100 Parker punten voor hoestdrank

• BerryM

Beste wijnliefhebbers,

Deze week de Alvear PX de Añada van Montilla Moriles 2011 mogen proeven…100 Parker punten.

Blind geproefd.

Prachtige neus van appelstroop, krentjes en kruidigheid. Bij het proeven moest ik gelijk aan hoestdrank denken8-) en Zoet,zoet,zoet……natuurlijk is PX zoet maar deze PXer….enorm.

Zeker een mooie wijn!!……maar 100 Parker punten??

Wie heeft 'm geproefd? En wat is je bevinding?

Groet, Berry

• Sander

Een paar weken geleden een flesje geopend en gisteravond vanwege een flinke verkoudheid toevallig het laatste glaasje genomen als…. hoestdrank :).

Tuurlijk is het zoet, maar ik heb wel zoetere PX gedronken. Ik vond het in de Alvear in ieder geval niet tegenstaan.

Proefnotitie van 6 april 2014:

Amberkleurig, zeer visceus. In de sterke geur rozijnen, vijgen, appelstroop en kruidnagel. Zeer dik en zoet in de mond, maar voldoende frisheid, waardoor nergens log, romig, ronde tannines. De afdronk is wat aan de korte kant, zeker in verhouding tot de enorme concentratie in de mond. 92p

Ondanks de verkoudheid vond ik de afdronk gisteravond wel een stuk langer dan op 6 april, dus een puntje erbij: 93p

• Juan

Ik had een flesje meegenomen naar Bordeaux. Laat ik beginnen te zeggen dat ik niets met PX heb. Te zoet, te stroperig, te plakkerig enz enz…….

In dit geval vond ik dat juist enorm meevallen. Kortom: veel minder zoet dan dat ik gewend ben. Prima in balans zelfs. Dus dat zoet, zoet, zoet herken ik totaal niet.

Lastig om zo'n wijn punten te geven. Daarvoor drink ik het te weinig, maar hij viel me enorm mee en volgens mij was dat ook de mening van de groep.

Hasta luego

John

• romke van dijk

Liggen er een paar te wachten, leuk deze indrukken!

Zal er deze herfst aan beginnen of een herfstachtige dag in de lente :-)

Met vriendelijke groet,

romke

• Marco***

Heb er ook 2 liggen, nog niet gedronken. Ik laat het weten wanneer er 1 open gaat.

Gr,Marco

• Dick Schinkel

Waarom wachten?

Na openen blijft dit nog een paar maand goed houdbaar!!!

Met Smakelijke Groet Dick

• Ronald Heijden

Hoi Sander,

Je vergeet de geur van Red Band Hoestdrop (zeker 20 jaar deze snoepjes niet meer gegeten

maar de geur vergeet je dus blijkbaar nooit meer ;) ) Kon me ook niet vinden in het overdreven

zoetige en qua Parker puntjes tja 92 is reëel

Groeten,

Ronald Heijden

• John Copier

In de Bordoot stond er in de vorm van Mousse aux Chocolat met crême Chantilly voldoende tegenwicht tegenover. Nee, zoet, zoet, zoet zou ik niet durven noemen. Gewoon een prachtig glas. Dit is PX van de bovenste beste soort. En dat je aan één glas genoeg hebt is ook bewezen want de volgende dag stond er nog maar 50 puntjes in de koelkast.

• Marco***

Wanneer is deze Alvear PX 2011 eigenlijk perfect op dronk? Is dat nu al?

Of beter om nog langer te bewaren? Kan er niet zo gauw iets over vinden.

Gr,Marco

• Sander

Ik heb geen ervaring met oude PX, maar naar mijn idee verandert dit type wijnen nauwelijks. Dus lekker nu drinken en de komende 50 jaar :).