Joeten-proeverij

• Sander

Ik heb weer genoten van een erg geslaagde proeverij en het uitstekende gezelschap!

Zoals al werd opgemerkt stonden er een aantal wijnen in de line-up die net niet te koop zijn voor een joet :). Dat brengt ons bij het subthema: naast het hoofdthema “€10-proeverij” was er deze avond ook een subthema, nl. de “x10-proeverij” (lees: keer tien-proeverij). Er kwamen een aantal flights voorbij met wijnen met een duidelijke overeenkomst (zelfde druif, gebied o.i.d), maar waarvan één van de twee wijnen minimaal 10x duurder was dan de andere wijn, om eens te kijken of we de “toppers” zouden herkennen en of het een gelopen race zou zijn voor de dure wijn of dat dit weleens een verrassing zou kunnen opleveren.

Het laatste was een aantal keer het geval: de Dreamfish (€3) had bij veel proevers de voorkeur boven 20x zo dure Baron de L.

Een les in nederigheid was voor mij de flight Tignanello-Villa Cafaggio. Ik wist niet meer in welke volgorde ik deze wijn had ingeschonken en zag de Cafaggio aan voor de Tignanello 8-). l'Hospitalet bleef redelijke overeind (maar moest het als te verwachten wel afleggen) tegen de Deus Ex Machina (wat een prachtige powerwijn!!).

Van de wijnen onder een tientje waren voor mij de toppers en absoluut koopwaardig: Louis Latour Grand Ardèche Chardonnay (dikke Bourgogne-stijl), Villa Cafaggio, Gerard Bertrand l'Hospitalet, La Motte Millennium (keurige wijn met flink toast, alles op z'n plaats), Newton Johnson Felicité (wat een lekkere strontlucht! :) ).

• Robèrt Koopman

Nu is de Baron de L mij duidelijk!

Ik begreep niet dat die voor een tientje te koop was.

Nu hoeft het niet meer :D

Bedankt voor het verslag!

• Dick Schinkel

Dank voor je verslag en foto's Sander!

Waren er meer proevers die Tiganello verwisselden met de Villa Cafaggio?

Trouwens erg leuk idee van het subthema, was alleen jij hiervan op de hoogte?

Met Smakelijke Groet Dick

• Sander

Vrijwel alle proevers waardeerden de Tignanello duidelijk hoger dan de Villa Cafaggio.

Het subthema was van tevoren niet bekend bij de deelnemers. Dat was een verrassing die ik aan het begin van de proeverij heb bekendgemaakt.

• Sander

Voor het overzicht nog de line-up (incl. huidige consumentenprijs en korte notitie):

2010 Bouvet-Ladubay Mlle Ladubay Brut, Saumur, €8,40, Groene appel, toast, mineraliteit. Hele correcte bubbel. 86p

Flight 1

2009 Thanisch Alte Reben, €9,80, Stuivende rieslingneus. Goede concentratie en zuren. 88p

2011 Weingut Herman-Josef Schwaab Erdener Prälat Riesling Auslese Trocken, €9,50, Fraaie rijpe neus. Dun in de mond. Niet representatief? 85p

Flight 2

2006 Baron de L, €60, Stuivend, grassig, vuursteen, fraaie zuren. Zeer elegant. 90p

2012 Cramele Recas Dreamfish, €3, Stuivend, rijp fruit, perzik, grassig. Top pq. 86p

Flight 3

2012 Monte del Frá Cá del Magro, €9,80, Bloemig, citrus, amandel. Snoepjes in de smaak. Wat simpel. 84p

2011 Louis Latour Grand Ardèche Chardonnay, €9,50, Karamel, rook, vanille. Boterig, dik geel fruit. Complete, erg mooie wijn. 89p

Flight 4

2012 Newton Johnson Felicité Pinot Noir. €8, Enorme strontlucht, rokerig. Framboos, bittertje, frisse zuren, complex. 88p

2010 Aldahara Rasé, €6,33, Aardbeienvla, zeer lactisch. Een Danoontje. Geen representatieve fles. 82p

Flight 5

2010 Tignanello, €70, Tabak, leder, rood fruit. Wat stroef, piepjong, 91+p

2010 Villa Cafaggio Chianto Classico, €7,20, Kersen, tabak, luxe hout. Goede concentratie, romig, zwoel. Stevige, ronde tannines. 92+p

Flight 6

2009 Chateau Canon (Canon-Fronsac), €10,09, Zwoel, tabak, kersen. 86p

2010 Ronan (by Clinet), €9,95, Tabak, grafiet, cassis, rokerig, klassiek. 86p

Flight 7

2011 La Braccesca Alchelo Syrah Cortona, €9,99, Romig, rode en blauwe bes. Sexy, frisse zuren, allemansvriend. 86p

2011 Lam Syrah, €10, Stoffig, leder, kers, groen. Onrijp, bah. 79p

Flight 8

2008 Chateau l'Hospitalet (Gerard Bertrand), €7, Romig, wat lactisch, kruidig, zoetje, modern, 90p

2008 Clos Saint Jean Deus Ex Machina, €90, Donker fruit, drop, garrigue. Enorme concentratie, laurier, rozemarijn. Straffe tannines, láng, 94+p

Flight 9

2008 Chateau Viella Tradition, €6,10, Donker fruit, garrigue, graniet. Wat één-dimensionaal, donker bosfruit, truffel. Afgeronde tannines, 86p

2007 Xavier Vignon Vacqueyras, kurk

2011 Penfolds Bin 2, €7,50, Zwoel, romig, flink hout, wat hitte. Stroeve tannines. 87p

Flight 10

2009 La Motte Millennium, €9,75, Toast, cassis, chocolade, koffie. Niet heel spannend, maar alles klopt. 88p

2010 Borgo di Colloredo Molise Rosso, €8,20, Wat vlak en één-dimensionaal, rode en zwarte bes, kers, vanille. 84p

Flight 11

2000 Montus La Tyre, €90, Chocolade, luxe hout, menthol, zwart fruit. Zeer geconcentreerd. Drogende, plakkende tannines. 92+p

2009 Chateau d'Aydie l'Origine, kurk

2005 Secrets… de la Gineste, €10, Rond, zwoel, kirsch, chocolade. Dik zwart fruit. Plakkende tannines, eikenhout domineert wat. 90p

Bonus

1998 Chateau Montus Cuvee Prestige. Klassieke, ontwikkelde neus, luxe. Enorme structuur. 92p

Flight 12

1999 Weingut Kellerhof Palzemer Carlsfelsen Ortega Beerenauslese, €4,49, Abrikoos, honing, voldoende zuren. Wat ontwikkelder dan eerdere flessen. 86p

1995 Alois Kracher Welschriesling Trockenbeerenauslese No.1 Zwischen den Seen, €90, Honing, abrikoos, perzik. Enorme concentratie, prachtige frisheid en kruidigheid. Complex, zeer lang. 95p

• Robèrt Koopman

(tu)

Mooi lijstje!

• Mathieu Wechseler

(tu) Mooie notities, Sander. Bedankt. Dat Cafaggio goed presteert, doet me deugd.

Amitiés,

Mathieu

• Peter B

Sander,

Was weer een perfecte avond in ons pitoreske Dordrecht, Sander. (Al maakte Joor me er altijd op attend dat pitoresk niet meer betekent dan vervallen en aan restauratie toe!) Ook leuk om weer eens wat andere prikkers in den lijve te ontmoeten.

Met je notities kan ik een heel stuk meegaan. De Cafaggio (87) bleef voor mij wel duidelijk (een puntje of 5) achter op de Tignanello (91+) die voor mij toch wel de mooiste van de avond was!

En wat een flight was die tweede zeg. Een perfect presterende sb van drie euro tegen een Baron de L en een afdronk die niet aan mij besteed was. Einde van de avond presteerde deze Baron de L echt stukken beter.

Op naar de volgende!

Peter

• Chris

Kan mij voor een groot deel vinden in Sander zijn notities , maar ben het niet eens met Peter dat de Baron de L minder was dan de SB van 3 euri , vond de Baron een gave volle wijn die zijn 60 euro mi niet waar kon maken maar beslist beter presteerde dan de SB,

Sander bedankt voor deze avond , de kazen en diverse hammen/worsten waren kostelijk en de afterparty was nog lang en uitermate gezellig!! .

was weer goed om Willem weer eens te zien en nu ook eens de gezichten bij Sander ,Peter en Ruud.

De WOTN was voor mij de Ch9dP 2008 , was een power beest is dat!

Gr.Chris,

• W. Os

Die villa Cafaggio blijft een uitstekende wijn. De riserva is ook al een koopje. Helemaal eens met Mathieu!!