DRINKT er nog wel eens iemand Yquem?

• Hendrik de vierde

Als ik wat op het world wide web rond koekeloer valt mij het giga aanbod op van dit schitterende domein.

Bij mijn bezoeken aan de streek viel mij op dat er ook veel voorraden waren bij de mindere goden, bij Yquem krijg je er geen zicht op.

Wat jammer toch, alhier staat er altijd een fles Sauternes in de koelkast.

Hendrik

• John Copier

Walchelijk decadent.

(Volgens Wilders is dit goed Nederlands B)-)

In de koelkast! Moet niet gekker worden!!!

• Juan

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die met plezier een complete fles Sauternes (zelfs over een week verdeeld) wegtikken…..ook mij valt dit altijd (te) zwaar….

Toch heb ik vorige week 3 flessen Yquem 67, 2 flessen Yquem 70 en 1 fles Yquem 76 gekocht. Want Yquem……blijft magisch…..(tu)

Overigens begin deze week met Sandrine afgesproken dat zij mijn 67ers en 70ers op het domein laat “renewen”……erg blij mee en grote klasse….(overigens gratis…..en dat moet jou aanspreken Hendrik…:D)

Hasta luego

John

• ChrisW

Ik denk dat er op zich meer dan genoeg mensen die graag Sauternes drinken (wij hebben er in ieder geval het afgelopen weekend weer aan meegedaan), maar ik denk dat d'Yquem al jaren bewust een niet altijd even goed gelukte strategie voert om een extreem hoog prijsniveau te bereiken (dat geldt m.i. trouwens niet alleen voor d'Yquem).

De voorraadposities in Cellartracker zijn daarbij ook interessant om te zien. De mensen die daarin hun kelder bijhouden hebben zo'n 81.000 flessen d'Yquem bij elkaar. Van de 2001 hebben ze er zo'n 13.000 maar van de 2005 tot 2008 maar zo'n 1300 tot 2200 (per jaar). Daar kun je denk ik wel uit afleiden dat bepaalde jaren nauwelijks verkocht zijn. Misschien dat ze een dumpkanaal in Azië hebben gevonden, maar de kans is denk ik ook groot dat ze nog ergens in Bordeaux heel veel hebben liggen.

Volgens mij kun je veilig concluderen dat ‘de markt’ de prijs te hoog vindt voor de geboden waar. Bij een veel lagere prijs, zou het denk ik niet moeilijk zijn om de hele productie te verkopen. En misschien zelfs ook nog om het te laten drinken.

Mvg,

ChrisW

• Hendrik de vierde

John dat wist ik, en desgewenst plakt Sandrine er ook nog een nieuw etiket op.

Geheel gratis idd, en daar zijn Zeeuwen ook niet vies van>:D<

TOP domein , en voor de zoveelste keer mensen maak eens een flesje Sauternes open!

• Hendrik de vierde

Goed bezig Chris, en als je nog een halve fles over hebt ,weet ik zeker dat ie nu nog beter overkomt.

Yquem is vergeleken met de 1e rode crus nog steeds niet duur, de oudere jaargangen zijn in verhouding goedkoop.

Het wachte is op de Chinezen:D

• Juan

Daar zijn Zeeuwen zeker niet vies van!!!

Ik heb niets met gratis en geloof ook niet in “gratis”….maar ja….ben dan ook geen zeeuw….:)

Hasta luego

John

• ChrisW

Hendrik de vierde Schreef:

——————————————————-

> Yquem is vergeleken met de 1e rode crus nog steeds

> niet duur, de oudere jaargangen zijn in

> verhouding goedkoop.

maar de rode 1er GCC's koop ik ook al jaren niet meer omdat ik ze te duur vind dus ik twijfel of de vergelijking met deze wijnen de goede referentie is om aan te geven dat d'Yquem goedkoop is :)

Net als d'Yquem denk ik dat ook de rode 1er GGC's in de 15 ‘bubbeljaren’ van zo'n 1996 tot 2010 meer verzamel- en speculatieobject zijn geworden dan dat ze nog ook maar enigszins in hetzelfde volume jaarlijks gedronken worden als er elk jaar weer bij geproduceerd wordt. Voor mijn verzameling heb ik al meer dan genoeg van dat soort flessen en als beleggingen-/speculatieobject zou ik die gefleste geperste druifjes tegen de huidige prijzen al helemaal niet meer aanschaffen :)

Geen wonder dus dat oude jaargangen ‘goedkoop’ lijken t.o.v. nieuwe jaargangen. Als er nog volop aanbod is dan vindt ‘de markt’ het nog steeds te duur; hooguit wat minder te duur dan de nieuwe jaargangen :)

Mvg,

ChrisW