zin in kerst? ik niet...wel in de wijnen

• dimi

Nu maar weer on topic:

Wat gaan we drinken met/rond de kerst?

Ben er zelf nog niet helemaal uit, maar zeker gedronken gaan worden:

(ook omdat er vrienden met australische roots langskomen)

Greenock Creek Roennfeldt Road Shiraz 1997

Greenock Creek Roennfeldt Road Shiraz 2002

Penfolds RWT 2004

Amarone della Valpolicella Torre d'Orti 2009 (veel te jong, maar is voor mij een nieuw huis, dus wil kijken of ik bij ga kopen)

Amarone della Valpolicella Bosan Cesari 1998

Haut brion 1975 uit een halfje

Zoet:

1/2 Giuseppe Quintarelli Bianco Amabile 1985 (heet nu amabile del cere)

1/2 Yquem 1997

Iedereen fijne&smakelijke dagen toegewenst!!

MvrGr Dimi

• W. Os

Beste Dimi,

De Amarone en Ripasso van Torre d'Orti heb ik al enige malen mogen proeven (te koop bij Q-Vignes in de Bilt) en zijn mij zeer goed bevallen. Over het algemeen hoeven ze niet heel lang te rijpen in mijn optiek. Veel bessig fruit en hinten van morellen domineren de geur en de smaak. Zeer aangenaam en goed drinkbaar ook in hun jeugd. (waarschijnlijk is de Amarone 2009 hoewel nog jong toch aangenaam in het glas! )

fijne kerst!

groet

W. Os

• dimi

Beste W. Os,

Ben een groot Amarone liefhebber en had me ooit ten doel gesteld alle verschillende huizen eens te proeven/drinken.

Heb het een beetje laten varen, er komen er steeds meer bij (helaas niet allemaal van de beste kwaliteit, tegenwoordig ook bij aldi en lidl)

Het is weer een beetje een mode wijn aan het worden, heb het er een tijdje terug nog over gehad bij dal forno: productie van de totale amarone is de laatste jaren meer dan verdubbeld,

Druiven die eerst gewoon voor valpolicella of andere ‘mindere’ wijnen werden gebruikt.

Ook de prijzen voor de amarones zijn flink omhoog gegaan de laatste jaren (van welke wijn eigenlijk niet :? )

Heb deze in duitsland gekocht, dacht voor een goed prijs, de amarone iets van euro 25,50 per fles, de ripasso iets van euro 9,25

(zijn daar nu iets duurder, waren in de aanbieding)

Wel enorm hoge verzendkosten: voor 12x amarone en 6x ripasso van duitsland naar nederland…euro 7 en goed aangekomen :D:D

Drink van de amarone doorgaans nu zo tussen 98 en 04, afhankelijk van huis.

Wil deze nu even jong proeven , kijken of ik er van bij wil kopen, is nog niet veel over te vinden op het www.

MvrGr Dimi

• W. Os

Beste Dimi,

Mijn eerste kennismaking met Amarone's was ergens in het midden van de jaren 70 van de vorige eeuw. In Italie proefde ik de wijnen van Quintarelli, Bolla, Tedeschi en van de cooperatie uit Negrar. Vanaf dat moment was en ben ik een zeer groot fan van goede Amarone en ripasso. Helaas heeft de commercie de laatste 10 jaar ervoor gezorgd dat je nu al in de super ripasso tegenkomt a € 5,49 per fles. Ik heb er een keer een geproefd en de wijn leek in de verste verte niet op de wijnen die ik zo lekker vind. Daarom concentreer ik mij slechts op oude en vertrouwde producenten. Maar dan krijg je nog ouderwetse kwaliteit!

groet

W. Os

• Dick Schinkel

Hoi Dimi,

In iedergeval vandaag, net in de karaf gekieperd:D, een Flesje Planassos 2006 celler Sao Del Coster - Gratallops - Priorat

100% Cariñena van oude stokken, 598 flesjes van gevuld, dit is fles 204

Ook nog wat “wit” maar weet nog niet wat……..

1e kerstdag eten bij familie, neem ik een Magnum Chasse Spleen 1999 mee

2e kerstdag Bollinger en Nit de Nin

Iedereen gezellige feestdagen,

Met Smakelijke Groet Dick