Weg met Bordeaux wijn?

• Hendrik de vierde

En dat bedoel ik louter als beleggings advies.

Tegen de tijd dat een volgende generatie de absurde prijzen kan betalen is er misschien wel geen enkele belangstelling meer…

Lees en huiver:

http://www.wine-searcher.com/m/2014/01/chateau-du-blah-blah-bordeaux-image-problem

Hendrik

• Peter vdB

Gaaf artikel Hendrik!

Prachtig gezegd: Bordeaux has made itself “almost entirely irrelevant” to younger age groups.

Beleggen in wijn is sowieso niet handig; het is investeren in genot.

Er blijven prachtige wijnen die de moeite van het ontdekken waard zijn.

• Hendrik de vierde

Alsmede de postings van John Grootemond:D

• Juan

Mooi verhaal Harry, geloof er alleen niets van. Beleggen in wijn is misschien wel interessanter dan ooit.

Hasta luego

John

• Jan

waarin kun je nog beter investeren dan in genot ?

• Hendrik de vierde

Ach John, de tijd zal het leren. Ikzelf ben de laatste jaren aan de verkoopkant (met veel plezier!)

Het kan met wijn maar net zo aflopen als met het beleggen in postzegels.

Komt nog bij dat ik uit mijn 3d printer net een perfecte Lafite Rothschild 1947 heb gehaald>:D<

Hendrik

• Dick Schinkel

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

• Patrik

3d printer :) lol - zelfs met Dreft gaat het stof er niet af :)

• ChrisW

Niet echt een fantastisch artikel; de auteur geeft aan Bordeaux complex en overzichtelijk te vinden waar ze nog geen kennis van heeft. Tegelijkertijd geeft ze aan wel ‘veel’ te weten van Italiaanse wijnen. Net of dat lekker overzichtelijk is en snel door de wijnleek te doorgronden is … Of zou ze misschien de Duitse wijnwereld ook zo prettig overzichtelijk vinden?

Of wijn nog een goede belegging is, weet ik niet. Net als Hendrik zegt … de tijd zal het wel leren.

Ik blijf het wel een heel risicovol product vinden voor beleggingsdoeleinden omdat de aanbod zo flexibel is; door de hoge prijzen is het aantal topwijnen de afgelopen 10-20 jaar al met minimaal een factor 10 omhoog gegaan en als de prijzen zo zouden blijven als ze nu zijn (laat staan dat ze nog verder omhoog gaan) dan hebben we over 10-20 jaar gegarandeerd weer x keer zoveel goede wijn als er nu is. Er komt een keer een omslagpunt waarbij de markt het niet meer trekt en dan kan het denk ik met wijn ook hard omlaag gaan. Met name omdat ‘erg goede’ wijn nu al een commodity begint te worden. Er zijn ook zoveel ‘topwijnen’ tegenwoordig dat je wel een heel grote wijngek moet zijn om ze allemaal te kennen; dat was tien jaar geleden nog heel anders.

Er is zoveel goede wijn te koop - en soms ook al voor zulke redelijke prijzen te koop - dat wijn ook meer het karakter van vlees of kaas zou kunnen krijgen. Ook daar heb je grote kwaliteitsverschillen en heb je een paar ‘geeks’ die persé het aller beste willen hebben, maar de ‘poeha’ die nu nog een beetje om wijn hangt is er niet. De premie die je betaalt voor een topstuk ossenhaas of een topkaas t.o.v. de onderkant van de markt is véél lager dan nu nog bij wijn het geval is. Uiteindelijk is wijn niet meer dan wat vergist geperst druivensap; eenvoudiger te maken dan een goede ossenhaas of een goede kaas :)

Mvg,

ChrisW

• Peter vdB

Jan Schreef:

——————————————————-

> waarin kun je nog beter investeren dan in genot ?

Twee mensen, een gedachte >:D<