Gelukkig maar dat deze jurisprudentie is gecreëerd. Ik zou me anders nog moeten gaan afvragen of ik de sommelier - voor zijn eigen bestwil - de volgende keer nog wel moet/kan laten meedrinken van een meegebrachte wijnfles.
Mvg,
ChrisW
Drinkende sommelier mag niet worden ontslagen
© ANP
Een opmerkelijk arbeidsconflict: het chique Amstel Hotel in Amsterdam ontsloeg onlangs zijn sommelier op staande voet. Omdat hij had gedronken tijdens werktijd.
Niet gek voor een sommelier zou je zeggen. En dat dacht de rechter ook. Het Amstel Hotel moet de man nu weer aannemen. De sommelier werkte al 33 jaar bij het Amstel Hotel. Tot hij afgelopen november werd betrapt op het drinken van alcoholische drank toen hij aan het werk was. Ook zou hij ‘voorraad ontvreemd’ hebben.
De sommelier was het hier niet mee eens en startte een kort geding met de eis om direct weer aan het werk te mogen. En met succes. De rechter betwist de afgelegde verklaringen van enkele getuigen. Ook zou het Amstel Hotel zijn eigen gedragsregels niet hebben nageleefd. Zo deelde het hotel zelf bier uit aan zijn personeel.
De rechter legde het Amstel Hotel een dwangsom op van 75.000 euro.