concentraat, zuren aanwezig en lichte bitters. Deze wijn scoort heel verschillend in de gidsen: GM 91E 86

Rüdesheimer Berg Schlossberg 2011, Weingut Leitz, Rheingau

Gele kleur, mooi boterig in de neus, strakke aandronk, medium gewicht en wat appel. Meningen over de wijn lopen wat uiteen, Henk proeft het zoet, zuur en bitter maar oordeelt dat deze smaakcomponenten nog niet in balans zijn. De wijn is elegant, maar mist voor sommige proevers wat lengte.

Escherndorfer Lump 2010 GG, Horst Sauer, Franken

Groenzweem, heel mineralig in de neus, ik ruik een heel brandnetelveld, Rob ruikt een afgestreken lucifer, Paul appel. Heel veel citrus in de smaak, dit is een heel uitgesproken wijn met veel karakter.

Morstein 2010 GG, Weingut Wittmann, Rheinhessen

Deze wijn scoort in zowel Gault Millau als Eichelmann dik in de negentig punten. Biodynamisch gecertificeerd. Hier zitten we op een hoog niveau. Goudgele kleur. Een neus met veel impressies: meloen, honing en peer. Tikje kruidig. Rob omschrijft de wijn als: smak, smak, een lentewijn voor iedereen die van frisse wijnen houdt. Ik proef pittige zuren, mineraal en véél karakter, veel kracht ook. Goede balans, een wijn met finesse.

Rausch 2009 GG, Forstmeister Geltz Zilliken, Saar

Deze wijn scoort bij mij net iets minder dan de Morstein van Wittmann. Ik ruik iets onbestemds in de neus direct na het inschenken. Lichtgroene zweem. Strakke zuren, prettige balans, in de neus komt daarna wat meloen naar voren, mooi spel in de wijn. Andere proevers ruiken granny smith en kruisbes, Noël noemt deze wijn ‘kleuren binnen de lijntjes’ – ik denk dat de wijn nog te jong is, want heel vaak bieden de wijnen van Zilliken een ‘wow’ factor, die moet hier nog ontstaan. GM 89, E 90

Frühlingsplätzchen 2009 GG, Emrich-Schönleber, Nahe

Goudzweem. Een neus met peer, appel, roomboterbabbelaar, petrol en wat mint. Dit is hap sap, verlangen naar een volgende slok! Uitstekende balans. De wijn is rijker dan de

Keller, Hans noemt de wijn ook vrolijker dan de Keller. Wijn met veel lengte. GM 92, E 95

G-max 2009, Weingut Keller, Rheinhessen

Ik heb louter positief commentaar op deze wijn, die zich kenmerkt door een brandnetel-mineraal-neus-in-optimale-balans. Andere proevers ruiken florale tonen, trekdrop, petrol en kruidigheid. Veel kracht, veel inhoud en een perfecte balans. Kristalheldere kleur en mooi nahangend. Andere proevers prijzen ook de balans, elegantie en verfijning. Het Britse

Koningshuis is liefhebber van deze wijn. GM 95, E 98

Ganz Horn im Sonnenschein 2008 GG, Ökonomierat Rebholz, Pfalz

In transitie naar biodynamisch, groenzweem, appeltjes/granny smith, mineraal, boter, kruidig, abrikoos, kortom: rijk! De zuren zijn hoog in de aanzet, knap gemaakte wijn. GM 92, E 90

Scharzhofberger P. 1e lage, 2008 Van Volxem, Saar

Kristalhelder, iets van kruisbes en boter, minerale edelfirne, zéér aangename aandronk, liefelijk. Perfecte balans, bittertje in de afdronk, roomboterbabbelaar. Verfijnder dan de Pfalz wijn, superlekker. Voor mij een van de beste wijnen uit de proeverij.

Ockfener Bockstein Auslese 2007, St. Urbans-hof, Mosel

In deze wijn weer dat prachtige zoet/zuur spel, zeer aangename wijn met roomboterbabbelaar en perfecte balans. De zuren bieden heel mooi spel in deze wijn. GM 90

Schlossböckelheimer Kupfergrube Spätlese 2005 Dönnhof, Nahe

Een heel mooi palet van impressies biedt deze fijne wijn, zegt Noël. Een van de mooiste wijnen van de proeverij: zeer geconcentreerd in de smaak en met een ge-wel-dige neus van rozen in het kwadraat, nectarachtige smaak met roomboterbabbelaar.

Morstein Riesling Auslese 2007, Wittmann, Rheinhessen

Lichtgeel. Ik ruik Turks fruit + honing + mandarijntjes, dus dat betekent… botrytis. Ook een beetje zweetlucht. Heel weelderig, ik hoor ook klaverhoning, lychee, abrikoos. De wijn heeft een perfecte balans op de tong, heel fraai. GM 92

Bockenauer Felseneck Eiswein 2009, Schafer-Fröhlich, Nahe

Goudgeel. Ik ruik vooral lavendelhoning, maar ik hoor ook benoemen: boenwas, botrytis, rabarber. Dit is pure nectar met maar 6% alcohol, uitstekende balans en vooral ook hele mooie zuren.

We hebben erg genoten bij de Brabantse Wijnsociëteit van deze proeverij en vooral gediscussierd over verschillen tussen de wijngidsen Gault Millau en Eichelmann.

• Jeroen

Prachtige lijst, ziet er goed uit!!!

Ben eens benieuwd hoe de Absterde 2009 GG van Weingut Keller smaakt, laat hem toch nog even met rust…

Groet,

Jeroen

• Dick Schinkel

Peter,

Moet een mooie proeverij zijn geweest !

Duidelijke notitie's, Thanks

Die G-Max nog nooit gedronken, ben ik wel nieuwsgierig naar.

Met Smakelijke Groet Dick

• Juan

Wooow Hulde BWS! Wat een prachtlijst! Hier en daar wat te jong allemaal maar dat wil niet zeggen dat de pret/genot er minder om is!

Ganz Horn kennen de meeste Duitse Rieslingfans niet en daar missen ze iets mee. Prachtwijn en voor mij een jaarlijkse aankoop.

G-max is inmiddels een echte icoonwijn geworden. Onlangs is er op Ebay in Duitsland 450 euro per fles betaald voor een serie van 6 G-Maxen (2006).

Ben ook erg benieuwd hoe de inbrenger eraan gekomen is….dat is bij G-max namelijk bijna altijd een mooi verhaal….zelf heb ik 3 Duitse “tussenpersonen” nodig om mijn jaarlijkse flessen, dus via, via en via, te mogen kopen…..:D

Wat zijn we toch ook knettergek…..wel prettig…

Nogmaals hulde voor deze proeverij……helaas kan je alleen dit uitmuntende niveau voor deze relatief lage prijs (op de G-Max na dan) halen bij een Duitse Riesling tasting….

Hasta luego

John

• romke van dijk

Sapperdeflap wat een prachtige lijst. Hartelijk dank voor het plaatsen hiervan!

Wat een land in zeer positieve ontwikkeling, én wat een druif!

Groet,

romke

Die vanavond maar is iets 2007 GG gaat slachten

• Chris

Prachtige lijst met voor een rieslingling fan een aantal fraaie namen , dank voor het plaatsen Peter .

Idd wat vreemd de Rausch 2009 van Zilliken.

Gr.Chris,

• Peter Z.

wow, wat een prachtige proeverij! Het leven is goed in het brabantse land… :)