Morgen staat konijn in het zuur op het menu, hebben jullie tips welke wijn ik hier het beste bij kan schenken?
Ik ga er van uit dat een wijn met wat meer tannines het beter doet tegen dit zure geweld?
Alvast bedankt, Monique
Hi Monique,
Konijn in het zuur…geweldig regionaal plattelandsgerecht!
…of uit de glooiende heuvels van Limburg / “zoere knien”
Hopelijk niet te laat maar je hebt gelijk, tegen het zuur mag best wat bitter worden gezet (tannineus) ofschoon dit niet voor de hand ligt. Dan komt een jonge, krachtige Languedoc of een Zuid-Rhône om de hoek kijken. Vooral de Languedoc (bijv. Pic Saint-Loup) heeft een uitgesproken lauriersmaak (laurier dat zeker ook door de zure “knien” gaat).
Wat ook niet te onderschatten is, is zoet tegen zuur zetten. Want ook in Duitsland kennen ze konijn in het zuur en ze kiezen traditioneel (vroeger zeer zeker bij gebrek aan rood) voor een stevige Spätlese of een lichtvoetige (niet al te zoete dus) Auslese.
In België drinken ze er bijv. een stevig Trappistenbier bij (ook hier weer het bitter, maar ook zoete indrukken - combinatie van beide).
Veel plezier morgen en fijne dagen toegewenst!
Amitiés,
Mathieu
Hallo Mathieu,
Bedankt voor je tips, uit de Languedoc heb ik niet veel in mijn kelder, dus wordt het een Rhone wijn. Maar ik ga beide proberen, rood én wit; een Chateauneuf van Dom. de la Cristia 2007 of Dom. de la Vieille Julienne 2008 en een Punderich Mariënburg auslese 2010 van Markus Busch of een Kinheimer Rosenberg spätlese 2012 van Alfred Merkelbach. Manlief drinkt er natuurlijk Westmalle bij..!
Bij de kaas nog een 1980 VP Dow, die staat al te luchten in de karaf, dus het komt wel goed denk ik.
Nogmaals bedankt en een fijne kerst gewenst,
Monique
Nog bedankt voor de tips Mathieu, ik had, om te proberen, toch ook nog een Ch. du Tertre 2004 erbij geopend, maar de Dom. de la Cristia deed het echt beter bij het konijn (die uiteraard met laurier, kruidnagel, Canisius stroop en de authentieke Maastrichtse peperkoek van Fransen 2 dagen vtv klaargemaakt was). De riesling ging er ook bij, verrassend!
Nogmaals bedankt en vriendelijke groet,
Monique.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?