O.a Flor de Pingus 2000

• Mathieu Wechseler

Vanavond bij Frits en zijn meisje gegeten en wat heerlijke wijnen gedronken. Frits is een goede kok die weet hoe je verse producten tot grote hoogte kunt brengen.

Vooraf drie aperitiefwijnen, blind geserveerd, want ….alles voor de opleiding!

1.- I Frati 2012 uit Lugano van Ca dei Frati (Trebbiano di Lugano). Wat een wijn!!! Nooit verwacht dat dit een Italiaanse wijn zou zijn, vanwege z’n molligheid, concentratie en mooie frisheid en het ontbreken van expressieve bitters. Je zou geloven dat je een Duitse wijn in je glas had. Ook het alcoholpercentage van 13% is sympathiek.

2.- Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese feinherb 2009 van C.H. Berres. Blind geproefd zou ik zeggen meer dan 10 jaar oud. Niet dus. Mooie rijpe Riesling met veel terroirexpressie. Heel zuiver en dan toch ook weer die rijpe, haast tertiaire indrukken. Verwarrende, maar o zo lekkere Riesling!

3.- Iphöfer Kronsberg 2012 Scheurebe Alte Reben van Hans Wirsching (Franken). Knisperend en zeer zuiver. Scheurebe: een tip voor gevorderden! Een onderschatte cépage.

Vervolgens aten wij gebakken kalfszwezerik in panko paneermeel met licht geblancheerde groene baby-asperges in een marinade van absolute topolie Rocca di Montegrossi oogst 2013 uit het Chiantigebied. De begeleidende saus was gemaakt van een gereduceerde court-bouillon waarin de zwezerik was geweld en gemonteerd met wat boter. Hoog op smaak en een ideale begeleiding bij de krokant gebakken kalfszwezerik.

We dronken daarbij een Condrieu 2011 van André Perret. Rijke, mollige smaken met filmend karakter. Uiteraard laag in z’n zuren en toch zeer elegant. Voldoende matières en expressie om de kalfszwezerik met z’n geconcentreerde saus het hoofd te bieden. Mooie match!

Daarna aten we een grain fed en gerijpte prime rib uit Noord-Amerika met overheerlijke rösti en gesmoorde groentjes. Hierbij dronken we een Flor de Pingus 2000. Blind geserveerd dacht ik meteen aan een Bordeaux of een Chianti Classico. Aristocratisch, veel terroirexpressie, leer, paardenstal, bosfruit, sous-bois. Mooi uitgerijpt, elegant en al wat ouderdomszuurtjes die bij het eten echter in het geheel opgingen. Ik was werkelijk verrast dat die Flor de Pingus zo naar klassieke Oude Wereld smaakte!!!

Tot slot wat lekkere kazen van Bourgondisch Lifestyle, zoals daar waren boeren Chaource, Langres AOC, Vieux Comté (hemels) en blauwe geit uit Nederland. Frits had zich werkelijk uitgesloofd en trok hierbij open een Vintage Port 2000 van Niepoort.

Caramel, kersen, vlierbessen, paddenstoelen en wat lijm. In de mond een ware explosie van sappige zoetzure kersen en fijne chocolade. Enorme frisheid en ook veel concentratie. Sappigheid, fraaie zoetzuurbalans. Zijdezachte tannine. Nog veel rijpingspotentieel bij dit klassiek vintagejaar. Nu heerlijk op dronk, maar nog gemakkelijk 20 jaar mee.

Frits en Yvonne, bedankt voor de warme gastvrijheid en de lekkere wijnen en spijzen.

Volgende keer weer bij ons!

Amitiés,

Mathieu

• W. Os

Als ik zo'n notitie lees zit ik in gedachten ook aan de tafel bij (de mij onbekende) Frits en zijn Yvonne! Dit zijn de notities waar ik geen genoeg van kan krijgen!

Bedankt Mathieu en (Yvonne en Frits)

• Peter vdB

Mooie notities, inspirerend ook. Dank!

• Sander

Mooi lijstje wijnen en zo te lezen ook mooie gerechten, Mathieu!

Vrijdagavond toevallig ook een wijn van C.H. Berres gedronken, een 2005 Erdener Treppchen Beerenauslese. Wat een prachtige wijnen maken ze daar!

• Dick Schinkel

Heerlijke notities Math,

Dronk 8 weken geleden ook de Flor 2000 Topwijn!

Mijn fles had totaal geen last van ouderdomzuurtjes,

nog volop fruit in de bek:)o

Met Smakelijke Groet Dick

• Willem(***)

Hey Mat,

Mooi verhaal man, brengt mij op een idee!

Dit zijn de relaxte dinertjes. Goeie keuze van kaasboer, topgasten met geweldige keuze en kwaliteit in kaas!

Gr

Willem

• Hendrik de vierde

Tsja als de mij volkomen onbekende Frits kookt mag het de volgende keer ook wel bij ons zijn>:D<

• Chris

Bourgondisch Lifestyle ,wat een geweldige kaasboer is dat en dat uit Beverwijk ….hoewel ze recentelijk ook een toko in Haarlem hebben geopend.

Fraaie notities Mat. Leek wel of ik er bij was:-):-).

Gr.Chris,

• Mathieu Wechseler

@Sander. C.H. Berres nog nooit in m'n glas gehad. Nu dankzij Frits V. wel en ook hij was ondersteboven van de Erdener Treppchen Beerenauslese (weet niet welke jaargang) die hij geproefd heeft.

@Dick. Inderdaad nog volop fruit en die ouderdomszuurtjes ervaar ik eerder plezant als dat het op een aftakeling zou duiden.

@Willem. Kijk uit naar het volgende relaxte dineetje ;-)

@Hendrik, wie weet volgende keer in Leusden!!!

@Chris. De kazen kwamen inderdaad uit Haarlem. Jij weet ook alles!

Amitiés,

Mathieu

• Mvdhoorn

Hi Mathieu,

Bedankt voor het meegenieten en de mooie notities… Zat bijna aan tafel.

Cheers,

Marco