het jaar 2009

• Peter vdB

Iedere wijnliefhebber heeft wel wijnen die hij jaarlijks koopt, voor alledag, en waar je stiekem verknocht aan bent.

Voor mij oa Côtes de Bourg, Blaye, Saint Emilion, sommige Medocs. Afgelopen dagen dronk ik twee 2009 voor het eerst (ik heb ze eerst in depot gehouden).

En verdorie: wat lekker! Ik heb het idee dat die 2009 metéén lekkerder is dan 2005 of bijvoorbeeld 2010.

En zelfs lekkerder dan NU sommige 2005.

Is dat ook de ervaring van andere prikkers?

• Juan

Peter, dat is absoluut waar. 2005 en 2010 zijn met elkaar te vergelijken en beiden relatief hard. Beide jaren hebben veel tijd nodig om zacht te worden om dus ook echt “lekker” te zijn….

De 2009 daarentegen is heerlijk rijp met zachte smeltende tannines. Zwoel, sexy, sappig. nu al zo heerlijk en ik denk dat dit zo zal blijven. Volgens kenners die al lang in de Bordeaux wereld lopen was dit ook het geval met de 82ers. Vanaf het begin groots en lekker en altijd zo gebleven.

2009 is in ieder geval ook mijn lievelingsjaar waar ik heel erg grof van heb ingeslagen. Zeker ook omdat het vrij zinloos is om op mijn leeftijd 2010 groot te kopen aangezien ze over 20 jaar op dronk komen…

Hasta luego

John

• Juan

Meteen in de kelder gedoken om een 2009 Bordeaux naar boven te halen.

Nu in het glas: Clementin de Pape Clement 2009: chocolade, bramen, yoghurt, zwoel, zijdezacht, mooie vulling, sappig en vooral…zooo lekker! 93/100

Hasta luego

John

• sjaak

Vind 2009 in alle Franse wijngebieden een zacht rijp toegankelijk geconcentreerd jaar.

Sjaak Kaptein

• Jacob M

Vreemd dat “het jaar 2009” zich alleen beperkt tot een zeer klein wijgebied ergens in Frankrijk…

• Dick Schinkel

Op jullie advies maar eens een 2009 open gemaakt, deze is het geworden:

Ben benieuwd…..

Met Smakelijke Groet Dick

• Dick Schinkel

Hier mijn bevindingen:

Eerst 3 uur in de karaf geparkeerd, dat heeft hij toch wel nodig.

Nog steeds jong voor een St. Estephe Cru Bourgeois Exeptionel 2009

Royale neus met aroma's van rode pittige bessen, zoete donkere bessen, pruim, vanille, koffie, bloemen en een hint van eikenhout.

Verrassend toegankelijk, toch nog behoorlijk in z'n tannines, maar wel in een stijl waar ik van houd.

Zal de komende tien jaar zich nog verder ontwikkelen.

Nu 91+ DSP

Met Smakelijke Groet Dick