Volgens mij is een van de centrale beginselen van (veel) verzekeraars dat alleen daadwerkelijk geleden schade door de verzekerde vergoed wordt (iets als indemniteitsbeginsel als ik dat van vroeger goed heb onthouden). Op zich logisch.
Veel verzekeraars - maar niet allemaal - keren volgens mij ook een lager bedrag uit bij een autoschade als je besluit om de schade niet te laten repareren, terwijl je in zo'n geval toch echt wel wat schade lijdt omdat je in een minder mooi ogende auto moet rondrijden en de restwaarde is verminderd (vandaar dat er dan waarschijnlijk niet niets wordt uitgekeerd maar een gedeelte).
Bij wijn is dit nog extremer dan bij een auto. Als je de wat vochtig geworden wijnfles later gewoon leegdrinkt is er helemaal geen schade. Waarom zou een verzekeraar dat dan moeten vergoeden? Het gaat in tegen het indemniteitsbeginsel want je wordt dan echt beter van de schade uitkering. Doe mij dan ook maar zo'n verzekering en imperfecte loodgieter; dan wordt mijn wijnhobby beter betaalbaar
Of een verzekeraar moeilijk gaat doen in dit geval weet ik natuurlijk niet. Ik weet niet eens wat voor verzekering is afgesloten; laat staan dat ik weet wat in de voorwaarden staat. Ik zou het niet onredelijk vinden als ze wel kijken of je daadwerkelijk schade hebt geleden. Als je regelmatig je flessen wijn verkoopt, lijkt me dit gemakkelijker aan te tonen dan wanneer je nog nooit een fles hebt verkocht. Naar analogie met de autoverzekeraar zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat je niet of nauwelijks uitkeert als de verzekerde de wijnen (nu) niet verkoopt.
Gelukkig voor jouw wijnvriend doe ik niets in verzekeringen en zal ik in ieder geval niet de persoon zijn waarmee hij zijn schade-afhandeling moet zien te regelen
Mvg,
ChrisW