Het is alweer een week geleden dat ik vermoeid en met spierpijn in beide benen maar vooral vol positieve (wijn)indrukken terugkeerde van mijn eerste bezoek aan de Millésime Bio 2014 in Montpellier. Het was vier dagen hard werken maar ook intens genieten van, in mijn geval, vooral wijnen uit de Langedoc en Roussillon. De beurs zelf duurde van maandag tot en met woensdag maar zondagavond al bezocht ik in een plaatselijk cultureel centrum een proeverij van een kleine twintig bedrijven, verenigd onder de naam The Outsiders (Nederlanders, Engelsen, een Amerikaan, een Nieuw-Zeelandse etc.).
Het merendeel van de exposanten op de beurs was afkomstig uit Frankrijk, maar ook landen als Spanje, Italië, Oostenrijk, Portugal, Hongarije en Duitsland waren vertegenwoordigd. In totaal een kleine 800 wijnbouwers, die verdeeld over drie hallen hun producten (behalve wijn ook andere landbouwproducten) tentoonstelden. De eerste cijfers spreken van ruim 4000 bezoekers van wie twintig procent afkomstig uit het buitenland. De Benelux was op haar beurt weer goed voor bijna twintig procent van dat contingent buitenlanders.
Ik kan niet anders zeggen dat het een voortreffelijk georganiseerd evenement was. Ruim opgezet - dus geen geduw en gesjor bij de stands - met buitengewoon attent personeel. Prima verzorgde lunches, voldoende informatiemateriaal. Alleen was het wat moeilijk de logica van de nummering der stands te doorgronden. Maar een kniesoor die daar op let…
Maar nu de wijnen.
Allereerst moet gezegd worden dat de kwaliteit van de wijnen die ik geproefd heb (liefst 340 wijnen van 68 verschillende wijnbedrijven) in overgrote meerderheid van onberispelijke kwaliteit was. Wat heet, mijn lijst van absolute favorieten is zolang dat het kopen van al die wijnen mijn jaarlijkse contingent verre zou overstijgen!
Interessante vraag is misschien in hoeverre de kwaliteit van de biologische en biodynamische wijnen zich onderscheidt van die van andere wijnen. Ik kan alleen maar concluderen dat kwaliteit zich nooit verloochent, biologisch gemaakt of niet. Onder de geproefde wijnen vind je alle mogelijke denkbare stijlen: licht, zwaar, elegant, jammy, fris en alcoholisch, kortom, alles wat je ook vindt bij niet-biologische wijnen.
Bij de wijnen waren er veel die ik al kortere of langere tijd ken. Een aantal van de producenten heb ik de afgelopen jaren met enige regelmaat ook bezocht. Dus het aantal echte verrassingen was beperkt. Daartoe behoorde wel de wijnen van vier producenten uit Oostenrijk, drie uit Burgenland, een uit Kamptal. Buitengewoon onder de indruk was ik van de wijnen van de jonge wijnmaakster Judith Beck uit Golz. Van de relatief eenvoudige Weissburgunder tot de Altenberg Blaufränkisch: prachtige wijnen.
Ik noem toch nog wat uitschieters uit Frankrijk: Le Roc des Anges uit de Roussillon (de jaargang 2013 is hier over de hele linie van een uitzonderlijk hoog niveau), Domaine de Cebène uit Faugères van de buitengewoon becheiden maar o zo begaafde Brigitte Chevalier, Château des Estanilles, eveneens uit Faugères. Domaine Gardiès uit de Roussillon, Mas de Cynanque uit Saint-Chinian net als Borie la Vitarèle. Uit de Roussillon ook nog het mij tot nu toe onbekende Domaine Ferrer-Ribière. Dan Le Clos Perdus uit de Corbières, Château de Cazeneuve uit Pic Saint Loup, Domaine des Enfants uit de Roussillon, Mas des Chimères en Mas de la Séranne uit de Terrasses du Larzac, Mas Gabriel en Villa Tempora uit Languedoc - Pézenas. En last but not least Domaine Sainte Cécile du Parc die Coteaux du Languedoc maken.
Dan rep ik nog niet eens over een aantal domeinen uit de regio Rhône waaronder Châteauneuf-du-Pape (Grand Veneur, l'Or de Line o.a) die eveneens hoog scoorden op mijn lijst van favorieten. Kortom, teveel om op te noemen.
Het moge duidelijk zijn dat ik met veel genoegen terugkijk op dit evenement dat zo succesvol is verlopen dat geruchten wilden dat het volgend jaar wordt uitgebreid tot vier dagen. Terecht in de zin dat de beurs nog vel meer bezoekers verdient, niet terecht als het gaat om het verloop van deze beurs. Wie wel eens de drukte soms zelfs chaos van de Prowein heeft meegemaakt, zal de Millésime Bio als een verademing ervaren.
Dat gold in ieder geval voor deze wijnmarathonloper!
Ger Bouten