wijn-spijs tip gevraagd

• JKo

Jongens help eens effe! (meisjes ook)

Wat zouden jullie schenken bij : dorade/paddestoelen/knolselderij

Welke wijn ondersteund de fijne aardse tonen en geeft ook wat verfrissing?

Tips voor wit én rood graag.

Kom zelf niet verder dan gerijpte Champagne…

Thanks,

jeroen

• Olivier

Het eerste wat me te binnen schiet is een rode Loire: een mooie Bourgueil zou het goed moeten doen.

Bij wit denk ik aan een altesse of rousette uit de Savoie - maar een witte bourgogne (Puligny) zal ook geen straf zijn.

Olivier

• Peter vdB

Volgens mij kun je veel kanten op. Bij wit denk ik aan een mooie en wat gerijpte Riesling Grosses Gewächs, rode Loire ook uitstekend, zeker de wat lichtere, en ook rood uit Jura (Poulsard, Trousseau). Enjoy!

• JKo

Dank voor de tips, heren.

Het werd uiteindelijk een Italiaanse witte: Vintage Tunina 1999 van Jermann: prachtige rijp, vol mooie rijpingstonen en hazelnoot en toch ook nog veel fraicheur… Heerlijk!

Iedereen fijne feestdagen gewenst,

Jeroen

• Juan

Dat je de wijn geweldig vond had ik al gezien op Delectable maar paste hij ook geweldig bij het gerecht…..want daar ging het toch om?

Hasta luego

John

• JKo

Hee Juan,

Terechte vraag natuurlijk..

Ik vond de combinatie ‘vrij goed’: de wijn heeft voldoende kracht/vulling voor dit gerecht, naast de vereiste fraicheur.

De aardse tonen in het gerecht hadden iets meer onderstreept mogen worden.

Deze eigenschap blijkt in witte wijnen toch lastig te vinden.

Misschien had ik toch voor een andere optie moeten gaan; ik had ook een witte Ch9 en een droge Huet met enige leeftijd klaar staan.

Enfin, concluderend: heerlijke wijn, heerlijk gerecht, vrij goede combinatie.

Cheers,

J.

• Sander

Hier nog één: Crème van knolselderij met krokante aardappelblokjes en spekjes, bieslook.

Het gerecht heeft elementen die om een volle, romige wijn vragen, maar ook die om een wat groenige, kruidige wijn vragen. Ik denk zelf aan een stevig type Sauvignon Blanc of een Riesling Grosses Gewächs. Suggesties zijn welkom!

• JKo

Hee Sander,

Als de hartige tonen van spekjes en bieslook duidelijk aanwezig zijn, zou je ook nog aan een mooie Gruner Veltliner (Knoll?) kunnen denken. Maar als het geheel een filmend (wat vettig?) mondgevoel geeft, dan verwacht ik meer zuren nodig te hebben en lijkt me inderdaad een niet al te jonge GG heel fijn!

Smakelijk!

Jeroen