Clos Mogador internet site!!!

• TGG

Met al die regels mbt bv accijns en BTW kan ik me voorstellen dat Clos geen zin in dat ene doosje te verkopen via WWW.

In France kan ik bijna elke wijnboer bellen en dan sturen ze wijn op, zonder probleem. Maar niet over de grens zeggen ze.

mensen die op een terassje in Madrid toevallig Clos drinken en denken.. goh wat lekker lijkt me ook niet de doelgroep, die kent Clos Mogador nl al :-)

En net als John hou ik van de informatie en passie en zit ik niet te wachten op een winkelwagentje. De wijm vind ik wel.

Theo

• iRalph

@Robert

Maar als de wijnmaker al zijn wijn al verkocht heeft aan de tussenhandel?

Dan zit hij niet op consumenten te wachten misschien?

Dat kan, maar dat geloof ik niet. Daarbij, als hij direct verkoopt, kan hij 20-50% meer verdienen omdat hij zelf de tussenhandel marge in z'n zak stopt. En kom me nu niet met de opmerking dat hij wellicht niet als doel heeft meer geld te verdienen, want dan ga ik heel hard lachen ;-). Waarom wordt anders CLos Magador elk jaar dan duurder? Zijn kosten nemen echt niet toe hoor. Hij zal überhaupt niet zijn prijzen baseren op kostprijs maar op basis van value. Theo weet daar alles van :)

@John

Ik vind dat je enorm ver doordraaft Ralph en alles vanuit de commerciële kant bekijkt / veroordeelt terwijl de maker misschien (waarchijnlijk) compleet andere doelen voor ogen heeft.

John, als jij al 23 jaar in de commercie zit, dan verbaast mij deze zin. Dat geloof je toch zelf niet he? Wat zouden die doelen dan wel zijn volgens jou? Gewoon leuk een fotoboekje als doel op zich? Come on!

Persoonlijk deel ik jouw mening dus zeker niet. Zijn doelgroep WEET waar zijn wijnen te koop zijn en als ze zijn wijnen niet kennen en “toevallig” in het glas krijgen komen ze er vanzelf achter waar ze zijn wijn kunnen kopen. Daar hebben ze de site van Clos Mogador helemaal niet voor nodig.

Een klein deel van zijn doelgroep koopt denkt ik liever bij hem. Jij koopt toch ook graag op het domein? Het andere deel, krijgt m toevallig in het glas en dan moeten die maar raden hoe ze er aan kunnen komen? Hoe zieke dat voor je als je die wijn hoogstwaarschijnlijk voor het eerst in een restaurant drinkt?

Ik vind de site prachtig en juist heerlijk “amateuristisch”. Zit helemaal niet te wachten op een “winkelwagentje” of wat dan ook wat met de verkoop van de wijnen te maken heeft. Ik wil mooie foto's zien en achtergrond verhalen lezen over de wijn en de personen erachter. Laat handelaren maar dikke moderne commerciële sites maken…..

Kijk, dat is een eerlijk antwoord. Dat is een persoonlijke mening. Dat is emotie, maar dat heeft niets met business rationaliteit te maken. En dat is prima natuurlijk. Maar dat staat volstrekt los van de business model innovatie die deze man gewoon laat liggen. Zeker als je zo'n sterk merk opgebouwd hebt.

@Chris

Ik denk dat in het huidige Google-tijdperk de consument die geïnteresseerd is in het kopen van Clos Mogador helemaal geen site van Clos Mogador zelf nodig heeft om uit te zoeken waar hij de wijn het beste kan kopen.

Klopt, niet echt stikt noodzakelijk, maar als men bij de zoekresulaten Clos Magador als eerste in de zoekresultaten aantreft en ziet dat men daar kan kopen, dan doet te consument dat liever dan bij www.tollespanischeweine.de. Volstrekt logisch. Levert meer poen op.

Ik denk ook dat heel erg weinig ‘topproducenten’ op hun site wijn te koop aan bieden … for good reasons. Dat is namelijk niet alleen potentieel veel hassle met eindklanten wat ze liever aan anderen overlaten, maar is ook heel erg lastig te combineren met internationale handel met goede partners in vele landen die voor jou de wijn verkopen, mogelijk tegen t.o.v. elkaar erg verschillende prijzen (zo is me wel meerdere keren opgevallen dat Clos Mogador bij veel verkooppunten in Spanje duurder is dan dat ik de wijn in Nederland kan kopen). Wijnhuizen in Bordeaux hebben met dezelfde problematiek te maken. De universele oplossing voor de wijnhuizen die dan wel wijn aan de consument verkopen is om een behoorlijk hoge prijs te vragen. Zo krijg je nooit problemen met de voor jou belangrijke handelspartijen en beperk je de toestroom van arbeidsintensieve consumenten aan de poort.

Dat is het verhaal van de angst ;-) Nu het verhaal van de durf ;-)

In de VS doen vrijwel alle wineries aan Direct to Consumer. Waarom snappen die het wel en de Europeanen niet? Die zijn namelijk niet bang voor kanaalconflicten, simpelweg omdat die er niet zijn als jij als winery de Suggested Retail Price neerzet en slimme afspraken maakt met je distributeurs. Je moet nadenken over en slimme geïntegreerde marktaanpak. Meer niet.

Heb je dan nog importeurs die zeuren, dan is heel simpel:

Die importeur doet werk voor jou. Die heeft waarde in de keten. Die zorgt ervoor dat mensen die jouw wijnen NIET kennen, de wijn toch te drinken kan krijgen omdat hij een kant en klaar netwerk heeft van gastronomie, hotellerie en wellicht ook wederverkopers. Het feit dat een consument die jou als winery nog niet kent, met jouw wijn ineens kennis maakt, komt op het conto van de importeur. Nu zal deze consument naar Google gaan als hij de wijn tof vindt en wil nabestellen. Kan hij bij CLos Magodor bestellen, dan doet hij dat dus weer liever dan bij www.tollespanischeweine.de. Daarom zijn die importeurs ook bang als die winery DTC gaan verkopen. Dus, wat doen je dan? Je geeft de winery een kick-back fee als dank voor zijn werk. Hoeft geen zak te doen, en hij krijgt betaald. Sterker nog: ik raad wineries zelfs aan, samen te werken met de importeurs. Komt er een order op de site van CLos Magador, dan moet deze automatisch verstuurd worden naar de importeur van het land van bestemming van de consument en deze importeur levert netjes uit. Wat is daar moeilijk aan?

@Theo

Met al die regels mbt bv accijns en BTW kan ik me voorstellen dat Clos geen zin in dat ene doosje te verkopen via WWW.

Dat is inderdaad lastig, maar dat is oplosbaar. Ik ken toevallig een bedrijf die dat heel goed kan oplossen ;-). Verder in de oplossing hierboven beschreven waarbij de importeur meedoet, dan is het ook zo op te lossen

In France kan ik bijna elke wijnboer bellen en dan sturen ze wijn op, zonder probleem. Maar niet over de grens zeggen ze.

Dat komt, omdat ze de accijnsproblematiek niet snappen. En dat snap ik ook wel weer. Die is retecomplex

mensen die op een terassje in Madrid toevallig Clos drinken en denken.. goh wat lekker lijkt me ook niet de doelgroep, die kent Clos Mogador nl al :-)

Ik vraag me dat af, hoeveel van zijn jaarlijkse productie door de keeltjes gaat van mensen die het al kennen.

En net als John hou ik van de informatie en passie en zit ik niet te wachten op een winkelwagentje. De wijm vind ik wel.

Dat is emotie, en dat is je goed recht. Winkelwagentje hoef je geen last van te hebben. Net zoals vervelende postjes hier op het prikbord. Kijk je niet, dan is het er ook niet :)

Merry X-mas

R

• TGG

Ralph,

Ik ben blij dat er nog bedrijven zijn die een andr (tussenhandel) ook wat gunnen. Ik heb het niet zo op al dat winst bejacht van nu.

De “traditionele” handel zorgt natuurlijk ook voor value….

Theo

• iRalph

Helemaal eens, daarom geloof ik ook in een geïntegreerde aanpak, waarbij de meeste marge valt bij degene die het meeste waarde biedt.

R

• Hendrik de vierde

Mooi bericht Dick, een feest van herkenning!