Joeten-proeverij

• Peter vdB

Dit ziet er uit als een héél lekkere proeverij. Flight 2, je moet maar durven :D Toen ik net lid was van de wijnsocieteit heb ik eens een supermarkt Roussilon (dat moet een 1990 zijn geweest, dus wel een goed jaar) blind geschonken, waarvan een wijnhandelaar al associërend tot de conclusie kwam dat het een Moulin a Vent moest zijn. Zijn gezicht bij het onthullen… ik leerde toch vrij snel dat wijnliefhebbers het niet allemaal leuk vinden voor de gek te worden gehouden. >:D<

• Robèrt Koopman

Gekrenkte ego's zijn het gevolg , niet iedereen kan daar om lachen! :D

Maar dat maken we allemaal wel eens mee toch?

Ik bij een wijnvriend op bezoek, de fles in alufolie stond al klaar.

Ik proeven, goh niets mis mee, lekker!

Alufolie eraf en meteen de opmerking “vorige week vond je het smerige bende!” B)

Nu ben ik altijd wat voorzichtiger met wijn uitspraken!

• Peter vdB

Ha mooi, hè Robert.

Dat wijnliefhebbers het niet leuk vinden, betekent niet dat je het niet moet doen (:P) Ook een leuke oefening die ik ooit deed: dezelfde wijn in drie varianten blind schenken: een op glasvezel bewaard (dan blijft de wijn fruitig), een op oud hout gelagerd (geeft de wijn wat meer kracht en de indruk van meer body) en een op nieuw hout opgevoed (geeft verfijning en doet de wijn naar cederhout ruiken). Eén proever van de twintig die op de tong proefde dat het om een en dezelfde wijn ging… ghegheghe.

• ChrisW

Peter vdB Schreef:

——————————————————-

> Ha mooi, hè Robert.

>

> Dat wijnliefhebbers het niet leuk vinden, betekent

> niet dat je het niet moet doen (:P) Ook een leuke

> oefening die ik ooit deed: dezelfde wijn in drie

> varianten blind schenken: een op glasvezel bewaard

> (dan blijft de wijn fruitig), een op oud hout

> gelagerd (geeft de wijn wat meer kracht en de

> indruk van meer body) en een op nieuw hout

> opgevoed (geeft verfijning en doet de wijn naar

> cederhout ruiken). Eén proever van de twintig die

> op de tong proefde dat het om een en dezelfde wijn

> ging… ghegheghe.

Maar volgens mij heeft die ene van de twintig proevers het helemaal fout want het gaat m.i. bij de beschreven verschillende wijnen zeker niet om dezelfde wijn. De druiven zijn misschien hetzelfde geweest na het plukken, maar de aard van de wijn wordt wel heel erg bepaald door wat er daarna met de omvorming van de druifjes tot in de fles gegoten wijn gebeurd.

Mvg,

ChrisW

• Peter vdB

Dat is een interessante zienswijze, Chris. Ik herinner me dat de verschillen inderdaad best groot waren. En zó wijnproeen is uitermate educatief.

We hebben een geweldidge hobby/passie!

• John Copier

Haast oneindig lang geleden kocht ik de Chardonnay van Louis Latour bij de “Vignerons Ardéchois” in Ruoms. Toen een koopje en nu nog, en… niet onbelangrijk een geweldige natuur. Klasse wijn. In Oud Heusden bij “De Heeren van” hebben ze deze wijn ook.

http://www.uvica.fr/