In het afgelopen seizoen hebben de leden van de Brabantse Wijnsociëteit een beleidswijziging doorgevoerd om nóg leerzamer proeverijen te organiseren. Het zijn dus niet alleen Parker 90plus wijnen die we proeven (voor velen een norm voor een interessant glas wijn) maar wijnen die we nauwelijks kennen, bijzondere druivensoorten etc. Ook kan aan de proeverij een bijzonder idee ten grondslag liggen. Voorbeelden daarvan zijn de vinologenproeverij waarbij een blind geserveerd glas gekoppeld is aan enkele keuzemogelijkheden. Of de Battle (let’s get ready to rumble) waarbij twee leden allebei de mooiste wijn op tafel willen zetten rondom vooraf afgesproken thema’s per serie. Bijvoorbeeld een serie Duits witte wijn anders dan riesling, een serie Beaujolais Cru, een serie Tempranillo etc.

Brabanders zijn levensgenieters en de leden van de sociëteit handhaven al sinds 1980 de wekelijkse frequentie van proeverijen. Gerard bracht afgelopen week wijnen op tafel van Belgische origine of met een Belgische kwalificatie. De avond voldeed aan de eis van het bestuur om de wijnen te beperken tot elf stuks, zodat we ook voldoende tijd hebben om over proefnotities van gedachten te wisselen. In de afgelopen decennia stonden er enkele keren louter Nederlandse en Belgische wijnen op tafel, maar alleen Belgische? Daarvan is deze proeverij een primeur. Hieronder staan mijn impressies. Voor mijn gevoel werd in de loop van de avond een tweedeling van proevers manifest. Een groep beoordeelt de wijn in het glas zonder de context mee te wegen, die reageren zuinigjes op de kwaliteit van de Belgische wijnen. Een andere groep neemt in overweging dat de Belgische wijnbouwers met veel energie in lastige omstandigheden een goed glas wijn willen maken, en die waarderen de Belgische wijn duidelijk hoger.

Genoels Elderen, zwarte parel 2010, Haspengouw bruisend

Gemaakt van chardonnay, 18 maanden gerijpt op fles. Wijnbouwer Joyce van Rennes maakt een fraaie mousserende wijn tussen Tongeren en Maastricht,langs de Romeinse heirbaan in de gemeente Riemst.

Licht appelige neus met wat briochetonen, lekker zuurtje in de mond, lichte citrustoets, verfrissend, knappe wijn.

Thorn auxerrois 2011, Vlaamse landwijn.

Wijnbouwer Harry Vorselen maakt in Thorn wijn in een wijngaard die ligt in een oude maasarm met een bodem van zand en klei en op enige diepte kiezel. Lichte buxustoon in de neus, elegante en frisse wijn met goede zuren, prettig aperitief.

Aldeneyck pinot gris 2012, Vlaamse landwijn

Wijnbouwer Karel Henckens zijn wijngaarden liggen in Aldeneyck, in het hart van de maasvallei nabij Maaseik in Limburg. Mineraalrijke bodem: 80 cm leemlaag met kiezel en grind laag van 11 meter.

De wijn heeft een opmerkelijk heldere kleur, tropische neus met wat lychees en vooral passiefruit, prima balans en goede zuren en een verfijnd positief bittertje in de afdronk. Mooiste witte wijn uit de proeverij.

Pietershof pinot blanc 2012, Vlaamse landwijn.

Wijnbouwer Piet Akkermans maakt wijn in de voerstreek, nabij Teuven, in een wijngaard die ligt op een zuid georiënteerde helling. Bodem met kalk en rijk aan mineralen.

Bloemetjes in de neus, jasmijn, in de aanzet een zoetje, daarna een zuurtje en de wijn is snel weer weg.

Château Bon Baron 2010 chardonnay, Côtes de Sambre et Meuse.

Wijnbouwer Jeanette van der Steen, het wijndomein is gelegen in Lustin, de maasvallei van Profondeville, nabij Dinant in Wallonië. Dit is de hoogstgelegen wijngaard van België, gelegen op een zuidhelling in een microklimaat met een bodem die rijk is aan mineralen. De wijn heeft 12 maanden houtrijping gehad op nieuw Franks eiken. Al deze gegevens moeten leiden tot een mooie wijn, zou je denken. Mijn medeproevers uiten positieve commentaren: rokerige neus, boterbloempjes, fijne neus, veel fruit, citrus, grapefruit. Ik vind de neus veel aangenamer dan de smaak, nogal dun met een pregnant bittertje.

Genoels Elderen chardonnay goud 2011, Haspengouw

12 maanden hout waarvan 50% op nieuw frans eiken.

Neus met wat citrus en mineralen, wat perzik en vanille. Ook deze wijn komt bij mij wat schralig over, van alles een beetje, ranke wijn.

Thorn dornfelder 2011, Vlaamse landwijn

Neus met wat tonen van tabak, kers, framboos, licht kruidig. Zoet je in de aanzet. Vluchtig glas wijn met een zekere elegantie. Verdienstelijk glas al maakt het zoetje de wijn een beetje weeïg.

Aldeneyck pinot noir 2012, Vlaamse landwijn

Deze pinot noir heeft 10 maanden rijping gehad op Frans eiken. Heel verdienstelijke neus met wat toffee, caramel. Smaak heeft nog tannines, best elegant en blijft ook nahangen. Deze wijn roept wat mij betreft ernstig om een goede hap erbij.

Waes rood 2012, Vlaamse landwijn

Wijnbouwers Lieve en Lodewijk Maes maken wijn sinds 2005. Aan de oevers van De Schelde, ter hoogte van Zwijnaarde - bij Gent, liggen de wijngaarden van Wijndomein Waes. De bodem bestaat uit lichte klei en leem. Voor de rode wijn worden de druiven Rondo, Regent en Leon Millot gebruikt. De wijn krijgt 4 maande rijping op Frans eiken. Mooie positieve commentaren krijgt deze wijn: jammige neus met kersen, stroop, laurier, wat vanille, tabak, licht framboos ook. Best een rijke neus dus. Ik vind de wijn van bantam gewicht maar wél lekker aangenaam en uiterst lenig. Hartendief van Gerard.

Chateau Bon Baron Acolon 2012, Côtes de Sambre et Meuse

Deze wijn van Jeanette van der Steen van de Acolon neemt mij wel voor zich in. De druif is een kruising van de Blaufränkisch en Dornfelder, gemaakt door Bernd Hill in 1971 Baden Würtembuerg. De wijn kreeg 1 jaar rijpoing op nieuwe Frans eiken fusten. Donkere kleur met paarse rand. Een neus waar véél in te ontdekken valt, heel plezierig. Vooral kreupelhout en wat toffee. Maar ook mocca, laurierdrop, pruimen en eucalyptus. De wijn plakt nog aan de tanden, fijn bittertje. Mooie eetwijn.

Domein De Kluizen 2011, Optima Vlaamse landwijn

Tja, deze wijn blaast me van mijn stoel! Wijnbouwer Herman Troch heeft Optima staan in een wijngaard van 2,5 hectare groot, die helemaal gelegen zijn binnen de muren van abdij Maria Mediatrix in Affligem. Optima is een kruising van Riesling, Silvaner en Müller Thurgau. Een proever benoemt de wijn meteen als de mooiste wijn van de avond. Heel goed concentraat, een verfrissende wijn met een exotische neus, echt heel lekker: mango, citrus, honing, ananas en vooral mandarijntjes. Hartendief van Gerard. Dit is een kus uit de hemel, deze edelzoete wijn.