Drinkende sommelier mag niet worden ontslagen

• ChrisW

Gelukkig maar dat deze jurisprudentie is gecreëerd. Ik zou me anders nog moeten gaan afvragen of ik de sommelier - voor zijn eigen bestwil - de volgende keer nog wel moet/kan laten meedrinken van een meegebrachte wijnfles.

Mvg,

ChrisW

Drinkende sommelier mag niet worden ontslagen

© ANP

Een opmerkelijk arbeidsconflict: het chique Amstel Hotel in Amsterdam ontsloeg onlangs zijn sommelier op staande voet. Omdat hij had gedronken tijdens werktijd.

Niet gek voor een sommelier zou je zeggen. En dat dacht de rechter ook. Het Amstel Hotel moet de man nu weer aannemen. De sommelier werkte al 33 jaar bij het Amstel Hotel. Tot hij afgelopen november werd betrapt op het drinken van alcoholische drank toen hij aan het werk was. Ook zou hij ‘voorraad ontvreemd’ hebben.

De sommelier was het hier niet mee eens en startte een kort geding met de eis om direct weer aan het werk te mogen. En met succes. De rechter betwist de afgelegde verklaringen van enkele getuigen. Ook zou het Amstel Hotel zijn eigen gedragsregels niet hebben nageleefd. Zo deelde het hotel zelf bier uit aan zijn personeel.

De rechter legde het Amstel Hotel een dwangsom op van 75.000 euro.

• John Copier

Die rechter heeft natuurlijk gelijk. De proevende kok. De slager die zo af en toe wat in z'n mik steekt. Het is gewoon permanente kwaliteitscontrole. En de kok en slager met het figuur van een bonenstaak zou ik wantrouwen. De meeproevende sommelier krijgt van mij een schouderklopje, uiteraard is het dan voor hem werktijd. Het is maar goed dat die rechter de beroepsgroep op waarde weet te schatten want anders zou dat het einde van de sommelier en het begin van de robot-sommelier (kunnen) betekenen.

• John Copier

Het is werkelijk ongelooflijk hoe snel dit bericht over de wereld gaat. Begin van deze week zag ik het al in de Belgische kranten direct gevolgd door Frankrijk. Gisteren in Nederland en nu in Amerika. http://www.nltimes.nl/2014/03/12/sommelier-fired-drinking-wine-gets-back-job/ Aan de kop boven het bericht is af te leiden wat voor type krant het is. Ik ben al een “zuipende en dronken” sommelier in de berichten hierover tegengekomen.

• Sander

Als je liever de droge feiten dan tabloidjournalistiek leest :) : http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:1130

• Robèrt Koopman

Ze hebben de verkeerde stok gebruikt om mee te slaan….

De advocaat van het hotel heeft een bekende naam, kwam vroeger juist op voor de andere partij B)