afwasmachine specifiek voor wijnglazen?

• Robèrt Koopman

Ik zie borden, geen glazen.

• jon-ie

Die kunnen er ook in :-)

• Wim dL

Heb ooit een uitgebreid Riedel-glasservies gekocht. En een Winterhalter-professionele glazenspoeler.

Duur. Zeker omdat je ofwel moet werken met professionele Britta-filters of een osmose-apparaat. En

de laatste is net zo duur als de Winterhalter zelf.

Anderzijds, glazen zijn binnen 2 minuten schoon en vrijwel droog. Als ik glazen met de hand was,

dan breek ik er gegarandeerd eentje per dag. Ideale oplossing, maar goedkoop is anders.

• tomm

Hi Wim,

Interesseert me.

Heb vorige week een prof. glazenspoeler gekocht (is al geleverd maar moet nog geinstalleerd worden). Gezien de glazen er niet droog uitkomen heb ik glaspolijst machine gekocht (wordt dinsdag geleverd) : http://frucosol.com/files/secadora-polisher-sv1000-file.pdf

Kun je eens in mensentaal en met prijzen wat meer uitleg geven over Britta Filters en Osmose toestel ?

Veel ank alvast !

beste groeten,

Tom

• romke van dijk

Mooi plaatje Tomm,

Vooral dat Bio tekentje helemaal rechtsonder :).

Maar je bent wel serieus bezig!

groet,

romke

• Wim dL

Ha Tomm,

Als ik mijn glazen één minuut laat afkoelen, kunnen ze direct de kast weer in.

Wat prijzen betreft, ik heb de mijne zes / zeven jaar geleden gekocht, dus weet het niet

meer precies. Volgens mij kost een Britta-filter iets van € 700. Het filter zelf gaat afhankelijk

van het gebruik een paar jaar mee. Het osmose-apparaat was volgens mij royaal het

dubbele daarvan.

Glazenspoeler is overigens een handig apparaat, maar ik merk wel dat het apparaat niet

geschikt is voor het grovere werk. We schenken thuis cappuccino in dubbelwandige

glazen bekers… Die moet ik regelmatig in de vaatwasser zetten om ze ècht schoon te

krijgen.

Voor wat betreft vaatwasser of glazenspoeler… Ik zou mijn Riedeltjes nooit in een gewone

vaatwasser doen. Uiteindelijk worden de glazen langzaam maar zeker ‘dof’ en daarna

krijg je er van die blauwige strepen op. Het zou overigens goed kunnen zijn dat dat meer

een kwestie is van fine-tuning met zeep / glansspoelmiddel. Maar omdat het effect zich

pas op langere termijn laat zien, ga ik er niet mee experimenteren. Mijn glazen zijn

inmiddels zeven jaar oud en zien er nog uit als nieuw.

Tipperdetip: Er zijn nogal wat mensen die drie-in-één-tabletten doodleuk combineren

met zout en glansspoelmiddel. Omdat ze die rode lampjes in de vaatwasser zo irrant

vinden ;-)))). Die overdosis aan zeep en narigheid verwoest al je vaat ;-(

• Juan

Wim,

Mijn Riedels (6 verschillende soorten) zijn 8 jaar oud en ook nog als nieuw….en toch al die tijd in de vaatwasser gereinigd….

Hasta luego

John

• Robèrt Koopman

Mijn gewone glazen worden ook nooit dof.

Maar inderdaad zie ik dat bij anderen soms wel eens.

Waar ligt dat aan?

Combinatie zeep/zout/spoelglans niet goed?

Of wassen op een te lage temperatuur?

Of toch het merk vaatwasser?

Ik heb geen idee.

• ChrisW

Ook alhier zijn mijn Riedels en andere glazen nog zo goed als nieuw na jaren gereinigd te zijn in de gewone vaatwasser. Er zijn ook nog geen glazen gesneuveld in de vaatwasser.

Juist bij het in het verleden wassen met de hand werden de glazen wat dof. Maar dat loste zich vanzelf op omdat ze regelmatig door breuk vervangen moesten worden :)

Mvg,

ChrisW

• tomm

Thanks Wim voor jouw antwoord.

Voor Riedel denk ik dat normale vaatwas machine volstaat. Met uitzonderling van hun sommelier serie, zijn het in feite vrij zware en stevige glazen. Zalto daarentegen is ander paar mouwen. Is zo fragiel en licht dat je haast geen glas meer voelt. Een riedel naast een Zalto voelt aan als een koffietas :-)

Ondertussen heb ik de polisher ontvangen. en het is een waar org*sm* voor wie van blinkende kraaknette glazen houdt …geweldig !!!!!

De natte glazen droog je aan de hand van vijf draaiende staven + warmteblazer … zeg maar een car wash voor glazen. Het resultaat is verbluffend. Glazen zijn niet van nieuw te onderscheiden. Geen streepje, spoortje, plekje, … blijft achter. Zelf als je ze tegen fel zonlicht houdt.

Spijtig dat het zo'n duur apparaat is. Heb de mijne tegen sterk gereduceerde prijs gekocht, maar was nog steeds duur (te duur in feite voor prive gebruik).

Voor de horeca en wijnhandel is dit een uiterst interessant apparaat. Veel caterers, wijnhandels, wijndomeinen, restauranten, … schuwen Zalto omwille van het fragiel en delicaat drogen. Ik heb een vrij goed informeel contact met zalto en ik ben de voorbije week wat over en weer aan het mailen geweest met de eigenaar betreffende het droogproces (zelf zweert hij bij afwasmachine en osmose). Ik vind dat zalto een dergelijk droogapparaat via samenwerking met de fabrikant beschikbaar zou moeten hebben. ben ervan overtuigd dat het nieuwe markten kan openen eens ze het argument van fragiliteit bij het drogen kunnen counteren. ben benieuwd of ze mijn wijze raad zullen opvolgen :-)